Kampuksien esittely: Seminaarinmäki

Jyväskylän keskustan laitamilla sykkii yliopiston sydän - Seminaarinmäki. Humanistikukkulanakin tunnettu Seminaarinmäki on Jyväskylän yliopiston vanhin kampus, jonka juuret ulottuvat jopa 1863 luvulle. Toiminta seminaarinmäellä alkoi Uno Cygnaeuksen johdolla. Seminaarin myötä naiset saivat ensimmäisen kerran mahdollisuuden korkeampaan koulutukseen - yksi oppilaista oli kirjailija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja Minna Canth. Jyväskylän yliopistona toiminta alkoi vasta vuonna 1966.

Vaikka kampuksella onkin pitkä historia, suurin osa rakennuksista on 1950- ja 1960-luvuilla tehtyjä luomuksia. Kampuksella on nähtävissä eri aikakausien arkkitehtuuria monilta suomalaisilta suunnittelijoilta.

Seminaarinmäki tunnetaan kuitenkin erityisesti Alvar Aallon suunnittelemista rakennuksista. Merkittävin ja yleisesti tunnetuin rakennus on Seminaarinmäen päärakennus, Capitolium (C-rakennus), jonka marmoriset lattiat ja ihastuttava Belvedevren kahvila vetää muitakin kuin opiskelijoita puoleensa. Päärakennuksen isoista ikkunoista avautuu mahtavat maisemat kampusta ympäröivään luontoon. Capitoliumista löytyy myös yliopiston vanha kirjasto, joka tarjoaa rauhallisen ja aistikkaan opiskeluympäristön.

Jyväskylän yliopiston päärakennus - Capitolium.

Päärakennuksen aula.

Kahvila Belvedevre löytyy Alvar Aallon suunnittelemasta päärakennuksesta.
Seminaarimäki on vieläkin suurin ja yksi Jyväskylän yliopiston tärkeimmistä kampuksista. Kampukselta löytyy eri rakennusten lisäksi niin yliopiston pääkirjasto kuin esimerkiksi ylioppilastalo ja monipuolinen kulttuurikeskus ja lounaspaikka - Ilokivi. Ilokivi tunnetaan muun muassa Kampus Kinostaan sekä siellä järjestettävistä keikoista.

Ylioppilastalon tiloissa toimiva Ilokivi on Seminaarinmäen suosituimpia lounaspaikkoja.

Jyväskylän ylopiston pääkirjasto on eri alojen opiskelijoiden kohtaamispiste.

Seminaarinmäen "Humanistikukkula"-leimalla on peränsä, sillä kampuksella pidetään enimmäkseen humanistis-yhteiskuntatieteellisten alojen luentoja. Kampukselta löytyy kuitenkin myös liikuntatieteellisen tiedekunnan kehto. Tiedekunnalla on oma rakennuksensa, joka hohtaa kirkkaan valkoisena muista Seminaarinmäen rakennuksista.

Lisätietoja Seminaarinmäen historiasta saat yliopiston sivuilta ja siellä opiskelusta lähettämällä opiskelijalähettiläille viestiä esimerkiksi Facebook-sivujemme kautta.

Humanistis-yhteiskunatieteellisen tiedekunnan opiskelijalähettiläs, Anni
Kampuksien esittely: Seminaarinmäki Kampuksien esittely: Seminaarinmäki Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 5.43 Rating: 5