Jyväskylän parhaat liikuntamahdollisuudet

Paljon pyöräilijöitä ja mäkiä, lenkkeileviä tuulipukupariskuntia ja mahtava korkeakoululiikunta.  Tämä oli ensivaikutelmani Jyväskylästä liikuntakaupunkina. En pettynyt ensivaikutelmaani ja  aionkin nyt kirjoitella tarkemmin teille Jyväskylän liikuntamahdollisuuksista. Bloggaajana tällä kertaa liikuntatieteellisen opiskelijalähetti, Marika.

Matkasta yliopistolle voi saada hikilenkkiin rinnastettavan liikuntasuorituksen. Jyväskylässä on paljon mäkiä, ja jotta saavuttaa suurimman osan kampuksista, tulee nuo mäet ylittää. Tämä jos mikä on parasta arkiliikuntaa! Opiskelijat ovat todenneet, että kätevin tapa Jyväskylässä on liikkua polkupyörällä. Uskollisimmat pyöräilijät pyöräilevät kampuksille jopa -20 asteen pakkasessa ja tien ollessa kuin luistinrata.

Treenimahdollisuuksia Tuomiojärven rannalla. Kesällä mahdollisuudet myös mm. rantalentikseen ja frisbeegolfiin.

Jo noiden mäkien ansiosta Jyväskylä on treenaajan paratiisi mäkitreenimahdollisuuksineen, mutta on monia muitakin syitä, miksi ulkona viihtyy liikkumassa. Ehdoton oma suosikkini on lähes keskustassa sijaitsevan Jyväsjärven ympäri kulkeva kevyen liikenteen väylä, jota kutsutaan Rantaraitiksi. Rantaraitin kokonaispituus on 12,76 km. Rantaraitilla voi lenkkeillä, rullaluistella ja pyöräillä, ja sinne tullaan rakentamaan myös ulkokuntoilulaitteita, joista ensimmäiset rakennettiin  jo viime syksynä Jyväskylän satamaan. Talvisin Jyväsjärven jäälle tehdään luistinrata ja hiihtolatu. Parempaa talvipäivän viettoa ei ole, kuin liikuntapäivä Jyväsjärven jäällä auringon herätessä talviuniltaan!

Jyväsjärven jää

Muita mahtavia ulkoliikuntamahdollisuuksia Jyväskylässä ovat Harju, joka on tunnettu Harjun portaista ja Laajavuori, jossa pääsee talvella mm. hiihtämään ja laskettelemaan sekä kesällä pururadalle lenkkeilemään tai kiipeilemään Seikkailupuistoon.

Ladun Majan hiihtoladut

Voisin hehkuttaa Jyväskylän korkeakoululiikuntaa vaikka kuinka paljon! Verrattuna kuntokeskusten hintoihin, korkeakoululiikunta on edullinen ja monipuolinen panostus omaan hyvinvointiinsa. Esimerkiksi tämän kevätlukukauden hinta tammikuusta huhtikuuhun on 40 euroa. Korkeakoululiikuntaan kuuluvat ryhmäliikuntatunnit ja palloiluvuorot. Lisäksi järjestetään lajikohtaisia kursseja, joihin on oma osallistumismaksunsa.

Korkeakoululiikunnan ryhmäliikunnat, palloiluvuorot ja liikuntakurssit

Suuri etu meille opiskelijoille on Liikunta-rakennuksessa oleva kuntosali, jota jokainen yliopiston opiskelija saa käyttää ilmaiseksi, kunhan opiskelijalla on voimassa oleva opiskelijakortti. Liikunnan Riemu sen sijaan tarjoaa mahdollisuuden jatkaa opiskelijoille omaa lajiharrastustaan kilpa- tai harrastetasolla. Esimerkkeinä tästä ovat muun muassa jääkiekko, futsal, joukkuevoimistelu ja koripallo.

Oman mainintansa mielestäni ansaitsee vielä aivan yliopiston kupeessa sijaitseva uimahalli, AaltoAlvari. Itse pidän uimahallin siisteydestä ja 50:n metrin uimaradoista. Uimahallissa on myös kylpyläpuoli. Uimahallimaksulla pääsee uimisen lisäksi kuntosalille, joten AaltoAlvariin mennessä kannattaa varata reilusti aikaa!

Tässä minun suosikkejani liikuntamahdollisuuksista Jyväskylässä. Tervetuloa testailemaan omat suosikkisi,

Liikuntatieteellisen lähetti, Marika
Jyväskylän parhaat liikuntamahdollisuudet Jyväskylän parhaat liikuntamahdollisuudet Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.06 Rating: 5