Tiedossa välivuosi?

Korkeakoulujen opiskelijavalinnat julkaistaan viimeistään perjantaina 28.6. Opintopolussa. Somessa monet kaverini ovatkin jo jakaneet kuvakaappauksen uudesta opiskelupaikastaan, mutta mitä tehdä jos opiskelupaikka jääkin saamatta? Kokosin tähän blogikirjoitukseen ajatuksia välivuodesta sekä tietoa reitistä Jyväskylän yliopistoon avoimen väylän kautta.

Välivuosi – uhka vai mahdollisuus?

Oma reittini yliopistoon oli pitkä ja kivinen: hain korkeakouluun jopa kolme kertaa. Lukion jälkeen hain opiskelemaan musiikkikasvatusta, mutta puutteellisen valintakokeeseen valmistautumisen myötä yliopiston ovet eivät ensimmäisellä hakukerralla minulle auenneet. Olo oli valintakokeiden jälkeen surkea, varsinkin kun soitto- ja laulukokeet menivät suoraan sanottuna penkin alle. Päätin kuitenkin ottaa välivuoden ilolla vastaan. Minulla oli takataskussa varasuunnitelma seuraavalle vuodelle ja näin päädyinkin vuodeksi kansanopistoon opiskelemaan laulua.

Välivuosi on ehdottomasti huikea mahdollisuus itsensä kehittämisen näkökulmasta. Kehityin päivittäisen laulu- ja esiintymistreenin ansiosta valtavasti laulajana ja seuraavana keväänä olinkin valmis kohtaamaan musiikkikasvatuksen totisen lautakunnan uudelleen. Valtavasta itsevarmuudesta huolimatta karsiuduin jälleen soitto- ja lauluosuuden jälkeen ensimmäisessä vaiheessa. Olin valmis heittämään pyyhkeen kehään. Hetken valintakokeen tuloksia sulatellessani kuitenkin tajusin mitä seuraavana välivuotena tulisi tehdä: valmistautua paremmin pääsykokeisiin.
Treenillä tuloksiin!

Päätin, että siitä vuodesta tulee minun viimeinen välivuoteni. Menin piano- ja kitaratunneille ja jatkoin viikottaista lauluharjoittelua. Valmentauduin juuri niissä asioissa, joita valintakokeissa tarvitsin. Lisäksi etsin käsiini musiikkikasvatuksen opiskelijan, jonka kanssa harjoittelin valintakokeissa tarvittavia taitoja, kuten korvakuulolta soittamista sekä rytmien ja melodioiden toistamista. Koko vuoden ajan valmistauduin valintakokeisiin.

Ahkera valmistautuminen tuotti tulosta, sillä seuraavista valintakokeista läpäisin soitto- ja laulukokeet, pääsin toiseen vaiheeseen haastateltavaksi ja valikoiduin opiskelemaan musiikkikasvatusta.

Kolme välivuotta kasvattaa luonnetta, mutta olisiko muitakin keinoja päästä opiskelemaan? Nykyään tutkinto-opiskelijaksi voi päästä avoimen väylältä Jyväskylän yliopiston avoimesta yliopistosta.

Avoimen väylä on toinen reitti yliopistoon

Korkeakoulujen valintakoeuudistuksen myötä todistusvalinnan ja pääsykokeiden rinnalle tarvitaan vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon. Tähän tarpeeseen vastaa Toinen reitti yliopistoon -hanke, joka uudistaa parhaillaan avoimen yliopiston väylää. Hankkeessa on mukana 11 suomalaista yliopistoa.

TRY-hankkeen kolme reittiä mahdollistavat avoimen väylän kautta korkeakouluun hakemisen. Reitit on suunnattu  eri kohderyhmille: toisen asteen opiskelijoille,  toisen asteen suorittaneille ja työelämässä oleville. Avoin väylä tarkoittaa sitä, että avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella voi hakea tutkinto-opiskelijaksi tiedekuntaan. Avoin väylä on välivuotta viettäville loistava mahdollisuus vauhdittaa omia opintojaan, sillä avoimella puolella tehdyt väyläopinnot hyväksiluetaan osaksi tutkinto-opintoja. Väyläopinnot ovat siis tutkinto-ohjelmien vaatimusten mukaisia opintoja avoimessa yliopistossa.

Tavoitteena tutkinto? Tutustu avoimeen väylään.

Tiedekunnat tekevät valinnat tutkinto-ohjelmien valintaperusteiden mukaisesti, joten väylältä ei automaattisesti siirrytä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väylän opintoja tekemällä käytät kuitenkin välivuoden hyödyksi ja samalla nopeutat valmistumistasi. Ennen hakua tutkinto-ohjelmaan tulee suorittaa vähintään hakukelpoisuuden antavat opinnot avoimella puolella.

Avoimen yliopiston väylältä voi hakeutua suorittamaan kandidaatin tutkintoa tai kandidaatti- ja maisteriohjelmaan. Avoimen väylän kandiopintoja ovat esimerkiksi humanistiset tieteet, terveystieteet ja kasvatustieteet. Myös kandidaatti- ja maisteriohjelmissa löytyy paljon tarjontaa avoimelta väylältä.

Jos minulla olisi nyt tiedossa välivuosi, hakeutuisin ehdottomasti suorittamaan Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opintoja ja tavoittelisin opintorekisteriini avoimen väylän opintoja. Kun väyläopinnot olisivat paketissa, olisi seuraava askel yliopistoon suuntaaminen. Avoimen väylä avaa hakijoille uusia ja merkittäviä mahdollisuuksia päästä korkeakouluopintoihin. Välivuodesta voi siis tehdä merkittävän osan omaa opiskelijauraa. Opinnot voi aloittaa jo syksyllä 2019 ja opiksleupaikkaa voi hakea kevään 2020 yhteishaussa.

Mistä lisätietoa?

• Kysymyksiä koskien avoimen yliopiston opiskelua voi lähettää täältä
  • Esimerkki avoimen väylän reitistä kauppikseen löytyy täältä
  • Avoimen väylän tutkinto-ohjelmista sekä inspiroivia opiskelijatarinoita löytyy täältä

Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille ja hurjan paljon tsemppiä kaikille niille, joilla alkaa välivuosi!

Terkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Kuvat C: Sarri Honkanen

Tiedossa välivuosi? Tiedossa välivuosi? Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.51 Rating: 5