Katsaus opiskelijan vuoteen

Lukukausi 2018-2019 alkaa olla aikalailla paketissa. Nyt on oiva hetki katsoa koko vuoden kokonaisuutta, millainen on opiskelijan vuosi opintojen näkökulmasta. Tässä katsaus minun vuoteeni, olkaapa hyvät.

Studiotyöskentelyä
musiikkiproduktiokurssilla
Yliopistossa opinnot jaottuvat viiteen periodiin eli jaksoon. Osa kursseista kestää koko vuoden, osa kevät- tai syyslukukauden ja osa kestää yhden tai useamman periodin. Näin viimeisen periodin päättyessä on viimeistään hyvä laskea opintopisteet ja tskekata omien opintojen eteneminen.

Kolmantena opiskeluvuotenani tein sekä pääainetta että sivuainetta ja näiden lisäksi muita vapaasti valittavia opintoja. Pääaineeni opinnot kolmantena koostuivat aineopinnoista. Juhanin kirjoittamassa loistavassa blogipostauksessa on tarkennettu yliopistosanastoa, jos joku käsite on epäselvä: http://opiskelijalahettilaat.blog.jyu.fi/2019/05/yliopistosanastoa.html

Pääainetta musiikkikasvatusta minulla oli 28 opintopisteen verran. Musakasvatuksen opinnot koostuivat aineopintojen kursseista: sävellys ja sovitus 6op, yhtyepedagogiikka 3op, musiikkiproduktio 5op ja säveltämisen pedagogiikka 4op.
Lisäksi kolmantena vuotena minulla oli 10 opintopisteen laajuinen
kandiseminaari ja kanditutkielma kirjoitettavana. Nämä kaikki olivat siis yhteensä 28 op.

Lisäksi tein tänä vuonna sivuaineena luokanopeopintoja eli perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisia opintoja eli POMeja. POMit koostuvat oppiaineiden ydinosuudesta sekä soveltavasta osuudesta. Lisäksi 60op:n pakettiin kuuluu johdanto sekä koontikursseja.

POM-käsityön oma projekti

POMeista sain tarvittavaa ydinosaamista koulussa opetettavista aineista. Esimerkiksi käsityön ydinkurssilla tutstuttiin sekä pehmeisiin että koviin materiaaleihin ja syvennyttiin siihen materiaalipuoleen, joka ei ole itselle niin tuttu. Lisäksi kandiseminaarissa ja tutkimusmenetelmäkurssilla tutkijan taitoni ottivat huiman askeleen eteenpäin.

Aloitin POMit viime syksynä 5op:n laajuisella johdantokurssilla. Johdannon jälkeen tein matematiikan ydinosan 3op, katsomusaineiden ydinosan 2op, historian ja yhteiskuntaopin ydinosan 2op, käsityön ydinosan 3op ja ympäristö- ja luonnontiedon ydinosan 5op. Ytimien lisäksi kesken on vielä hissan soveltava osa 3op, jonka ryhmässä tehtävä raportti odottaa vielä viimeisiä muokkauksia. POM-opintoja kertyi siis tälle lukuvuodelle yhteensä 23 opintopisteen verran.

Eikä tässä vielä kaikki. Kandiseminaarin yhteydessä piti suorittaa 5 opintopisteen tutkimusmenetelmäkurssi: kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset menetelmät. Lisäksi valitsin musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen valinnaisen luentokurssin syksylle. Kurssi oli äärimmäisen mielenkiintoinen 5 opintopisteen kurssi ”variaatio Beatlesin musiikissa”. Kävin myös keväällä valinnainsen soittokurssin kaustislaisesta näppäripedagogiikasta eräänä viikonloppuna, josta sai yhden opintopisteen rekisteriin. ”Säläkursseja” tuli tehtyä yhteensä 11 opintopisteen verran.

Koko vuoden opintopistekertymä on siis loistavat 62 opintopistettä. Nämä opintopisteet riittävät mainiosti KELA:lle opintotuen nostamiseen opiskelukuukausille. Jokaista nostettavaa tukikuukautta kohti tarvitsee 5 opintopistettä, tästä lisää KELA:n sivuilla. 60 opintopistettä on myös valmistumisen kannalta hyvä tahti, sillä esimerkiksi kandivaiheen yhteenlaskettu opintopistemäärä 180 op on kolmelle vuodelle jaettuna 60 opintopistettä.

Pisteiden lisäksi on mielestäni olennaista pohtia, mitä sisältöjä tänä vuonna tuli suoritettua. Kaikenkaikkiaan tämä vuosi piti sisällään musiikinopettajalle tärkeitä taitoja, kuten säveltämisen opettamista ja bändiohjausta. Myös säveltäminen ja sovittaminen olivat keskeisiä taitoja tänä vuonna.

Talvipäivät Raumalla olivat myös
yksi vuoden kohokohdista
Opiskelivuoden mieleenpainuvimpia kokemuksia olivat kuitenkin studiotyöskentely musakasvatuksen musiikkiproduktiokurssilla. Kurssilla pääsin Musican huipputasoiseen studioon äänittämään ja harjoittelemaan studiotyöskentelyä. Myös bändiopetuksen ja säveltämisen pedagogiikan kenttäjaksot tarjosivat mahtavat puitteet päästä koululaisten kanssa tositoimiin musiikin parissa. Harjoittelu koulussa on ehdottomasti opekoulutuksen tärkeintä antia!

Opiskelijan vuoteen on myös mahtunut monia juhlia, hengailua opiskelukavereiden kanssa, paljon omia musaprojekteja, hepuleita perjantai-iltapäivän demoilla ja kerran olen luennolla tippunut penkiltä aiheuttaen lievää huvitusta koko luentosalissa. Ja tietenkin tämän vuoden kruunasi opiskelijalähettiläshommat ja kaikki siihen liittyvät vierailut.

Hyvä vuosi siis, nyt lomalle lompsis ja kesätöihin!

Sarri

Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Katsaus opiskelijan vuoteen Katsaus opiskelijan vuoteen Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 5.09 Rating: 5