Graduterveiset CERNistä

Hei ja terveisiä CERNistä, Sveitsistä!

Fysiikan lähettiläs Paavo kirjoittelee tällä kertaa gradun tekemisestä sekä Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksesta, CERNistä.

Pro gradu on yliopistossa ennen valmistumista tehtävä tutkielma. Minulle sattui niin, että tutkielman tekemisestä tulikin samalla kesätyöni. Mutta jotta päästään tähän, täytyy mennä hieman taaksepäin viime kesään, josta graduaiheeni sai alkunsa.

Olin kesällä 2016 kolme kuukautta Helsinki Institute of Physicsin kesäharjoittelijana CERNissä. Kesän aikana tehtäväni oli kehittää CERNin CMS-kokeen keräämän ja avoimena julkaistun hiukkasfysiikan tutkimusdatan opetuskäyttöä. CERNissähän valtavalla Large Hadron Collider (LHC) -hiukkaskiihdyttimellä kiihdytetään ja törmäytetään hiukkasia toisiinsa. Näistä törmäyksistä kerätään tietoa hiukkasilmaisimien avulla. Yksi neljästä LHC-kiihdyttimellä sijaitsevista hiukkasilmaisimista on CMS, Compact Muon Solenoid, ja tämän ilmaisimen datan kanssa olin tekemisissä. Mikäli hiukkasfysiikka ei ole tuttua, suosittelen katsomaan esimerkiksi tämän videon alkupuolen, josta selviää hyvin kuinka suurten kysymysten äärellä ollaan.

Toimiston seinään on lätkäisty kuva CMS-ilmaisimen poikkileikkauksesta.

Työtehtävä avoimen datan parissa oli mielenkiintoinen, joten kesän lopulla pohdimme alustavasti ohjaajani kanssa että voisin jatkaa myös gradussani tämän aiheen parissa. Puheet konkretisoituivat ja nyt istun täällä samassa kuvan avotoimistossa! Tällä kertaa en tosin vietä koko kesää täällä, vaan jatkan hommia myös Suomesta käsin.

Gradussani tulen luomaan Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen uudelle modernin fysiikan kurssille CMS-kokeen datan analysointia käsittelevän laboratoriotyön. Lisäksi tulen kehittämään työtä ja raportoimaan kehittämistä. Hommat ovat nyt aluillaan ja tällä hetkellä olen tutustumassa aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta sekä suunnittelemassa labratyön runkoa tietokoneella. Gradun kanssa puuhailu on mukavaa kun pääsee tutkimaan itselleen mielenkiintoista aihetta.

Vastapainona gradulle olen täällä myös tutustunut siihen, miten monimutkaisesta hiukkasfysiikan datasta voidaan luoda yksinkertaisempia, periaatteessa Excelilläkin luettavia tiedostoja. Tämä on ollut hauskaa puuhaa. Olen sukeltanut sekavien koodinpätkien kimppuun aseenani esimerkkikoodi ja tietokoneen copy-paste -komento, ja katsonut mitä tulee lopputulokseksi. Hyvältä alkaa vaikuttaa.

Monimutkaisemman datan kanssa puuhailua, hyvää aivojumppaa!

CERN on työpaikkana mielenkiintoinen! Toisaalta tämä on aivan tavallinen työympäristö, mutta toisaalta myös älyttömän siisti, sillä täällä ihan oikeasti tuhannet ihmiset puurtavat huippututkimuksen parissa. On vänkää olla pieni osa siinä kokonaisuudessa. Ylipäänsä ulkomailla työskentely on mielestäni hauskaa, mutta toisaalta pidän kovasti myös Suomesta, joten kummassakin on puolensa!

Viime kesänä Ranskan puolella auringonpaisteessa.
Suosittelen ehdottomasti käymään opintojen aikana ulkomailla vaihdossa tai harjoittelussa tai vaikka graduilemassa. Mukaan tarttuu varmasti paljon mielenkiintoisia kokemuksia. Lisäksi monessa lukiossa järjestetään CERN-yhteistyötä, jonka kautta on mahdollista tulla vierailulle tänne. Esimerkiksi tällä viikolla käymässä oli lukiolaisia Oulusta ja Kempeleestä.

PS. Jos haluaa kurkata minkälaisia hiukkasia siellä CMS:ssä havaitaan, niin esimerkiksi täältä löytyy hyvä sovellus siihen. Ei muuta kuin vasemmasta yläkulmasta törmäystapahtumia auki ja tutustumaan!

- Paavo, fysiikan lähettiläs
Graduterveiset CERNistä Graduterveiset CERNistä Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.55 Rating: 5