Luokanopettajaksi opiskelu Jyväskylässä

Tiesitkö, että Jyväskylään perustettiin vuonna 1863 ensimmäinen suomenkielinen opettajaseminaari? Suomenkielinen opettajankoulutus on siis alkanut Jyväskylästä! Perinne jatkuu edelleen opettajankoulutuslaitoksella.

Uno Cygnaeus oli Jyväskylän seminaarin ensimmäinen johtaja. Uno on Suomen kansakoulun isähahmo! Hänen muistoaan kunnioittaen on nimetty Ruusupuiston kampuksen lounasravintola Unoksi. Jyväskylässä on myös Cygnaeuksen nimikkokatu sekä puisto. Unon ajatuksesta kaikki lähti liikkeelle ja edelleen Jyväskylässä voi opiskella opettajaksi!

Millaista opettajankoulutus nykyään sitten on Jyväskylässä?

Jyväskylässä voi opiskella luokanopettajaksi opettajankoulutuslaitoksella tai monien eri aineiden aineenopettajaksi. Myös muita kasvatustieteellisiä aloja voi opiskella, kuten varhaiskasvatusta, erityispedagogiikkaa sekä aikuiskasvatustiedettä.

Luokanopettajaksi tosiaan opiskellaan Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa, opettajankoulutuslaitoksella (OKL). Luokanopettajat opiskelevat pääasiassa Ruusupuisto-rakennuksessa, joka on Jyväskylän yliopiston rakennuksista uusin.

Luokanopettajan koulutukseen kuuluu muun muassa kasvatustieteen perus- sekä aineopinnot, perusopetuksessa opetettavien aineiden monialaiset opinnot eli POMit sekä paljon harjoittelua Jyväskylän yliopiston Normaalikoululla. Luokanopettajan koulutuksen opetusuunnitelman pääset katsomaan täältä: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/okl/opiskelu/luokanopettajakoulutus/opetussuunnitelmat-ja-opetusohjalmat

Käsitöissä harjoiteltiin tekemään tilkuista hiusdonitseja
POM-opinnot ovat siis perusopetuksessa opetettavien aineiden kursseja. Koulussa opetettavia aineita on monia ja jokaiselle aineelle on oma ydinkurssi sekä soveltava kurssi. Esimerkiksi käsityön ydinkurssilla harjoitellaan erilaisia tekniikoita sekä pehmeiden että kovien materiaalien puolella ja harjoitellaan opettamaan erilaisia tekniikoita ja välineiden käyttöä. Matematiikan ydinkurssilla muistellaan erilaisia laskutapoja ja harjoitellaan oivaltamaan matematiikkaa monesta näkökulmasta. Tälläisiä ovat siis POMit.

Harjoittelu on opeopiskelijan parasta antia ja luokanopettajat pääsevät opinnoissaan jo ensimmäisenä vuotenaan tiiviiseen yhteistyöhön koulun kanssa. Harjoitteluun kuuluu tuntien seuraamista sekä oppituntien pitämistä. Harjoitteluohjaajat ovat rautaisia ammattilaisia ja osaavat antaa tärkeää palautetta opiskelijoille.

Jyväskylässä luokanopettajat opiskelevat teemaryhmissä, jotka valitaan opintojen alussa. Teemaryhmiä on esimerkiksi Juliet, joka painottaa englannin kielen käyttöä opetuksessa ja PRO-ryhmä, joka on suunnattu niille joitka ovat tehneet ennen yliopisto-opintoja kasvatustieteen perusopinnot. Lisäksi on muun muassa LiMu-ryhmä, jossa opiskelee liikunnan ja musiikin pääaineopiskelijoita, jotka tekevät luokanopettajaopintoja sivuaineena. Tosiaan, myös luokanopeopinnot sivuaineena ovat mahdollisia aineenopettajille!

Matikan ongelmanratkaisua

Jyväskylän luokanopettajankoulutus on tasokasta ja tulevaisuuteen katsovaa. Opiskelu tapahtuu loistavissa tiloissa parhaiden opiskelutovereiden seurassa. Meillä on myös loistavat erikoistumisvaihtoehdot Jyväskylän yliopistolla luokanopettajaopiskelijoille. Voit valita sivuaineeksi esimerkiksi musiikinopettajan opinnot, alku- ja esiopetuksen opinnot, käsityön tai kuviksen sivuaineen. Tulisiko Sinusta isona luokanopettaja?

Luokanopettajaopintojen hakukriteereistä pääset lukemaan sivulta: www.jyu.fi/hae

Muista, että yhteishaku alkaa ihan pian!

Terkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs
Luokanopettajaksi opiskelu Jyväskylässä Luokanopettajaksi opiskelu Jyväskylässä Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 8.26 Rating: 5