Opiskelijan monipuolinen kesä

Moikkamoi, täällä kirjoittelee jälleen kerran Elina. Kesä on kaikista räntäsateista huolimatta ihan kohta täällä, ja tällä kertaa aionkin kertoa siitä, miten opiskelija voi viettää ja miten itse olen viettänyt opiskeluvuosien kesäaikoja.

Yliopisto-opiskelijan lukuvuosi kestää vajaan yhdeksän kuukautta. Jos totta puhutaan, opinnot loppuvat keväällä useimmilla jo vapun tienoilla eli toukokuun alussa, ja jatkuvat jälleen syyskuun toisella viikolla. Siihen väliin jää sopiva neljän kuukauden mittainen kesä, jonka kukin viettää hieman eri tavoin. Tyhjän päälle ja lomalle opiskelija ei täysin voi niin pitkäksi aikaa jäädä, sillä asumis- ja elämiskustannukset vaativat rahaa, ja toisaalta tuollainen aika toimettomana olemista on pitkä kenelle tahansa.

Usein opiskelija valitsee kesänviettotapansa seuraavista: palkalliset kesätyöt tai työharjoittelu, tai itsenäinen tai läsnäolo-opiskelu opintotukea vastaan. Yliopisto ja avoin yliopisto yhteistyölaitoksineen tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden tehdä opintoja myös kesäisin. Enemmän opiskelu painottuu itsenäisiin suoritusmuotoihin: on kirjatenttiä, esseetä ja muuta oppimistehtävää, mutta myös joitakin läsnäolo-opintoja on tarjolla. Esimerkiksi draamakasvatuksen perusopintoja voi suorittaa kesäopintoina avoimen puolella, ja ainakin kielten kursseja järjestetään Kielikeskuksessa.

Parhaimmillaan kesään voi mahtua myös lyhyehköjä lomajaksoja. Kesän tarkoitus monille on kerätä rahaa tulevaa lukuvuotta varten, mutta myös auttaa levähtämään lukuvuoden opiskelurupeaman jälkeen. Opiskelu ei ole aina stressitöntä, mitä puolestaan kesätyö voi monessa mielessä olla.

Olen viettänyt opintojeni aikana neljä kesää yhdistäen sekä lomailun, työnteon että opiskelun. Tällainen kombo on sopinut minulle, sillä olen halunnut viettää hieman kesälomaa enkä työskennellä koko neljää kuukautta. Toisaalta myös opintojen edistäminen on ollut tarpeen, sillä teen laajaa tutkintoa. Toisille kesän kombo on erilainen – joillekin se on itsensä toteuttamisen aikaa, toisille töissä tienaamista, toisille lomailua, toisille jotain muuta, ja joillekin, kuten minulle, näiden kaikkien yhdistelmä.

Kesällä ehdin nauttia myös kesän parhaista puolista.
 Jo ennen virallista opiskelijastatustani työskentelin sekä osa-aikaisesti lastenvaateliikkeessä että kesätyöntekijänä asuntomessuilla, jotka järjestettiin silloin Tampereella. Työrupeama asuntomessuilla oli noin kuukauden mittainen ja ajoittui heinä-elokuulle. Vaateliikkeen työpäivät taas osuivat perjantai- ja lauantaipäiville. Samaa työkuviota asuntomessujen suhteen olen toistanut joka kesä. Tänä vuonna asuntomessut järjestetään Mikkelissä. Tiedän myös monia muita, jotka kesä toisensa jälkeen työskentelevät samassa kesätyöpaikassa, vaikkei se liippaisi läheltäkään omaa opiskelualaa.

Asuntomessutyöt eivät ole oman alani töitä, mutta työ opettaa paljon sellaisia asioita, joita tulen opettajan työssäkin tarvitsemaan.
Touko-kesäkuun olen vuosittain osin lomaillut, osin itsenäisiä opintoja opiskellut. Aurinkoisina päivinä saatan ottaa läppärin mukaan ulos ja näpytellä esseetä takapihan terassilla (huom! nämä puitteet työskentelylle tarjoaa tietenkin vanhempien kesähotelli). Varoitettakoon kuitenkin tässä vaiheessa, että kone saattaa mennä tukkoon alkukesän siitepölystä. Sateisina päivinä puolestaan ei kauheasti harmita istua koneen ääressä sisällä. Aikaisemmin satunnaiset vaateliikkeen työpäivät tauottivat opiskelua, toisaalta taas olen vapaa itse aikatauluttamaan opiskeluani, jolloin aurinkoiset päivät saattavat toisinaan olla enemmän lomapäivän kuin opiskelupäivän kaltaisia.

Ulkona työskentely kesällä on parasta!
Ja lopputulos voi olla tämä...
Yhdistelemällä erilaisia asioita olen saanut kesästä irti sen parhaat puolet ja ehtinyt lomailla ja pitää hauskaa, nähdä kavereita ja nauttia kesästä, tehdä töitä ja opiskella sekä oppia uutta. Monet, kuten minäkin, karkaavat Jyväskylästä töiden tai muun perässä kesän ajaksi. Puhutaan, että Jyväskylästä opiskelijan on lähes mahdotonta saada töitä, mutta se ei pidä paikkaansa. Tänäkin kesänä moni opiskelukavereistani työskentelee kesän Jyväskylässä.
Koska opiskelen koko syksyn ja kevään Jyväskylässä, on minusta kivaa lähteä kesäksi muihin maisemiin. Olen viettänyt kesiä osin kesämökillämme, osin vanhempien ja siskojen luona. Päättää voi, haluaako luopua tai alivuokrata asuntonsa kesän ajaksi, jos ei sitä itse käytä. Itse olen aina pitänyt asuntoni, ja vain yhtenä kesänä kaverini majaili kämpässäni parin viikon ajan.

Mökkijärvimaisemissa sielu lepää ja opintostressi hälvenee.
Tänä keväänä opiskelen Jyväskylässä toukokuun loppuun. Sitten yritän lomailla kesäkuun (mitä nyt sielläkin kyllä odottaa yksi luokanopettajaopintojen lähijakso), ja heinäkuun toisella viikolla aloitan työt Mikkelin asuntomessuilla. Elokuun loppuun jää kolmisen viikkoa, joista osa kuluu opintoihin ja osa lomailuun. Tällainen on mielestäni itselleni sopiva ja hyvä kesän resepti: vähän töitä, vähän opiskelua ja vähän enemmän lomailua.

Kesä on siis mahdollisuus tehdä monenlaista. Toivotaan, että kylmä kevät muuttuu pian helteiseksi kesäksi, josta voimme sitten nauttia kukin tavallamme. Ihanaa kesää kaikille, ja paljon onnea vielä jäljellä oleviin pääsykoekoitoksiin!

- Elina, suomen kielen opiskelijalähettiläs

Opiskelijan monipuolinen kesä Opiskelijan monipuolinen kesä Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 6.06 Rating: 5