Opiskelijan vapaa-aika musiikin parissa

Musiikkikasvatuksen opiskelijan arki koostuu pitkälti musiikista. Opinnoissa on paljon musisointia, säveltämistä, sovittamista ja laulamista. Voisi kuvitella, että musiikkikasvattaja ei kaipaa enää vapaa-ajalle musiikkia, mutta yllättäen vapaa-aikakin saattaa hurahtaa laulaen ja soittaen. Olen koonnut tähän tekstiin opiskelijalle sopivia vapaa-ajan aktiviteetteja, jotka liittyvät musiikkiin.

Jyväskylä on kuorokaupunki!

Jos jostain kaupungista löytyy paljon kuoroja, niin Jyväskylästä. Ei ihme, sillä kuorolaulu tutkitusti lisää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Sekä vasta-alkajille että konkareille löytyy sopiva laulupoppoo yliopistolta. Opiskelijoille suunnattuja kuoroja ovat muun muassa ylistönrinteen opiskelijoille suunnattu Ylistön Yllärit, Kortepohjassa asuvien opiskelijoiden kuoro Korteforte sekä liikunnan opiskelijoiden kuoro Likööri. Laulamista pitempään harrastaneille opiskelijoille suosittelen Musica-kuoroa sekä Ruamjai-kuoroa. Viimeisimpänä mainitsemiin kuoroihin on koelaulut usein syksyisin, opiskelijakuoroihin puolestaan on vapaa pääsy.

Soitto soi orkesterissa

Mikäli orkesterisoitto kiinnostaa, kannattaa katsastaa seuraavat orkesterit: Puhkupillit ja Sinfis. Jyväskylän yliopiston puhallinorkesteri Puhkupillit on vauhdikasta puhallinmusiikkia soittava kokoonpano, jossa on menoa ja meininkiä. Puhkupillit on tiivis opiskelihayhteisö ja soittaminen on hyvinkin tärkeä osa Puhkulaisen omaa vapaa-aikaa.

Jyväskylän yliopiston sinfoniaorkesteri puolestaan on yliopiston edustusorkesteri. Sinfis kokoaa yhteen yliopiston klassisen musiikin osaajat. Pääasiassa Sinfiksessä soittaa opiskelijoita. Sinfisläisille tärkeää onkin ollut se, että yliopistossakaan rakas soittoharrastus ei ole jäänyt taka-alalle.

Keikat ja konsertit

Jyväskylän konsertti- ja keikkatarjonta on todella laaja. Konsertteja pitävät sekä harrasteporukat mutta myös ammatikseen musiikkia tekevät. Myös genrekattaus on valtavan suuri: on klassista, rockia, metallia, etnoa, kansanmusiikkia ja maailmanmusiikkia. Aktiivisia keikkojen järjestäjiä ovat mm. Tanssisali Lutakko, Poppari Live Music Club, Jyväskylän konservatorio, Baari Vakiopaine, Jyväskylä Sinfonia. Useista keikkapaikoista saa myös opiskelija- tai jäsenalennuksia.

Opiskelijaelämä ja musiikkiharrastus

Opiskelijaelämä yliopistolla mahdollistaa loistavat puitteet niin musiikin harrastamiselle kuin myös musiikista nauttimiseen. Opiskelujen takia ei siis kannata jättää instrumenttia koteloon kaapin nurkkaan, vaan itselleen kannattaa etsiä juuri sopiva harrastusporukka musisointia varten. Myös soitto- ja laulutunteja saa hyvinkin edullisesti Jyväskylän alueella. Ja jos pelkkä musiikin harrastaminen ei riitä, niin musiikista voi tehdä yliopistolla itselleen myös ammatin. Siispä kannattaa tsekata musiikkikasvatuksen koulutusohjelma ja hakuprosessi täältä.

Musisointiterkuin, Sarri

Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Opiskelijan vapaa-aika musiikin parissa Opiskelijan vapaa-aika musiikin parissa Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.37 Rating: 5