Parhaat vinkit opiskelijaruokailuun

Tiesitkö, että joka torstai tarjolla on jälkiruokapöytä kaikkine herkkuineen kahdella ja puolella eurolla? Tai tiesitkö, että voit vähentää ruokahävikkiä ja ostaa ylijäämäruokaa kotiin opiskelijaravintoloista?

Opiskelijaruoasta blogissa kirjoittelee vannoutunut opiskelijaruoan fani ja suurkuluttaja opiskelijalähettiläs Jessica. Muutama viikko sitten lähettiläiden Instagramin puolella puhuttiin samasta aiheesta, tällä kertaa blogin puolella vain hieman laajemmin. Olit sitten Jyväskylän opiskelemaan tulevaisuudessa suuntaava opiskelija tai jo nyt täällä ahertava, saatat löytää uusia juttuja blogista!

Mikä ihmeen opiskelijaruoka?

Opiskelijaruoalla tarkoitan lounasravintoloita, joista opiskelijat saavat 2,60e hintaisen lounaan ruokalinjastosta. Kelan ateriatuen myötä lounas maksaa kaikille korkeakouluopiskelijoille vain 2,60e opiskelijakorttia näyttämällä. Ainakin allekirjoittaneelle tämä on elämän elinehto, sillä syön opiskelijaruokaa melkein joka päivä - parhaimmillaan jopa kaksi kertaa päivässä.

Lounaaseen kuuluu salaatit, yksi pääruokavaihtoehto, leivät ja lasi mehua, kotikaljaa tai maitoa sekä rajattomasti vettä. Kouluruokailuun erona on, että ruokaa otetaan kerralla sen mitä aikoo syödä, eivätkä santsikierrokset pääruoan suhteen ole kovin suotavia.

Jyväskylän erityiseksi moneen muuhun yliopistokaupunkiin tekee se, että 2,60e lounaita on tarjolla todella monessa eri paikassa aivan keskustan tuntumassa - myös iltaisin ja viikonloppuisin. Viikolla pisimpään ruokaa saa keskustan Kasvisravintola Katriinasta, joka on auki klo 18.30 asti. Viikonloppuisin kampuksella Lozzi palvelee pisimpään sulkien ovensa lauantaina klo 17 ja sunnuntaina klo 16.

Ruokahävikin vähentäminen

Ainakin Ilokivi, Semman ravintolat, Fiilu ja osa JAMKin ravinotloista ovat kantaneet kortensa kekoon ruokahävikin vähentämiseksi. Joka päivä lounasajan päätyttyä ylijäämäruokaa voi ostaa kotiin hintaan 3 euroa rasia. Tällainen vastuullisuus lämmittää sydäntä ja myös vatsaa!

Jyväskylän ruokamestat

Jyväskylän yliopistolla toimii Semma-niminen ravintolaketju, jolla on kampuksilla yhteensä kahdeksan opiskelijahintaista ruokaa tarjoavaa ravintolaa sekä yksi ravintola ylioppilaskylä Kortepohjassa.

Instagramissa kysyttiin Semman Libri-ravintolan siirtämisestä väistötiloihin tulevan kirjaston remontin tieltä. Huolestuneena Librin asiakkaan kävin tottakai selvittämässä asian ja lopputulos oli se, että Libriä ei siirretä mihinkään, eikä sitä korvata toisella ravintolalla. Muut ravintolat vain valmistautuvat vastaanottamaan Librin asiakkaat ja tehostamaan palveluaan vastaamaan kasvavia asiakasmääriä.

Yliopistolla toimii Semman lisäksi myös Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan eli JYYn omistama Ilokivi-lounasravintola. Ilokivi tunnetaan herkullisista sämpylöistään ja runsaista salaattivalikoimistaan.

Näiden yliopiston kampuksilla toimivien ravintoloiden lisäksi kaupungista löytyy ainakin kolme Jyväskylän Ammattikorkeakoulun eli JAMKin kampuksilla toimivaa ravintolaa, kaksi Fazerin ravintolaa Aimo ja Fiilu sekä Kasvisravintola Katriina.

Eli missäpäin tahansa keskustaa asut tai tulet asumaan, edullista ruokaa löytyy läheltä!

Nippelitietoa ruoasta

Kaikille kahvinnälkäisille tärkeä tieto on, että kahvi maksaa lounaan yhteydessä ostettuna 80 senttiä, kun taas erikseen ostettuna 1,20e. Eli kahvilipukkeet kannattaa!

Monesti tarjolla on myös hieman laadukkaampi, hienompi ja myös kalliimpi ruokavaihtoehto. Yleensä tämä hienostoruoka maksaa 4,95 euroa ja tarjolla voi olla vaikka härkää punaviinikastikkeessa tai uunilohta. Lohen ystävänä valitsen monesti tämän vaihtoehdon, mikäli se on tarjolla. Edelleen on halvempaa ostaa viidellä eurolla koko lohiateria kuin hakea kaikki ainekset erikseen kaupasta ja valmistaa se itse.

Semman ravintola Piatossa on myös paistopiste, josta saa päivän menun mukaan esimerkiksi hampurilaisia tai lehtipihvejä hintaan 4,95e. Vinkkinä: tämä on kätevä vaihtoehto, jos puolen päivän aikaan jonot ruokalinjastolle ylittävät kärsivällisyytesi sietorajan.

Semman ravintola Maijassa on torstaisin jälkiruokapöytä hintaan 2,50e. Kaikkia herkullisia kakkuja ja leivonnaisia saa syödä mahan täydeltä! Myös muut ravintolat järjestää jälkiruokapöydän silloin tällöin, joten kannattaa pitää silmät avoinna.

Ravintoloissa on myös muita erikoispäiviä kuten Ramen-keitto tai burger -päiviä. Maijassa on esimerkiksi yleensä perjantaisin burgereita tarjolla! Pizzaa löytyy puolestaan melkein päivittäin jonkun ravintolan valikoimista.

Herkkuja ja mättöruokaa löytyy siis myös opiskelijahintaisena melkein päivittäin! Jäikö tästä postauksesta puuttumaan jotain? Heitä kommenttia blogiin tai ota yhteyttä Opiskelijalähettiläiden Instagramissa tai Facebookissa, niin keskustellaan lisää!

Parhaat vinkit opiskelijaruokailuun Parhaat vinkit opiskelijaruokailuun Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 7.44 Rating: 5