Alban rannan esittely

Esittely: Alban ranta Mattilanniemessä

Alban uimaranta

Helle hemmottelee Jyväskylässä lomailevia ja uimarannat ovat täynnä auringonottajia. Kävin tutustumaan Alban rantaan, ja ottamaan selvää mikä meininki siellä on. Tässä teille tiivis esittely Alban rannasta.

Alban ranta on yliopistoon nähden loistavassa sijainnissa. Alban ranta sijaistee rantaraitin varrella Hotelli Alban ja Ylistön sillan vieressä. Läheisiä yliopiston rakennuksia ovat Mattilanniemen MaA sekä MaD ja tietenkin myös Agora. Järven toisella puolella komeilee Ylistönrinteen kampusalue.

Rannalta on kätevää lähteä käymään Agoralla Piatossa tai Ylistöllä lounaalla ja janon sattuessa voi Hotelli Albaan mennä virvokkeelle tai vaikkapa jäätelölle. Jos Mattilanniemen rakennukset kiinnostavat enemmän, käy kurkkaamassa Mattilanniemen kampusesittely: opiskelijalahettilaat.blog.jyu.fi/2019/02/kampusesittely-mattilanniemen-kampus.html

Alban terassi, rantaraitin penkkejä
ja Ylistön sillan pää.
Alban rannassa on jonkin verran hiekkarantaa, mutta alue ei ole kovin suuri. Uimarannassa on hiekkapohja, joka syvenee melko nopeasti. Vesi on rannassa usein lämpimien päivien jäljiltä mukavan lämpöistä, mutta usein rannassa oleva lämmin pintavesi on kerennyt jo uimareiden takia sekoittua syvempään kylmään veteen. Kun ui hiukan pidemmälle rannasta, saattaa löytää lämpöisiä kohtia, joissa vesi ei ole vielä sekoittunut.

Rannassa on pukukoppi sekä naisille, että miehille, joten vaatteiden vaihto rannassakin onnistuu. Vesipistettä rannassta en bongannut, joten suihkuttelu tulee tehdä kotona.

Opiskelijalounasta on siis aivan kivenheiton päässä, jos nälkä yllättää. Agoralla voi Piaton lounasta nauttia myös ulkona terassilla. Myös Hotelli Alban terassi avautuu Jyväsjärvelle päin ja terassi muutenkin on viihtyisä alue hengähtää hetkeksi varjossa virvokkeiden äärellä.
Skeittiramppi ja puisto
Rannan vieressä on iso vihreä puistoalue, jossa voi nautiskella auringosta tai vaikka picnic-eväistä. Puistoa pidetään hyvässä kunnossa ja nurmea riittää useammillekkin seurueille. Alban rannan kupeessa on myös skeittausramppi, joka on puistossa vierailevien käytössä. Rantaraitin vierellä Ylistön sillan kupeessa on myös penkkejä, johon lenkkeilijät yleensä jäävät ihailemaan järvimaisemaa.

Rantaraitilla on ihania istutuksia ja Mattilanniemen puistoalueella kasvaa myös monenlaista kukkaa ja pensasta. Osassa on myös kylttiin merkittynä kasvin nimi. Tiedätkö miksi? Se selviää Mattilanniemen kampusesittelyssä (linkki ylempänä)!
Puisto Hotelli Albalta päin katsottaessa

Miten rannalle pääsee? Itse suosin pyörää, sillä rantaraitti on helppoa tasaista ajettavaa. Linkki-bussillakin Alballe pääsee, kun jää Agoran pysäkillä pois kyydistä. Hotelli Alban tai Agoran parkkipaikalta saattaa myös löytää kesäkiesille vapaan parkkiruudun. Muistathan kuitenkin tarkistaa, pitääkö pysäköinnissä käyttää parkkikiekkoa tai mahdollisesti maksaa.
Ylistön kampus Jyväsjärven rannalla

Rannalle lähtiessä kannattaa jättää arvotavarat kotiin, mikäli aikoo mennä uimaan. Ranta on vilkas ja vieressä kulkee rantaraitti, joten ihmisiä kulkee paljon rannan ohitse. Omiin tavaroihin kannattaa pitää kokoajan katsekontakti, jottei taskuvaras pääse yllättämään.

Rannalla saattaa myös päivällä olla hulinaa ja esimerkiksi paljon lapsia uimassa. Mikäli kaipaa rannassa omaa rauhaa, kannattaa etsiä varjoisa paikka rannan puiden alta. Rantaviiva jatkuu varsinaisen hiekkarannan jälkeen vielä hetken. Myös "pusikon puolelta" pääsee mukavasti uimaan.

Rantaraitin istutuksia

Viihtyisiä rantsuhetkiä kaikille!!

Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs