Terveisiä Firmamessuilta!

Näin vuoden alkupuolella kesätöiden hakeminen alkaa olla monelle ajankohtaista. Viime viikolla myös Agoralla oli esillä työllistyminen, sillä vuosittaiset Firmamessut järjestettiin 14. päivä. Firmamessut on kauppakorkeakoulun opiskelijoiden ainejärjestön Pörssi ry:n järjestämä tapahtuma, jossa opiskelijat pääsevät helposti tapaamaan eri yrityksien edustajia.

Firmamessujen tarjonta on erityisesti suunnattu kaupallisen alan opiskelijoille, mutta tarjontaa löytyy myös IT-tiedekunnan opiskelijoille. Tänä vuonna paikalla oli yli 20 yritystä, joten ihmeteltävää oli paljon. Monet opiskelijat tulivatkin paikalle hyötymään tapahtuman tarjonnasta – jotkut saattoivat jopa napata itselleen vaikkapa kesätyö- tai harjoittelupaikan!

Tapahtuman tarkoituksena on antaa opiskelijoille mahdollisuus päästä juttelemaan rennosti eri yritysten ständeille itselleen tutussa ympäristössä. Jotkut opiskelijat tulivat paikalle CV kourassa etsimään työpaikkaa, kun taas osa tuli paikalle vain juttelemaan työelämästä. Ständeiltä pystyi esimerkiksi saamaan tietoa avoimista työpaikoista tai yleisistä työllistymismahdollisuuksista. Näiden lisäksi paikalta pystyi saamaan neuvoja työelämään ja työnhakuun liittyen.

Samaan aikaan Firmamessujen kanssa järjestettiin myös IT-tiedekunnan opiskelijoille suunnattu RekrytreffIT-tapahtuma, jossa ilmoittautuneet pääsivät osallistumaan kerralla moneen pieneen työhaastatteluun speed dating -periaatteella. Päivän aikana oli siis monenlaisia mahdollisuuksia kaikille halukkaille, ja tapahtumiin osallistuneet saivat varmasti kehitettyä omia puhetaitojaan sekä itsensä esiin tuomista.

Tällaisissa tapahtumissa käyminen on todella hyödyllistä opiskelijan tulevaa työuraa ajatellen. Verkostoituminen jo opintojen aikana helpottaa työllistymistä myöhemmin, joten itseään kannattaa haastaa ja mennä rohkeasti juttelemaan oman alan ihmisille. Opiskelijana tehdyistä kesätöistä ja harjoitteluista voi olla myös hyötyä myöhemmin, sillä niistä samoista paikoista saattaa saada myöhemminkin lisää töitä. Omiin työllistymismahdollisuuksiin voi siis jo vaikuttaa opintojen aikana!

Terveisin,
Heli, tietotekniikan opiskelijalähettiläs
Terveisiä Firmamessuilta! Terveisiä Firmamessuilta! Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 3.05 Rating: 5