Opiskelijatapahtumat

Muikeaa helmikuuta arvoisat lukijat!

Tällä viikolla Lähettiläiden Instagram-tilillä on ollut juttua opiskelijatapahtumista. Esittelyvuorossa ovat olleet ainakin sitsit, vuosijuhlat, opettajaopiskelijoiden Talvipäivät ja viestijöiden Torso-olympialaiset. Nyt tapahtumat esitellään vielä täällä blogin puolella!

Sitsit on pohjoismaissa syntynyt  akateeminen pöytäjuhla, jossa syödään, juodaan ja lauletaan sitsilauluja. Sitseillä on yleensä jokin teema tai pukeutumisohje, jonka mukaan sitsaajat valitsevat asunsa. Sitseillä on tarkka etiketti ja usein sitsaajille paikatkin on määrätty plaseerauksessa. Sitseillä noudatetaan tarkkoja ohjeita, jotka toastmasterit, eli tilaisuuden isännät tai emännät kertovat tilaisuuden aluksi. Tärkeimpiä sääntöjä lienee skoolausohje: puolelta toiselle ja lopuksi eteen. Sitsejä on vaikeaa kuvailla, ne täytyy itse kokea!  Sitsaaminen onkin ollut pitkään yliopisto-opiskelijoiden suosikkitapahtuma. Viereisessä kuvassa puolukka -asu " Metsän asukit" sitseiltä.

Vuosijuhlat ovat ainejärjestöjen juhlia, joissa juhlistetaan omaa ainejärjestöä ja kunnioitetaan sen toimintavuosia. Vuosijuhlat eli vujut ovat yleensä iltapukujuhlia, joissa pukukoodina on siis tumma puku ja iltapuku. Vujut ovat ihania juhlia, joihin laitetaan ykköset ylle ja pikkukengät jalkaan. Vuosijuhlilla on usein puheita, esiintyjiä ja myös muista ainejärestöistä kutsutaan vieraita paikalle. Ainejärjestöt antavat toisilleen usein vuju-lahjoja. Viereisessä kuvassa musiikkikasvattajien Pedaali ry:n 25. vuosijuhlat, kuvassa silloinen ainejärjestön hallituksen puheenjohtaja.

Talvitapahtumista suurimpia ovat opettajaksi opiskelevien liiton järjestämät Talvipäivät sekä Pörssin rinnerieha. Instan puolella päästiin myös tutustumaan viestinnän opiskelijoiden pirteisiin Torso-olympialaisiin. Pörssin rinneriehasta kuullaan maaliskuussa enemmän, kun lähettiläät matkaavat Laajavuoren rinteille laskemaan ja after skihin nauttimaan kuumaa kaakaota!

Talvipäivät keräävät vuosittain yli 2000 opeopiskelijaa ympäri Suomen jollekkin opepaikkakunnalle (missä on mahdollista opiskella opettajaksi). Tänä vuonna Talvipäivät järjestetään Raumalla. Talvipäivät ovat siis yhden viikonlopun kestävä leirikoulu, jossa on ohjelmana muun muassa talvirieha, bileitä sekä legendaarinen koulumajoitus (kuva puhukoon puolestaan). Talvipäivät ovat opeopiskelijoiden vuoden kohokohta!

Vappu on myös opiskelijan parasta aikaa! Jyväskylässä vappuna kaupunki täyttyy iloisista juhlijoista. Perinteisiä vapputapahtumia ovat Minna Canthin lakitus, vappupicnic Harjulla ja Puhkupillien vappumarssi läpi kaupungin. Vapusta kuullaan varmasti huhti-toukokuun vaihteessa lisää, mutta jo nyt kannattaa kaivaa ylioppilaslakki vaatekaapin perukoilta, sillä vappu on jo nurkan takana.

Tähän loppuun on pakko todeta, että opiskelijatapahtumissa usein kysellään:  onko alkoholia pakko nauttia tapahtumissa? Vastaus tähän on: ei missään tapauksessa! Opiskelijatapahtumissa on täysin okei olla juomatta alkoholia ja kukaan ei voi pakottaa toista juomaan. Sitseillä on siis täysin mahdollista olla limulinjalla ja Talvipäivilläkin osa opeopiskelijoista pitäytyy vissyssä. Yhdenvertaisuuteen ja esteettömyyteen nojaten jokainen opiskelija saa tulla tapahtumaan sellaisena kuin on ja nauttia juurikin niitä virvokkeita kuin itse haluaa.

Kivoja juhlia itse kullekin!

Sarri, musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Opiskelijatapahtumat Opiskelijatapahtumat Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.23 Rating: 5