Kesä Jyväskylässä

Ihanaa heinäkuuta kaikille! Varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs Ida-Sofia täällä kirjoittelee teille. Monesti kuulee sanottavan, että Jyväskylän väestörakenne muuttuu kesän ajaksi täysin, koska opiskelijat palaavat kotipaikkakunnille. Osa lähtee tienaamaan syksyä varten kesätöihin, osa lomailee ja näkee ystäviä sekä perhettä. Jotkut jopa väittävät, että Jyväskylä hiljenee kesäksi niin paljon, että täällä aika tulisi pitkäksi, jos opiskelija viettäisi koko kesänsä täällä. Tämän väitteen kanssa minä olen täysin eri mieltä!

Jyväskylän kesä tarjoaa kaikenlaista jokaiselle riippumatta siitä, oletko urheilullinen vai nautitko enemmän loikoilusta rannalla, haluatko sitten enemmän toimintaa tai kulttuuria tai viihdytkö paremmin omassa rauhassa vai valtavan ihmismassan keskellä. Keski-Suomessa luonto on ympärillä kaikkialla ja omiin kesäsuunnitelmiini kuuluu ainakin Jyväsjärven rannalla lenkkeily sekä Laajavuoren huipulle kiipeäminen. Ehkä teistä joku hurjapäisempi uskaltaisi lähteä kokeilemaan Laajavuoren seikkailupuiston köysirataa? Tai ainakin viimeistään tässä kohtaa kesää heittämään talviturkin esimerkiksi Tuomiojärven tai Köhniön uimarannalle?

Jyväsjärvi ja Ylistön silta

Minulle yksi olennainen osa Jyväskylän kesää on kaunis satama-alue Lutakossa. Toisinaan on ihanaa vain istuskella penkillä ja ihmetellä ohikulkijoita. Sataman kahvilasta voi helteellä ostaa jäätelöä ja illan viiletessä kuuma kuppi kahvia lämmittää mukavasti. Yksi oma haave olisi lähteä satamasta kohti Päijännettä sisävesiristeilylle, ehkä se on jonkun teidänkin haave? Heinäkuun 13.-15. päivä satama-alueella raikaa musiikki, kun Suomipop festivaaleilla nautitaan suomalaisen musiikin parhaimmistosta. Neste Rally Finland valtaa Lutakon aukion heinäkuun lopulla ja silloin Jyväskylä täyttyy autourheilun ystävistä ääriään myöten. Pitäisiköhän sitä itsekin käydä ihmettelemässä Harjun erikoiskoetta, joka ajetaan kirjaimellisesti Harjulla, aivan Jyväskylän keskustan tuntumassa?

Olisiko tämä sinun uuden kotikaupungin maisema?

Jos haluaa saada hyvän kokonaiskuvan Jyväskylästä ja samalla päivän jalkatreenin, vedä jalkaasi hyvät lenkkarit ja kiipeä Harjulle. Harjun portaiden kapuamisen jälkeen voi suunnata Harjun torniin, josta on todella upeat maisemat joka ilmansuuntaan. Sadepäivän yllättäessä voi vierailla samalla myös luontomuseossa, joka sijaitsee Harjun tornin ensimmäisessä kerroksessa. Käy vaikka ottamassa selfie Heimo-hirven kanssa!

Kuuluisat Harjun portaat

Jyväskylä ei olisi mitään ilman kävelykatuaan, jonka varrella sijaitsevat kauppakeskukset ja monet kahvilat sekä ravintolat. Jyväskylän Elävä Kaupunkikeskusta Ry eli JEKKU järjestää pitkin kesää erilaisia tapahtumia ja tempauksia Kauppakadun varrella, joten shoppailun lomassa voit nauttia myös muun muassa musiikkiesityksistä. Kävelykadusta kivenheiton päässä sijaitsee Toivolan Vanha Piha, joka on ehdottomasti vierailun arvoinen. Käsityömyymälät vanhan synnytyslaitoksen tiloissa tarjoavat ihanan vastapainon hektiselle vilinälle ja Kahvila Muiston herkulliset leivonnaiset saavat varmasti veden herahtamaan kielellesi!

Kahvila-konditorio Wilhelmiina Nikolainkulmaksi kutsutussa talossa. Tiesitkö, että talon kuuluisin entinen asukas on itse Alvar Aalto?

Toisinaan kaupunkielämä alkaa ahdistaa ja haluaa päästä näkemään, mitä kaupungin rajojen ulkopuolella on tarjottavana. Eläinten ystävät saattavat suunnata rapsuttelemaan kotieläimiä Ysitien Lemmikkiin Leppälahdelle tai nauttimaan islanninhevosvaelluksesta Rautalammilla. Laukaalla pääset nauttimaan musiikista, kun vierailet John Smith Rock festivaaleilla tai Satama festivaaleilla. Tai ehkä haluat saada kasvosi televisioon ja lähdet huutamaan vanhaa Arabiaa Hirvaskankaalle Palsanmäen huutokauppaan?

Lenkkipolkuja löytyy mm. Kypärämäestä.

Jos menojalkaa vipattaa jo tänä viikonloppuna, suuntaa Lutakon aukiolle haistelemaan ja maistelemaan kansainvälisiä tuulia, kun kansainväliset suurmarkkinat laittavat parastaan. Tai jos olet lapsenmielinen ja hattara kuuluu salaisiin paheisiisi, ota suunta kohti Hippoksen kenttää ja nauti Sirkus Finlandian tämän vuoden esityksestä. Kaiken kaikkiaan Jyväskylällä on paljon tarjottavana ja ainakin minä henkilökohtaisesti olen täysin hullaantunut nykyisestä kotikaupungistani. Oli sinun lomabudjettisi sitten pieni, suuri tai joustettavissa, vaihtoehtoja löytyy. Kaikki te syksyllä opintonne aloittavat, tulkaa nyt ihmeessä tutustumaan Jyväskylään jo ennen opiskelujen alkamista!

Mielestäni kaiken edellä mainitun ja monen muun tapahtuman myötä voidaan todeta, että Jyväskylän kesä ei todellakaan ole hiljainen vaan mahdollisuuksia täynnä. Toivon, että jokainen teistä, tuleva opiskelija tai jo vanha konkari, nauttii Jyväskylän upeasta kesästä! Ihanaa viikonloppua kaikille!

Aurinkoisin terveisin,
Ida-Sofia, varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs
Kesä Jyväskylässä Kesä Jyväskylässä Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 3.48 Rating: 5