Ajatuksia välivuodesta

Joka vuosi moni innokas ja motivoitunut hakija jää vaille opiskelupaikkaa. Edessä on välivuosi, joka herättää monenlaisia ajatuksia. Välivuosi avaa monia mahdollisuuksia ja tarjoaa hengähdystauon noin kahdentoista vuoden opiskelun jälkeen. Toisaalta vaihtoehtojen paljous ja toimeentulo voivat huolestuttaa.

Mitä välivuotena sitten kannattaa tehdä? Yksi mahdollisuus on viettää välivuosi töitä tehden. Kavereitani on työskennellyt välivuoden aikana esimerkiksi siivoojana, henkilökohtaisena avustajana, puhelinmyyjänä ja pikaruokaravintolassa. Työnteko voi olla mukavaa vaihtelua koulussa puurtamisen jälkeen, ja toisaalta töissä vietetyn vuoden jälkeen opiskelu voi taas maistua. Samalla kertyy rahaa tulevia opiskeluvuosia varten.

Välivuosi on myös hyvä sauma lähteä kokeilemaan siipiään ulkomaille vaikka pidemmäksikin aikaa. Vuosi ei taatusti mene hukkaan, vaan reissusta palaa monta kokemusta rikkaampana. Reissaaminen on myös toimiva irtiotto opiskelijan arjesta.

Opiskelua ei ole pakko unohtaa, vaikka varsinainen opiskelupaikka ei aukeaisikaan. Jos tiedät jo, mitä alaa haluat päästä opiskelemaan, voit ehkä edistää opintojasi avoimessa yliopistossa tai erilaisissa kansanopistoissa. Parhaimmillaan saat opinnot hyväksiluettua, joten sinulla on jo osa opinnoista kasassa aloittaessasi opiskelun yliopistossa. Opiskella voi toki myös huvin vuoksi, ilman paineita pääaineopintojen edistämisestä. Nyt jos koskaan on hyvä hetki opiskella jotain aivan muuta, kuin mikä tuleva oma alasi on!

Itse vietin välivuoteni kansanopistossa opiskellen, sillä halusin aloittaa opinnot mahdollisimman pian. Vuoden aikana opiskelin ja valmistauduin pääsykokeisiin. Viikot asuin opiston asuntolassa ja viikonloput vietin kotona. Vuosi oli todella hyödyllinen, sillä sain opinnot hyväksiluettua ja päästessäni yliopistoon aloitin suoraan toisen vuoden opinnoista. Pääsykokeisiin lukeminen oli helpompaa, sillä olin koko vuoden pitänyt opiskelurytmiä yllä. Jälkeenpäin ajateltuna välivuoden olisi voinut viettää hauskemmallakin tavalla, esimerkiksi hankkimalla uusia kokemuksia töissä tai reissaamalla. En kuitenkaan kadu valintaani, sillä opistovuoden ansiosta pääsin psykalle.

Oli vaikea keksiä aiheeseen liittyvää kuvaa. Tämä polku voi kuvata vaikka sitä, että tie omia unelmia kohti ei aina ole ihan suora!

Välivuosi nähdään usein kielteisenä asiana. Välivuosi on kuitenkin oivallinen mahdollisuus oppia uutta ja itsenäistyä. Jos ei vielä tarkkaan tiedä, mikä oma ala olisi, välivuoden (tai useamman) aikana ehtii vertailla eri vaihtoehtoja ja pohtia tulevaisuuttaan. Jotkut ajautuvat huomaamattaan välivuosien aikana tietylle polulle, josta aukeaakin unelmien ura. Tärkeintä on miettiä sitä, mitä itse haluaa tehdä. Vaikka paikka yliopistossa ei vielä auennut, ei kannata lannistua. Välivuosi tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia nauttia elämästä ja ensi keväänä on aika yrittää uudestaan!

Tsemppiterveisin,
Anna
Ajatuksia välivuodesta Ajatuksia välivuodesta Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 14.00 Rating: 5