Pääsykokeisiin valmistautuminen

Korkeakoulujen yhteishaun käynnistyttyä on hyvä miettiä omaa aikataulutustaan kevään pääsykokeisiin valmistautumisessa. Pääsykokeisiin valmistautuminen voi joskus tuottaa stressiä, turhautumista ja riittämättömyyden tunnetta, sillä pääkopassa hiillostaa koko kevään ajan ajatus ”mitä enemmän luen, sitä todennäköisemmin pääsen sisälle”, ”minun pitäisi olla lukemassa” ja tuntuu siltä, että aika ei riitä mihinkään. Tässä muutama vinkki, millä pääsykokeisiin valmistautumisesta selviää kunnialla:

1. Ota kalenteri esiin. Merkkaa itsellesi ylös pääsykoepäivämäärät. Tee tämän jälkeen suunnitelma, mitä sinun pitää ehtiä opiskelemaan ennen pääsykokeita. Aikatauluta kalenteriin tehtävät asiat tästä hetkestä pääsykokeisiin asti. Jaa tehtävät tasaisesti koko kevään ajalle. Juuri ennen pääsykokeita on hyvä jättää ylimääräistä aikaa, jotta voit kerrata vielä asioita, jotka mielestäsi kaipaavat eniten hiomista viime metreillä. Järkevällä lukuaikataulun toteuttamisella estetään viimeisten päivien panikointi, joka saattaa estää oppimista.  Pitkäkestoinen opiskelu auttaa myös asioiden syvällisempää ymmärtämistä ja tekee muistijälkiä pitkäkestoiseen muistiin. Ole realistinen aikataulun kanssa, varaa mieluummin liikaa aikaa kuin liian vähän!

2. Pohdi, millainen opiskelutapa sinulle sopii. Jotkut ovat parhaimmillaan aamuvirkkuina, toisten syttyessä eloon päivän myötä. Opiskele silloin, kun koet sen olevan itsellesi tehokkainta ja niin, kuin opiskelu päivärytmiisi parhaiten sopii. Pohdi opiskelutapoja ja pyri hyödyntämään niitä tapoja, jotka olet oppimisen kannalta kokenut itsellesi tehokkaimmiksi.

3. Opiskeluympäristö. Järjestä itsellesi rauhallinen opiskeluympäristö. Se voi olla kirjasto, kotona sijaitseva työpiste tai mikä vain paikka, missä koet, että pystyt keskittymään opiskeluun hyvin ja keskeytyksettä. Tärkeää on sulkea ympärillä olevat häiriötekijät pois. Näitä ovat muun muassa puhelin, sotkuinen työpöytä ja melu. Sulje puhelin, siivoa opiskeluympäristö ja tarvittaessa käytä vaikka kuulosuojaimia häiriöttömän opiskeluympäristön saavuttamiseksi!

4. Opiskelupäivän aikatauluttaminen. Jotta riittävä valmistautuminen pääsykokeisiin mahdollistuu, kannattaa pääsykokeisiin valmistautuminen ottaa kuin työnä. Suunnittele päiväsi aikataulut ja merkkaa selvästi kalenteriin ajat, jolloin päivän aikana luet pääsykokeisiin. Päivän aikataulua suunnitellessa on hyvä muistaa, että aivot tarvitsevat välillä myös lepoa, joten muista tauottaa opiskelua. Nauti lounaasta, käy ulkona haukkaamassa happea ja venyttele välillä. Anna myös aivoille palauttelua vapaa-ajan vietolla esimerkiksi harrastusten parissa. Aikaa vapaa-ajalle jää, kun muistaa oikeasti keskittyä opiskelemiseen niille varattuina aikoina! Joskus teemme kaikkea muuta kuin opiskelemme, selailemme puhelinta, siivoamme ja mitä muuta tekemistä sitä opiskelun lomassa keksiikään. Kun keskittyy opiskeluun silloin, kun on sen aika, ei opiskeluun tarvitse käyttää kaikkia vuorokaudesta löytyviä tunteja!

5. Huolehdi riittävästä unesta. Älä nipistä tunteja nukkumisesta. Aivot tarvitsevat palauttavaa unta ja unen aikana opiskelemasi asiat prosessoituvat mielessäsi. Hyvin nukkuneena jaksat keskittyä päivisin myös paremmin opiskeluun. Rauhoita illat ennen nukkumaanmenoa, sulje älylaitteet ja tee jotain rentouttavaa. Näin varmistat nukahtamisen illalla sekä palauttavan yöunen. Pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä, jotta pysyt opiskelusuunnitelmassasi.

6. Palkitse itsesi. Sovi itsesi kanssa mieluisia palkintoja saavuttaessasi opiskelun välitavoitteita, esimerkiksi elokuvailta kaverin kanssa ahkeran opiskeluviikon päätteeksi. Mitä kivaa keksitkään pääsykokeiden jälkeen?

7. Ole itsellesi armollinen. Jokainen päivä ei ole yhtä tehokas kuin toinen ja se on ihan ok. Aina opiskeluflown löytäminen ei ole yhtä helppoa. Tavoitteen mielessä pitäminen auttaa kuitenkin jaksamaan opiskelusuunnitelmassa pysymistä!

Toivotan kaikille oikein paljon tsemppiä tuleviin pääsykokeisiin. Valmistautuminen huolella pääsykokeisiin tuottaa kyllä tulosta!

Liikuntatieteellisen opiskelijalähetti, Marika

Pääsykokeisiin valmistautuminen Pääsykokeisiin valmistautuminen Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 5.02 Rating: 5