Jyväskylän asuinalueiden esittely - Mäki-Matti

Mäki-Matti on Jyväskylän kaupunginosa, joka sijaitsee keskustasta katsottuna Harjun takana. Mäki-Matista on yliopiston pääkampukselle vain muutaman sadan metrin matka ja matkakeskukselle matkaa tulee esimerkiksi K-Market Ruokavinkin kohdalta reilu 1,5 km. Paljon tätä lähemmäs ei voi siis päästää keskustaa ja yliopistoa!

Sopukadun kauniita puutaloja
Mäki-Matin paikalla on aikoinaan sijainnut Syrjälän ja Mustamäen tilat, jotka kaupunki osti 1900-luvun alussa ja liitti osaksi Jyväskylän kaupunkia. Suurin osa alueen taloista on rakennettu 1930-1960-lukujen aikana. Omasta mielestäni Mäki-Matin alueella on ihana vain eksyä kulkemaan vanhojen puutalojen täyttämiä kujia. On lähes mahdotonta kuvitella olevansa aivan keskustan liepeillä!

Mäki-Matin alueella sijaitsee valtava määrä kouluja ja päiväkoteja, mikä lisää ihmisvilinää alueella. Mäki-Matti on myös läpikulku kohde niille, jotka asustavat esimerkiksi Savelassa tai Kortepohjassa. Asuinalueen kupeessa sijaitsee myös Hippos, josta löytyy niin JYP:in kotihalli kuin monitoimitalo, jossa pelataan eri lajien turnauksia sekä hikoillaan kuntosalilla. Jyväskylän uimahalli AaltoAlvari löytyy Mäki-Matin ja Seminaarinmäen kampuksen välistä.
K-Market Ruokavinkki
Mäki-Matin asukkaiden yhtenä lähikauppana toimii K-Market, joka sijaitsee Ahdinkadun ja Voionmaankadun kulmauksessa. K-Marketin edustalta löytyy myös lähin pankkiautomaatti. Toinen asuinalueella toimiva ruokakauppa on Sale, Voionmaankadun varrella.

Mäki-Matin perhepuisto
Mäki-Matissa sijaitsee koko Suomen vanhin perhepuisto, jonka pihamaalla näkeekin usein lapsia leikkimässä. Leikkikentän lisäksi perhepuistossa toimii syksyisin ja keväisin erilaisia kerhoja sekä muskari. Kaikille avointa toimintaa on perhekahvilan muodossa, jossa voi kahvin äärellä tavata muita perheitä. Puiston alueella sijaitsevaa taloa, Pikku-Maijaa, voi vuokrata esimerkiksi syntymäpäivien järjestämistä varten.
Katutaidetta Mäki-Matin perhepuiston vieressä.
Pitkäkadun kerrostaloja
Onkohan Mäki-Matti mahdollisesti sinun tuleva asuinalueesi?

Terkuin, Ida-Sofia
Jyväskylän asuinalueiden esittely - Mäki-Matti Jyväskylän asuinalueiden esittely - Mäki-Matti Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 5.58 Rating: 5