Jyväskylän asuinalueiden esittely - Ainola

Opiskelukaupunkina Jyväskylä on erinomainen, sillä täällä välimatkat eri kaupunginosista keskustaan ja yliopistolle ovat melko lyhyet. Seuraavaksi tulemmekin esittelemään blogissamme Jyväskylän eri asuinalueita. Ties vaikka sinunkin tiesi johtaa ensi syksynä Jyväskylään ja tarvitset tietoa eri asuinalueista asuntoa etsiessäsi! Tänään esittelyssä on Ainola.

Ainola sijaitsee Jyväskylän keskustasta katsottaessa Jyväsjärven vastakkaisella rannalla. Keskustasta, esimerkiksi Jyväskylän Matkakeskukselta, Ainolaan on matkaa noin 2,5 km. Yliopistolle Ainolasta on lyhin matka Ylistönrinteen kampukselle, jossa sijaitsee matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta. Ylistönrinteeltä jatkettaessa matkaa kohti Seminaarinmäkeä, tulee tasaisesti vastaan kampusalueita. Seminaarinmäelle, jossa sijaitsee myös yliopiston pääkirjasto, matkaa Ainolasta tulee noin 2,5 km. Parasta mielestäni on se, että matka yliopistolle taittuu leppoisasti Jyväsjärven ympäri kiertävää rantaraittia pitkin tai talvella jään poikki. Harva opiskelijoista pääsee nauttimaan näin kauniista luonnonläheisistä maisemista matkallaan yliopistolle. Pyörällä matkan yliopistolle hurauttaa noin kymmenessä minuutissa, riippuen toki siitä, mihin olet menossa.

Parasta Ainolassa ovat mielestäni alueen rauhallisuus, kauniit maisemat, luonnon läheisyys sekä lyhyt matka keskustaan. Ainola sijaitsee aivan Jyväsjärven rannassa, joten Ainolasta ei ole pitkä matka rantaraitille ulkoilemaan tai nauttimaan upeista Jyväsjärven ja kaupungin maisemista. Talvella Jyväsjärven jää muodostaa mahtavan ulkoliikuntaympäristön retkiluisteluratoineen ja hiihtolatuineen. Ainolassa voi asua niin KOASin opiskelija-asunnoissa kuin kaupungin ja yksityisen vuokra-asunnoissa. Ainolassa on oma K-marketti, sekä lyhyt matka joko Lutakon tai Kuokkalan suurempiin marketteihin. Ainolassa sijaitsee myös perinteinen tanssilava, jossa voi käydä kesäisin fiilistelemässä lavatanssien tunnelmaa.

Näkymät rantaraitilta

Ainolan lava

Vaikka tuulisen Kuokkalan sillan ylittäminen saattaa joskus saada kyseenalaistamaan omaa valintaansa asua Jyväsjärven toisella puolella, ovat maisemat niin upeat ympäri vuoden, että sillan ylittäminen säässä kuin säässä ei loppupeleissä tunnu miltään.

Aurinkoisin terveisin,

Liikuntatieteellisen opiskelijalähetti Marika

Jyväskylän asuinalueiden esittely - Ainola Jyväskylän asuinalueiden esittely - Ainola Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 4.00 Rating: 5