KUMU -lähettilään esittäytyminen

Heipsis!

Olen Janina, opiskelen toista vuotta etnologiaa ja antropologiaa (jonka sinä, hyvä hakija, tulet tuntemaan KUMUna). Meidän opinalamme on siis muutoksen keskellä, kulttuuripolitiikan maisteriohjelman fuusioituessa etnologian ja antropologian aineeseen. Tutkinto-ohjelman nimeksi tuli Kulttuurit ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa, tuttavallisemmin siis KUMU.

Vielä kaksi vuotta sitten minulla ei ollut hajuakaan siitä, mitä on etnologia. En ollut koskaan kuullutkaan kyseistä termiä. Oli kevät 2017 ja tuskailin toisen välivuoteni kanssa; mitä minä teen elämälläni?!
Löytyi Alkio -opisto, siellä sivulausemaininta etnologiasta. Suunta oli löytynyt.
Mutta mitä etnologia ja antropologia on? Aivan yksinkertaistettuna: kulttuurintutkimusta. Meidän alalla tarkastellaan kulttuuria ja sen määritelmiä monista eri lähtökohdista sekä keskustellaan tärkeistä kulttuurisista aiheista ja kysymyksistä. Meillä tutkitaan ihmistä, hänen käyttäytymistään, mielipiteitään ja kokemuksiaan. Meillä tutkitaan tekstejä, ilmiöitä, perinteitä... Mitä nyt ikinä keksitkin tarkastella kulttuurisesta näkökulmasta.
Uuden tutkinto-ohjelman myötä kulttuurin näkemys laajentuu entisestään. Tutkimukseen mukaan tulee myös korkeakulttuuri ja poliittiset lähestymistavat. Tutkimus laajentuu kattamaan niin kvalitatiivisen (laadullinen), kuin kvantitatiivisenkin (määrällinen) menetelmän.

Miksi tämä ala sitten sytytti niin kovasti? Vastauksia on monia. Ihmisläheinen lähestymistapa, mahdollisuus tutkia juuri niitä asioita, joista olen kiinnostunut (esim. urbaani löytöretkeily ja nukkuminen!), sekä ihana opiskeluympäristö Seminaarinmäellä, huikean yhteisön keskellä. Meidän alamme on melko pieni moniin muihin yliopistomme opinaloihin verrattuna. Siksi opiskelijayhteisömme on hyvin tiiviiksi hitsautunut, opetushenkilökunta mukaanlukien.

Tällä hetkellä elämääni kuuluu mm. kandityön tekeminen (tai lähinnä sen välttely), aikuisbaletti, siskontyttöjen ihastelu ja arki avomieheni kanssa. Opiskelijalähettilään hommien lisäksi olen myös mukana ainejärjestömme Nefan hallituksessa, jossa aika kuluu sosiaali- ja koulutuspoliittisena vastaavana.
Opiskelijaelämä Jyväskylässä on antanut jo tähän mennessä paljon. Uusia harrastuksia, ystäviä ja kiinnostuksenkohteita, työllistymismahdollisuuksia, kulttuurielämyksiä ja sitten sitä tavallista arkea.

Jos joku asia jäi mietityttämään, tai haluaisit muuten kuulla lisää KUMUsta ja opiskelusta, laita ihmeessä viestiä, vaikkapa lähettiläiden instagramin tai sähköpostin kautta.

Huippua loppusyksyä!

Janina

KUMU -lähettilään esittäytyminen KUMU -lähettilään esittäytyminen Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 8.30 Rating: 5