4 + 1 vinkkiä soveltuvuuskokeisiin

Hei taas kaikille! Täällä kirjoittelee varhaiskasvatuksen lähettiläs Ida-Sofia. Toukokuu on jo hyvässä vauhdissa ja samoin ovat yliopiston pääsykokeet. Seuraavan reilun kuukauden ajan monet innokkaat hakijat pyrkivät omiin tavoitteisiin ja unelmiin. Pääsykokeiden sisältö vaihtelee sen koulutuksen mukaan, mihin hakija pyrkii, mutta tänään haluan kertoa teille soveltuvuuskokeista. Niitä monesti edeltää kirjallinen koe, jolla suoritetaan esikarsinta hakijoista.

Soveltuvuuskokeisiin saattaa kuulua yksilöhaastattelu, jossa hakijaa haastattelee koulutuksen opetushenkilöstö. Yksilöhaastattelu kestää useimmiten 10-20 minuuttia, jossa ajassa hakijan tulisi vakuuttaa haastattelijat siitä, että on soveltuva ja motivoitunut kyseiselle alalle. Soveltuvuuskoetilanne voi sisältää myös mahdollisen ryhmätilanteen. Ryhmätilannetta varten on mahdollisesti luettava jokin tieteellinen artikkeli, josta hakijoiden tulee sitten keskustella ryhmänä. Keskustelunaihe voidaan kertoa myös vasta ryhmätilanteen alkaessa. Ryhmätilanne voi lisäksi sisältää toiminnallisuutta, kuten näyttelemistä, mikä on hyvin tyypillistä esimerkiksi kasvatustieteen soveltuvuuskokeissa. Psykologinen testi voi olla lomake, johon rastitaan, pitävätkö erilaiset väitteet esimerkiksi hakijan luonteesta paikkansa. Psykologinen testi voi sisältää myös monenlaisia erilaisia osioita, kuten psykologian soveltuvuuskokeissa.

Riippumatta siitä, mitä olet hakenut opiskelemaan tai millainen mahdollinen soveltuvuuskoe kyseiselle alalle on, haluan nyt jakaa kanssasi minun mielestäni neljä tärkeintä ohjetta liittyen soveltuvuuskokeisiin. Ja ehkä vielä yhden ylimääräisenkin.

1) Tutustu
Millaisella alalle olet oikeasti hakemassa? Millaista opiskelu on kyseisessä tiedekunnassa? Entä millaisiin ammatteihin tutkinnon myötä on mahdollista työllistyä? Vaikka sinun ei tarvitse olla vielä alan asiantuntija tai tietää kaikkea yliopisto-opiskelusta, on hyvä hahmottaa itselleen kokonaiskuva hakemastasi koulutuksesta. Se on osoitus mielenkiinnosta alaa kohtaan ja helpottaa sinua myös haastattelutilanteessa, jos sinulta kysytään esimerkiksi koulutuksen opetussuunnitelmasta.

2) Ole ajoissa!
Saattaa kuullostaa jopa naurettavalta muistuttaa näin itsestäänselvästä asiasta, mutta olisi inhottavaa, jos koulupaikka jäisi saamatta pääsykokeista myöhästymisen takia. Soveltuvuuskoepäivä on yleensä hyvin tiukasti aikataulutettu eikä haastattelijoilla ole aikaa odotella. Joten tarkista hyvissä ajoin, missä ja koska sinun pitää olla paikalla. Jos matkaat soveltuvuuskokeisiin kauempaa, varaa matkaan tarpeeksi aikaa, sillä koskaan ei tiedä, milloin autosta puhkeaa rengas tai juna on myöhässä.

3) Valmistaudu
Toisinaan soveltuvuuskokeeseen pitää tuoda mukanaan esimerkiksi henkilöllisyystodistus tai oma valokuva. Tarkista yliopiston nettisivuilta, onko sinun hakemasi koulutuksen soveltuvuuskokeisiin tarpeellista tuoda jotain mukanaan. Soveltuvuuskokeisiin on paljon haastavampi valmistautua kuin kirjalliseen pääsykokeeseen, mutta aina on hyvä pohtia etukäteen omia vahvuuksia ja heikkouksia. Minun neuvoni on tuoda omaa persoonaa niin paljon esille kuin mahdollista, joten kerro rohkeasti omista harrastuksista ja mahdollisista kokemuksista alaan liittyen. Soveltuvuuskokeet saattavat toisinaan myös yllättää hakijan, joten ota kaikki vastaan avoimin mielin. Koskaan ei tiedä, jos haastattelija istuukin pöydän alla mennessäsi haastattelutilaan tai sinua pyydetään jakamaan hyvin henkilökohtaisia asioita elämästäsi täysin tuntemattomille ihmisille.

4) Hyödynnä tilanne!
Olet mahdollisten tulevien opiskelukavereiden ympäröimänä, joten tutustu, keskustele ja verkosto. Voitte jakaa samalla omia fiiliksiä, kun odottelette kutsua haastatteluun tai ryhmätilanteeseen. Monesti soveltuvuuskokeissa on myös paikalla vanhempia opiskelijoita ja tuutoreita. Heidän kanssaan kannattaa jutella ja kysellä niitä asioita opiskelusta, mitä et ole saanut selville tutustumalla yliopiston nettisivuihin. Haastattelutilanteesa sinulla on oikeus kysyä sinua haastattelevilta opettajilta sinua mietityttäviä asioita ja kannustan jokaista miettimään edes yhden kysymyksen heille. Sillä keinolla jätät itsestäsi myös innostuneen, motivoituneen ja positiivisen kuvan haastattelijoille.

+ Tärkeimpää unohtamatta...
Kaikki jännittävät. Myös meistä jokainen on jännittänyt, jotka olemme jo aloittaneet opintomme. Puhu jännityksestä, se helpottaa omaa oloa. Rentoudu soveltuvuuskokeita edeltävä ilta itsellesi mieluisalla tavalla. Oli se sitten ystävien seura, hyvä musiikki tai kunnon hikilenkki, anna itsellesi aikaa valmistautua omalla tavallasi. Soveltuvuuskoeaamuna nauti herkullinen aamupala ja yliopistolle saapuessa käy nykäisemässä jotakuta hihasta. Yhdessä on aina parempi kuin yksin.

Tahdon toivottaa jokaiselle oikein paljon onnea soveltuvuuskokeisiin!

- Ida-Sofia, varhaiskasvatuksen lähettiläs

Kuvahaun tulos haulle achievement quote
4 + 1 vinkkiä soveltuvuuskokeisiin 4 + 1 vinkkiä soveltuvuuskokeisiin Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 14.15 Rating: 5