Yliopistoon,
siellä opiskeluun ja yleisemmin yliopiston käytänteisiin liittyy monia
tarpeellisia käsitteitä, joista yliopistoon tullessa kannattaa olla ainakin
jonkinlainen käsitys. Tähän tekstiin on koottu joitakin keskeisimpiä
yliopistomaailmassa tarpeellisia käsitteitä ja niiden määritelmiä. Näillä
pääsee opinnoissa hyvin alkuun, eikä jo yliopistomaailmassa tai -kuplassa
elävillekään varmasti tee pahaa kerrata näitä!
Opiskelu
Luento
Tavanomaisin
opetustilanne, jossa luennoitsija opettaa joskus suurtakin määrää opiskelijoita
kerralla. Luennoilla ei yleensä tehdä minkäänlaisia harjoitustehtäviä, vaan
näitä varten järjestetään muita tilaisuuksia, esimerkiksi demoja. Luennoilla on
useimmiten sopivaa kysyä opetetuista asioista kuten lukiossakin. Kuitenkin massaluennoilla,
joille saattaa osallistua jopa useampi sata opiskelijaa, keskeyttäminen saattaa
olla hankalaa. Yleensä luennoitsijan kanssa voi kuitenkin vapaasti mennä
keskustelemaan luennon päätyttyä. Luennoilla ei usein ole läsnäolopakkoa – poissa ollessaan opiskelijalla on velvollisuus ”hankkia
vastaavat tiedot muulla tavoin”. Läsnäolopakot vaihtelevat kuitenkin aloittain,
ja joillakin aloilla, kuten esimerkiksi kaikissa kielissä ja musiikilla luennoilla käyminen on pakollista. Luennoitsijat tiedottavat mahdollisista läsnäolopakoista joko kurssien alussa tai kurssikuvauksissa.
Demo
Luentoihin
tai muuhun opiskeluun liittyvä harjoitustilanne. Alasta riippuen demoja varten
saatetaan joko tehdä tehtäviä etukäteen ja käydä siellä tarkastamassa ne, tai
sitten sinne mennään tekemään tehtäviä. Demoissa sovelletaan käytäntöön
luennoilla opittuja asioita, esimerkiksi lasketaan käyttäen luennoilla opittuja
menetelmiä.
Ryhmä
Tämä
tarkoittaa usein jonkinlaista demon ja luennon välimuotoa, tai sitten vain
läsnäolopakollista luentomaista tilaisuutta (myös suurryhmä). Ryhmä-tyyppiset
oppimistilanteet ovat usein lähellä lukiomaisia oppitunteja, eli ryhmässä
saatetaan sekä opiskella teoriaa että tehdä tehtäviä. Ryhmiä voi myös olla
joillain osittain massaluentona järjestettävillä kursseilla, jolloin niillä
tuskin opetellaan teoriaa. On kuitenkin huomioitava, että ”ryhmä” sanana on
niin usein ja monessa yhteydessä käytetty, että tämä määritelmä ei varmasti ole
ainoa oikea.
Perusopinnot
Ensimmäiset
opinnot, joita yliopistossa suoritetaan. Nämä ovat useimmiten noin 25 opintopisteen
laajuiset, mikä tarkoittaa vajaan yhden lukukauden opiskelupanosta.
Perusopinnot ovat luonteeltaan yleistajuisia, eikä niiden suorittaminen vaadi
erityisempiä pohjatietoja. Nimensä mukaisesti perusopinnoissa opiskellaan
kunkin alan perusteita. Myös sivuaineen tai valinnaisen aineen opiskelu
aloitetaan perusopinnoilla.
Aineopinnot
Yleensä
perusopintojen jälkeen suoritettavat opinnot. Laajuus vaihtelee aloittain
paljon. Aineopinnoissa siirrytään perusteiden opiskelusta joko uudempaan
tutkimukseen tai yleisemmin alan sisältöihin tutustumiseen. Aineopinnot
vaativat usein pohjaksi perusopintojen suorittamisen.
Syventävät opinnot
Perusopintojen ja aineopintojen jälkeen suoritettavat opinnot, jotka käydään maisterivaiheessa. Syventävissä opinnoissa nimensä mukaisesti syvennetään oman alan (tai sivuaineen) asiantuntemusta perus- ja aineopintotasoa pidemmälle.
Akateeminen vartti
Yliopistoissa
yleinen käytäntö, jonka mukaisesti luennot, demot ja jotkin muut tilaisuudet
alkavat tavallisemmin viisitoista minuuttia yli tasatunnin, eikä tasalta. Käytännössä
siis klo 10 alkava luento alkaa tosiasiassa klo 10.15. Tämä ei päde tentteihin,
jotka aloitetaan lähes aina tasalta. Lisäksi esimerkiksi erilaiset kokoukset ja
muut opiskeluun suoranaisesti liittymättömät tilaisuudet alkavat usein tasalta.
HOPS
Henkilökohtainen
opintosuunnitelma, johon suunnitellaan opintoja ja niiden etenemistahtia. Tämä
ei ole ehdoton, mutta toimii hyvänä ohjenuorana omien opintosuoritusten
tarkastelemiseen.
Essee
Asiatyylinen,
pohdiskeleva lyhyehkö teksti, jossa näytetään omaa asiantuntemusta johonkin
aiheeseen liittyen. Esseitä kirjoitutetaan aineistojen, luentojen tai molempien
pohjalta. Opiskelija voi usein tentaattorin kanssa sopia myös muiden, kuin
ohjeellisten lähdeaineistojen käytöstä niin halutessaan.
