Opiskelijan hyvinvointi: YTHS ja Opiskelijan Kompassi

Vuoden vaihteen jälkeen usein tammikuussa monilla alkaa terveellisempi, stressittömämpi tai kevyempi elämä. Oman hyvinvoinnin lisääminen on myös monille opiskelijoille tärkeää. Opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseen on monia keinoja. Nyt niistä esittelyssä kaksi: YTHS ja Opiskelijan kompassi.

YTHS eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö vastaa opiskelijoiden terveydenhuollosta opiskelupaikkakunnilla. Jyväskylässä YTHS sijaistee Puistokadulla aivan keskustan tuntumassa. Opiskelijat pääsevät käyttämään YHTS:n palveluita, kun ylioppilaskunnan jäsenmaksu on maksettu.

YTHS:n palveluja ovat muun muassa terveydenhoitajien ja lääkäreiden vastaanotot, rokotukset, mielenterveyspalvelut, fysioterapia ja hammaslääkäripalvelut. Ja mikä parasta, useat palvelut ovat jopa ilmaisia tai sisältävät pienen maksun. Kaiken lisäksi opiskelija voi käyttää kaikkia YTHS:n asemia ympäri Suomen!

YTHS:llä on myös omia kursseja ja ryhmiä, joiden teemoina ovat esimerkiksi stressinhallinta, fysioterapia tai terve selkä. Myös verkkokursseja järjestetään sekä luentoja aiheena mm. opiskeluergonomia.  YTHS:n sivuilta löytyy myös näppärä Terveystietopankki, jossa on laaja valikoima artikkeleita terveydestä, sairauksista, suunterveydestä ja mielenterveysasioista.

YTHS:lle on usein helppoa päästä hoitoon ja hoitoprosessi on vaivaton sekä miellyttävä kokemus. Kuitenkin esimerkiksi hammaslääkäripalvelut ovat usein suosittuja, jolloin odotusajat saattavat olla pitkät. Kiireiseen hoitoon usein kuitenkin pääsee hyvinkin pikaisesti. Opiskelijat saavat todella hyvää hoitoa!

Opiskelijan kompassi puolestaan on opiskelijalle tarkoitettu hyvinvoinnin lisäämisen verkko-ohjelma. Opiskelijan kompassi on Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen asiantuntijaryhmän kehittämä hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma, joka on tieteellisesti tutkittu. Palvelu on ilmainen Jyväskylän yliopiston opiskelijoille ja sitä pääsee käyttämään JYU-tunnuksilla.  Kompassia voi käyttää joko itsenäisesti tai hyvinvointivalmentajan kanssa.
Opiskelijan kompassin teemoja ovat stressi, mieliala ja ahdistus. Kompassissa pääsee tekemään harjoitteita muun muassa liittyen stressinhallintaan, ahdistuneisuuteen ja jännitykseen. Kompassi tarjoaa keinoja omiin ajatuksiin, tuntemuksiin ja tunteisiin tutustumiseen ja tarkkailuun.

Monet opiskelijat ovat saaneet muun muassa stressinhallintaan tai jännittämiseen apua kompassin harjoitteiden kautta. Rohkeasti kokeilemaan Opiskelijan Kompassia!

Opiskelijan kompassiin pääset tutustumaan: www.opiskelijankompassi.jyu.fi
YTHS:n verkkosivut löytyvät täältä: www.yths.fi

Hyviä vointeja itse kullekin! Pysykää terveinä!
Terkuin, Musakasvatuksen lähettiläs Sarri
Opiskelijan hyvinvointi: YTHS ja Opiskelijan Kompassi Opiskelijan hyvinvointi: YTHS ja Opiskelijan Kompassi Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 6.03 Rating: 5