Fuksin muistilista

Onnittelut opiskelupaikasta, Sinä tämän syksyn fuksi! Pian alkavat kauan odotetut yliopisto-opinnot fuksitouhuineen. Me opiskelijalähettiläät toivomme, että opiskelutaipaleesi alkaa iloisesti ja ilman sen suurempaa stressiä. Stressata ehtii sitten myöhemminkin, voin kokemuksesta kertoa.

Vielä kalenteri näyttää tyhjältä, muttei kauaa!
1. Nuku riittävästi
Syksy alkaa yleensä vauhdikkaasti ja kaikki uusi informaatio väsyttää. Muista siis levätä, toisin sanoen nukkua kunnollisia yöunia. Tehokkaita ovat myös ns. ”power napit” eli tehopäikyt, maksimissaan 20 minuutin unet ennen iltamenoja. Myös pelkkä silmät kiinni makaaminen 10 minuutin ajan auttaa akuuttiin väsymykseen. Huomaa, että pelkkä pieni väsymys ei ole kuitenkaan syy jäädä pois mistään menoista.

2. Pyydä apua
Kaikki voi tuntua uudelta ja ihmeelliseltä; monien asioiden kanssa sormi menee suuhun vielä viidennenkin opiskeluvuoden aikana. Jos jokin askarruttaa, käänny rohkeasti tutoreiden, amanuenssien (opinto-ohjaajien), opettajien tai meidän opiskelijalähettiläiden puoleen. Olemme täällä, mikäli tarvitset apua tai neuvoa missä tahansa opiskeluun liittyvässä asiassa. Turvaudu aina kavereihin niin iloisissa kuin päätä vaivaavan esseen merkeissä. Mikään ei voita yhdessä opiskelemista ja yhteisiä lukupiirisessioita.

Suomen kielen ainejärjestömme Sane on koonnut sivuilleen kattavan tietopaketin jokaisen fuksin käyttöön. Ota sieltä haltuun mm. yliopistosanasto ja haalarietiketti sekä tarpeelliset verkkosivut. Opettele myös ulkoa yliopiston käyttäjätunnuksesi salasanoineen: tulet tarvitsemaan sitä kaikessa, mitä teet.

3. Hyödynnä opiskelijaedut
Tiesitkö, että opiskelijahintainen lounas yliopiston ravintoloissa maksaa Kelan ateriatuen ansiosta vain 2,60 euroa! Hyödynnä etu ja syö yliopistolla vähintään kerran päivässä. Puolessa tunnissa hädin tuskin ehtii syödä, ja vältä klo 12 aikaan syömistä, jos mahdollista. Hyödynnä kaikki muutkin opiskelijaedut. Opettele vilauttamaan opiskelijakorttia tilanteessa kuin tilanteessa ja kysymään opiskelija-alennuksia myös sellaisissa paikoissa, joissa opiskelija-alennuksesta ei ole mainintaa kissan kokoisin kirjaimin näyteikkunassa. Käytä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) edullisia palveluita ja käy valittamassa pienimmästäkin kolotuksesta. Myös hampaat kannattaa hoitaa kuntoon opiskeluaikana YTHS:llä.

4. Osallistu
Syksyn alun (ja myöhempiinkin) opiskelijatapahtumiin kannattaa osallistua, sillä illanvietoissa tutustuu ja verkostoituu muihin opiskelijoihin. Kaveriporukat muodostuvat melko nopeasti, joten älä jää yksin nyhjäämään vaan nykäise kaveria hihasta. Älä karkaa hyppytunnilla kotiin, vaan istahda Libriin (yliopiston kirjaston kahvila, joka avattiin taas meidän kaikkien onneksi) kahvittelemaan kavereiden kanssa. Osallistu myös kursseille ja lähiopetukseen: lähiopetuksessa näet kavereita ja opit paremmin kuin yksin kotona kirjasta tai luentodioista lukemalla. Osallistu kaikkeen, mikä sinua kiinnostaa: ainejärjestötoimintaan, harrastuksiin, tapahtumiin ym.

5. Muista pitää hauskaa
Muista nauttia fuksivuodesta. Fuksina vielä jaksaa mennä ja temmeltää, vuosi vuodelta meno saattaa hidastua ja viimeisinä vuosina parasta ajanvietettäsi on istua tutkijanluolassa gradun kimpussa. Nauti myös kontaktiopetuksesta, sillä mitä pidemmälle opintosi edistyvät, sitä itsenäisempää opiskelu luonteeltaan on. Opiskelutekniikat hioutuvat opiskellessa. Yritä löytää Sinulle sopivat tavat opiskella (kotona vai kirjastolla, aamulla vai illalla, yksin vai yhdessä, muistiinpanoja kirjoittaen vai kuunnellen jne.). Älä panikoidu, vaikket tietäisi vielä yhtään, mitä olet tekemässä ja mitä sinusta tulee isona. Opiskele sitä, mikä kiinnostaa, ja kokeile erilaisia juttuja. Ennemmin tai myöhemmin löydät oman juttusi.

Ikimuistoista fuksivuotta!

Elina, suomen kielen opiskelijalähettiläs
Fuksin muistilista Fuksin muistilista Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 3.16 Rating: 5