Opiskelijan kesä duunissa

Koulun penkiltä suoraan kesätöihin ja kesätöistä suoraan takaisin opintojen pariin. Haaveilua ensimmäisestä palkallisesta kesälomasta, johon kuitenkin tuntuu olevan ikuisuus. Kuulostaako tutulta?

Myös monella yliopisto-opiskelijalla kesät menee töissä ja lomasta puhutaan kuin se olisi jokin harvinainen luonnonilmiö. Yliopistoissa “kesäloma” on yleensä pidempi kuin toisen asteen oppilaitoksissa, mikä helpottaa harjoittelujen ja muiden omaa alaa vastaavien työpaikkojen saantia. Suurimmalla osasta aloja kesätyöt pystyy halutessaan aloittamaan jo toukokuun alusta tai viimeistään toukokuun puolesta välistä ja opiskelun pariin palataan vasta syyskuun alussa.

Kesällä jää neljä kuukautta aikaa kartuttaa osaamistaan töissä ja tienata rahaa seuraavaa vuotta varten - tai lomailla ja tehdä kesäopintoja. Itse valitsin tälle kesälle työnteon ja kerron siitä nyt hieman lisää!

Tehdastyö vaihtui viestinnän tekemiseksi

Minulle kokemusta kesätöistä on kertynyt jo useamman vuoden ajalta. Edelliset kolme kesää olin töissä kotipaikkakuntani terästehtaalla kolmivuorotöissä. Ensimmäisen ja toisen opiskeluvuoden päättyessä käänsin postit lapsuuden kotiini, pakkasin tavarat autoon ja muutin kesäksi takaisin perheeni luokse. Terästehdas viihdytti neljä kuukautta ja sitten taas palattiin opintojen pariin Jyväskylään. Tällä mallilla rahaa jäi hyvin säästöön, kun kesällä pystyi säästämään asumiskustannuksista ja ruoasta ei tarvinnut maksaa erikseen!

Kolmannen opiskeluvuoden kohdalla päätin, että osaamiseni taso on riittävä ja haluan hakea oman alani harjoittelupaikkoja. Viestinnän opiskelijalle harjoittelupaikkoja löytyy ympäri Suomen mitä erilaisimmista yrityksistä. Suurin osa alan töistä painottuu kuitenkin pääkaupunkiseudulle. Pohdin, haluanko vielä tänä kesänä lähteä Helsinkiin vai voisinko kuitenkin viettää kesän Jyväskylässä.

Minulla kävi tuuri, koska pääsin aloittamaan oman alan töissä viestintäassistenttina Kasvu Open Oy:llä jo kolmannen vuoden marraskuussa. Lukuvuoden aikana tein töitä opintojen ja muiden juttujen, kuten opiskelijalähettiläshommien ohella. Työnantaja on ollut todella joustava tuntien suhteen ja olen saanut itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon töitä teen.

Kesän lähestyessä kuulin, että saan jatkaa Kasvu Openilla myös kesän yli. Säästyin harkkapaikkojen hakemiselta ja muutolta Helsinkiin! Tänä kesänä teen töitä kolme päivää viikossa ja aikaa jää myös kesästä nauttimiseen ja kesäopintojen viimeistelyyn. Kesä Jyväskylässä on kyllä ylittänyt kaikki odotukset!

Kukaan ei edes odota sinun osaavan vielä kaikkea

Opintojen aikana osaamisen kartuttaminen oman alan töissä on palkitsevaa. Moni yliopistokoulutus antaa hyvät valmiudet työskennellä monissa erilaisissa tehtävissä ja vain töitä tekemällä oppii, mikä on juuri itselle mieluisin työtehtävä. Töihin menevän opiskelijan ei odoteta osaavan kaikkea samaa, mitä jo 20 vuotta työelämässä ollut viestintäpäällikkö osaa. Tärkeintä on positiivinen asenne, hommiin tarttuminen ja halu oppia lisää!

Itse olen toiminut viestintäpäällikön oikeana kätenä ja päässyt tekemään kaikkea sitä, mitä myös hänen tehtäviinsä kuuluu - pienemmässä mittakaavassa tietysti. Olen tehnyt haastatteluja ja kirjoittanut juttuja, suunnitellut ja toteuttanut viestintää sosiaalisen median eri kanavissa ja ollut mukana videohaastatteluissa. Tehtävistä suosikkini on ollut podcastin nauhoituksissa mukana oleminen. Ennakkoluulottomalla asenteella voi päästä mukaan yllättäviinkin juttuihin!

Uskalla hakea kiinnostaviin töihin

Opiskelijana kesän voi viettää opiskellen, lomaillen tai töitä tehden. Jos päätät työskennellä kesän, usko omaan osaamiseesi ja hae just sua kiinnostaviin työpaikkoihin. Oman alan töiden saaminen kesäksi riippuu paljon opiskeltavasta alasta. Opettajien on haastavaa saada kesäksi opettajan töitä, kun myös oppilaat lomailevat.

Toisaalta kaikki eivät edes halua oman alan töitä. Yleistä on myös se, että kesäksi hankitaan töitä, joissa pääsee tekemään täysin eri juttuja kuin opintojen parissa. Päädyit mihin tahansa, nauti kesästä ja mahdollisista kesäduunin tuomista uusista kokemuksista!

Kesäduuniterveisin,

Jessica
Viestinnän opiskelijalähettiläs
Opiskelijan kesä duunissa Opiskelijan kesä duunissa Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.26 Rating: 5