Luentopäiväkirja
Luentopäiväkirjassa
yhdistetään usein luentojen asioita ja annettuja oheisaineistoja sekä
mahdollisesti esimerkiksi videoita, ja käsittely etenee aihepiireittäin. Tärkein
ero esseeseen on se, että luentopäiväkirjassa käydään lävitse kaikki kurssin
aihepiirit, kun taas esseessä keskitytään usein yhteen, joskus suppeaankin
aihepiiriin. Esseeaiheeseen opiskelija pystyy myöskin vaikuttamaan laajemmin.
eTentti
Sähköinen
tentti, jonka opiskelija voi käydä suorittamassa erityisissä eTenttitiloissa
haluamanaan ajankohtana tilojen ollessa avoinna. Tätä varten eTenttitilasta
täytyy varata etukäteen tietokone.
Verkkotentti
Sähköinen
tentti, jonka opiskelija voi suorittaa vaikka kotoa käsin. Verkkotentit
järjestetään usein Moodle-alustalla, ja ne ovat avoinna ja suoritettavissa
tietyn aikaa. Toisin kuin eTentissä, verkkotentissä voi luonnollisesti pitää
materiaaleja lähettyvillä tenttitilanteessa, joskin ajan ollessa rajallinen niiden
täytyy olla siihen mennessä jo opiskeltuna.
Kandidaatintutkinto
(bachelor’s degree)
Alempi
korkeakoulututkinto, jonka laajuus on useimmiten 180 opintopistettä. Tutkinto
koostuu perus- yleis- ja aineopinnoista sekä valinnaisista opinnoista, esimerkiksi
ns. sivuaineista. Tutkintoon kuuluu myös kandidaatintutkielman tekeminen.
Maisterintutkinto (master’s
degree)
Ylempi
korkeakoulututkinto, joka koostuu syventävistä opinnoista sekä mahdollisesti
harjoittelusta ja / tai valinnaisista opinnoista. Tutkintoon kuuluu myös pro
gradu -tutkielman tekeminen.
YTHS
Ylioppilaiden
terveydenhuoltosäätiö, jonka piiriin kuuluu kaikkien yliopisto-opiskelijoiden
terveydenhuolto. Vuodesta 2021 lähtien myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat
ovat YTHS:n terveydenhuollon piirissä.
Akateeminen vapaus
Periaate,
jonka mukaan opiskelija on vapaa tekemään itsenäisiä päätöksiä opintojensa
suhteen, ja opintojen eteneminen on ensisijaisesti kiinni opiskelijasta
itsestään. Siihen liittyy vastuuta esimerkiksi opintojen etenemisestä ja
ajoissa valmistumisesta. Lisäksi opiskelijalla on esimerkiksi oikeus antaa
perusteltua palautetta opetuksesta.
Organisaatio
Tiedekunta
Yliopiston
hallinnollinen yksikkö, johon kuuluvat keskenään lähekkäisten tieteiden
laitokset. Tiedekuntaa johtaa dekaani. Jyväskylän yliopistossa tiedekuntia on
kuusi: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen,
Informaatioteknologia,
Kasvatustieteet
ja psykologia, Kauppakorkeakoulu,
Liikuntatieteellinen
ja Matemaattis-luonnontieteellinen.
Laitos
Yliopiston
hallinnollinen yksikkö, jonka vastuulla on yhden tai useamman tieteenalan
opetus ja tutkimus. Esimerkiksi Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
kuuluu Humanistis-yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan Jyväskylän
yliopistossa.
Henkilökunta
Professori
Yliopiston
ylimmät opetus- ja tutkimustehtävissä työskentelevät henkilöt.
Lehtori ja
yliopisto-opettaja
Pääsääntöisesti
opettavat yliopistossa. Työnkuvat saattavat pitää sisällään myös tutkimuksen
tekemistä.
Tutkija
Nimikkeen
mukaisesti tutkijat tekevät pääasiassa tutkimusta, mutta myös he opettavat
jonkin verran.
Koulutussuunnittelija
Koulutussuunnittelijalle
kuuluu monia eri tehtäviä, joista opiskelijalle näkyvimmät ovat varmasti
yleisen opinto-ohjauksen ja HOPS-ohjauksen tarjoaminen sekä suoritusten
korvaavuusasiat (esimerkiksi vanhasta opetussuunnitelmasta uuteen tai muiden
korkeakouluopintojen hyväksiluku). Koulutussuunnittelija on vähän kuin yliopistolaisten opo.
Jyväskylän
yliopistossa käytössä olevia verkkoalustoja
Sisu
Sisun
kautta hoidetaan esimerkiksi kurssi-ilmoittautumiset, HOPS:n tekeminen ja
lukujärjestyksen muodostaminen. Sisu korvaa ensi vuonna tällä hetkellä käytössä olevan Korppi-järjestelmän.
Moodle
Materiaalien
jakamiseen ja tehtävien palautukseen usein käytetty alusta, joka mahdollistaa
myös esimerkiksi keskustelualustojen ylläpitämisen.
Koppa
Moodlen
tapainen järjestelmä, joka toimii käytännössä lähes samalla tavalla.
Tim
Käytetään
esimerkiksi tilastotieteessä luentomateriaalien jakamiseen.
Yliopistosanastoa
Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät
on
9.35
Rating:
Ei kommentteja: