Kampusesittely: Mattilanniemen kampus

Tällä kertaa Jyväskylän yliopiston uniikeista kampuksista esittelyvuoron saa Mattilanniemen kampus. Mattilanniemen alue on saanut nimensä tarinoiden mukaan Mattilan talosta ja talon omistamista maista.

Kampus sijaitsee Jyväsjärven rannalla kivenheiton päässä Seminaarinmäestä ja keskustasta. Mattilanniemen kampuksen vieressä on yliopiston rakennus Agora, josta on myös pieni esittely tässä postauksessa. Mattilanniemen kampukselle pääsee kätevästi rantaraittia pitkin tai näin talviaikaan vaikka luistelemalla järven jäällä!

Mattilanniemessä sijaitsevat punatiiliset kampusrakennukset on suunnitellut arkkitehti Arto Sipinen 1980-luvulla. Arto Sipinen on suunnitellut yliopistolle muitakin rakennuksia, kuten yliopiston pääkirjaston, hallintorakennuksen (T) ja Musican (M). Myös Agora on Sipisen suunnittelema rakennus.

Mattilanniemen kampusrakennukset koostuvat neljästä (A-D) rakennuksesta, joista käytössä ovat tällä hetkellä MaA ja MaD. MaD:ltä pääsee kätevästi sisäkautta MaD:lle!

MaA-rakennuksessa opetustilojen lisäksi on ensimmäisessä kerroksessa Semman opiskelijaravintola Maija ja toisessa kerroksessa kirjasto. MaD-rakennuksella sijaitsee opetustilojen lisäksi muun muassa matematiikan ja tilastotieteen laitos sekä opiskelijatila. Mattilanniemessä opiskelevat siis matematiikan, tilastotieteen ja it:n opiskelijat.

MaA:n kirjasto on rauhallinen työskentelytila. Työskentelypisteitä ja tietokoneita on runsaasti. Myös seisomatyöpiste bongattu!

Mattilanniemen kampuksen tuntumassa sijaistee Agora, joka on monipuolinen aktiivikäytössä oleva rakennus. Agoran aula on suosittu messutila sen avaruuden vuoksi. Yliopiston avajaismessut ja picnic pidetään Agoralla aina syksyisin. Myös opiskelijoiden suosimat merkkimarkkinat järjestetään Agoralla. Jos olit Hakijan Päivässä syksyllä tutustumassa yliopistoon, olit Agoralla! Agoralla toimii myös Semman opiskelijaravintoa Piato, jossa yksi seinä on pelkkää ikkunaa. Lounasta syödessä voi siis haaveilla järvimaiseman äärellä.

Agoralla on muutama iso luentosali, jossa pidetään suurelle joukolle opiskelijoita kerrallaan luentoja. Suurin luentosali on nimeltään Martti Ahtisaari-sali. Monet Agoran tilat on myös nimetty kreikkalaisin kirjaimin, kuten Alfa, Gamma ja Delta. Agoralla on myös JyU:n psykologian emeritusprofessorin Lea Pulkkisen mukaan nimetty tila. Lea Pulkkisen salista avautuu upea maisema Jyväsjärvelle päin.
Agoralle pääsee näppärästi opiskelija luotetuimmalla menopelillä eli pyröällä. Agoran edessä on runsaasti pyöräpaikkoja. Mysö bussi tuo opiskelijan kampukselle.

Mattilanniemen kampusrakennukset löytyvät siis osoitteesta: Ahlmaninkatu 2. Agoran osoite puolestaan on Mattilanniemi 2.

Loppuun vielä hauska fakta, minkä sain selville kampusesittelyä tehdessä. Yliopiston alueella sijaistee lähes 36 hehtaarin kokoinen puistoalue ripoteltuna Seminaarinmäen, Mattilanniemen ja Ylistönrinteen kampuksille. Koska puistoalue toimii myös kasvitieteellisenä puutarhana, on puihin ja kasvien läheisyyteen ripustettu kasvien nimikylttejä.

Talvisin terkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Kuvat: Sarri Honkanen

Kampusesittely: Mattilanniemen kampus Kampusesittely: Mattilanniemen kampus Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 5.33 Rating: 5