Opiskelijan vuosi

Moikka, täällä kirjoittelee psykan lähettiläs Anna!
Vuoden alkajaisiksi perehdymme opiskelijan lukuvuoden aikatauluihin ja siihen, miten opiskeluvuosi oikein rakentuu. Milloin lukuvuosi alkaa? Onko opiskelijalla syyslomaa? Mikä on periodi? Lue tämä niin tiedät!

Lukuvuosi koostuu syyslukukaudesta ja kevätlukukaudesta, joista molemmat on vielä jaettu kahteen periodiin eli opetusjaksoon. Monet kurssit noudattavat tätä periodiaikataulua niin, että esimerkiksi tietyn opintokokonaisuuden ensimmäinen kurssi on tarjolla syksyn ensimmäisessä periodissa ja toinen kurssi toisessa periodissa. Periodijako on kuitenkin huomattavasti löyhempi kuin vaikkapa lukiossa - kurssit saattavat alkaa ja loppua kesken periodin tai vaikkapa kestää useamman periodin.
Yliopiston lukuvuosi alkaa virallisesti elokuun ensimmäisenä päivänä, mutta opiskelijan vuosi alkaa käytännössä elo-syyskuun vaihteessa. Fuksien opiskeluvuosi alkaa heti intensiivisellä orientaatioviikolla. Monet kurssit alkavat orientaatioviikon jälkeen, eli useimmiten syyskuun toisella viikolla. Vanhoilla opiskelijoilla on siis vielä ensimmäinen viikko aikaa hiljalleen orientoitua uuteen syksyyn ja vaikkapa piipahtaa yliopiston avajaisjuhlallisuuksissa.

Varsinaista syyslomaa opiskelijoilla ei ole. Itse olen kuitenkin huomannut, että joillain kursseilla on mystinen taukoviikko luennoista yleiseen syysloma-aikaan - ehkä joillain opettajilla on kuitenkin hinku päästä viettämään taukoviikkoa syksyn puolivälissä. Luentotauko ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että opiskelija voisi heittäytyä Netflixin ääreen viikoksi. Käytännössä tyhjä viikko tarkoittaa usein tiivistä puurtamista kirjastolla itsenäisten tehtävien parissa.

Toinen periodi ja sen myötä syyslukukausi päättyvät yleensä joulukuun puolivälissä. Sitten vain joulua valmistelemaan, jee!

Kevätlukukausi starttaa loppiaisen jälkeen. Omasta mielestäni tämä on yksi yliopiston parhaita puolia! Mikään ei ollut peruskoulussa ärsyttävämpää kuin se, että koulu saattoi alkaa uuttavuotta seuraavana päivänä... Pitkän joululoman jälkeen riittää taas virtaa opiskella. Hiihtolomaa ei opiskelijan vuoteen kuulu. Sen sijaan pääsiäisen aikaan on viikon tauko lähiopetuksesta. Se tarjoaa erittäin tarpeellisen tauon pitkään kevätlukukauteen.

Kevätlukukausi päättyy toukokuussa. Esimerkiksi tänä vuonna lukuvuosi päättyy virallisesti 18.5. Itselläni kuitenkin on ranskan luentoja vielä seuraavallakin viikolla. Viralliset aikataulut eivät siis aina ole kiveenhakattuja, vaan kurssien aikataulut voivat vaihdella. Omaan lukuvuoden aikatauluun voi vaikuttaa omilla kurssivalinnoilla.

Opiskelijan kesätauko kestää toukokuun lopulta syyskuun alkuun. Monille tämä tarkoittaa käytännössä kesätöitä ja toivottavasti myös lomailua. Yliopisto tarjoaa myös kesäkursseja, jos opiskelu innostaa kesätauollakin.

Mukavaa vuoden alkua kaikille!

Terkuin psykan lähettiläs Anna

Opiskelijan vuosi Opiskelijan vuosi Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.16 Rating: 5