Fuksin muistilista

Onnea uudelle opiskelijalle! Olet lämpimästi tervetullut Jyväskylän yliopistoon!

Syksy kolkuttelee jo nurkan takana ja uuden opiskelijan on aika suunnata ajatukset kohti opintojen aloitusta. Tähän blogikirjoitukseen on koottu asioita, joita fuksin olisi suotavaa hoitaa ennen opintojen alkua.

1. Ilmoittaudu yliopistoon

Opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen uuden opiskelijan tulee ilmoittautua läsnäolevaksi yliopistoon 14.8.2019 kello 15 mennessä. Ohjeet ilmoittautumiseen löydät täältä. Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijan tulee maksaa Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan eli JYYn jäsenmaksu. Jäsenmaksun suuruus on 133,50 euroa ja se jakaantuu sekä JYYn osuuteen että YTHS:n osuuteen. JYY vastaa muun muassa opiskelijoiden edunvalvonnasta sekä tarjoaa edullista asumista Kortepohjan ylioppilaskylässä. YTHS eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö vastaa opiskelijoiden terveydenhuollosta opiskelupaikkakunnilla. Jäsenmaksun maksettua opiskelija saa YTHS:n kattavat palvelut käyttöönsä. YTHS:stä voit lukea lisää täältä.

2. Hae opintotukea Kelasta

Kun opiskelupaikka on vastaanotettu ja ilmoittautuminen yliopistoon hoidettu, voi Kelasta hakea opintotukea. Opintotukea voi hakea verkosta Kelan asiointipalvelussa. Lisätietoa Kelan sivuilta. Syksyllä tutorit kertovat opintotuesta ja tukikuukausista lisää, mutta tärkeintä on, että opintotukea hakee ajoissa.

3. Hanki asunto

Jyväskylässä on paljon vaihtoehtoja asunnon hankkimiseen. Aikaisemmassa blogipostauksessa on vinkkejä asunnonetsintään Jyväskylässä. Postaukseen on listattu kattavasti vuokra-asuntoja tarjoavista tahoista. Ensimmäisenä kannattaa kuitenkin laittaa hakemus joko Kortepohjan ylioppilaskylän opiskelija-asuntoihin tai KOASille, eli Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiölle. Näissä kahdessa kohteessa asuminen on edullista ja yhteisöllistä.

4. Hae asumistukea Kelasta

Heti asunnon saatuasti voit hakea Kelasta yleistä asumistukea vuokra-asuntoon. Hakemus tehdään verkossa Kelan asinointipalvelussa. Asumistuen määrä riippuu asunnon vuokran suuruudesta sekä asukkaiden määrästä. Lisää asumistuesta voit lukea Kelan sivuilta.

5. Tilaa opiskelijakortti

Opiskelijakortti on todistus siitä, että olet korkeakouluopiskelija. Opiskelijakortilla saa monista kaupoista ja ravintoloista opiskelija-alennuksia, sekä esimerkiksi myös matkalipuista. Opiskelijakortilla saa opiskelijaravintoloista 2,60e maksavan opiskelijalounaan.

Opiskelijakortti voi olla sähköinen tai fyysinen kortti. Ohjeet kortin tilaamiseen löytyvät täältä.

Opiskelijakorttiin lukuvuositarran saa JYYn toimistolta Ilokiveltä, Seminaarinmäen kampukselta. Lukuvuositarra kortissa osoittaa, että ylioppilaskunnan jäsenmaksu on maksettu ja on läsnäolevanan yliopistossa.

6. Aktivoi yliopiston käyttäjätunnus

Yliopiston käyttäjätunnusta tarvitaan mm. sähköpostiin kirjautumiseen ja yliopiston järjestelmien käyttöön. Käyttäjätunnus on hyvä aktivoida jo ennen opiskelun alkua, jotta esimerkiksi kurssivalinnat saadaan tehtyä jouhevasti heti opintojen alussa. Käyttäjätunnuksen hankintaan ohjeet löytyvät täältä. Sähköpostiosoitteen käyttöönoton ohjeet löytyvät täältä.

7. Hakukelpoisuuden antavien todistusten esittäminen

Hakukelpoisuuden antavien todistusten (esim. kansainvälinen ylioppilastutkinto, toisen asteen ammatillinen tutkinto) esittäminen tulee tapahtua 4.-11.9. välisenä aikana. Alkuperäinen tutkintotodistus näytetään yliopiston hakijapalveluissa T-rakennuksen 2.kerroksessa, työhuoneessa T247 klo 12-15 välisenä aikana.

8. Hanki MyJYU sovellus

"Maiju"-sovelluksesta löytyy opiskelijan arkea helpottavia toimintoja, kuten lounaslistat, kampuskartta ja opintokalenteri. Ohjeet sovelluksen käyttöön löytyvät täältä.

Lisää infoa uudelle opiskelijalle löytyy myös JyU:n sivuilta.

Opintojen aloitusta koskevat kysymykset voi esittää JyU:n opiskelijapalveluihin:    opiskelijapalvelut(at)jyu.fi
puh 040 805 3346

Myös tiedekuntien opintoneuvojat vastaavat kysymyksiin.

Syksyllä nähdään!

Terkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Kuva: Sarri Honkanen