Luku- ja kaverikoirat Jyväskylän yliopistossa

Osalle luku- ja kaverikoiratoiminta saattaa olla jo tuttu juttu, mutta jollekin kyseinen termi saattaa olla täysin uusi. Kennelliiton kaverikoiratoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jonka tarkoituksena on tuottaa iloa muille ihmisille. Nyt luku- ja kaverikoiratoiminta on jalkautunut myös Jyväskylän yliopistoon! Oletko sinä tietoinen, että Jyväskylän yliopisto on ensimmäisenä suomalaisena yliopistona tuonut luku- ja kaverikoirat kampukselle?

Kaverikoiran "työvaate" on oranssi huivi. Tässä kaverikoira Vilin malliposeeraus.

Jyväskylän yliopistossa on alkanut syksyllä 2018 luku- ja kaverikoiratoiminta, jonka tarkoituksena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja kykyä opiskella. Toimintaa ovat järjestämässä yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kielikeskus, Student Life, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta sekä Kennelliiton kaveri- ja lukukoirat. Koiria pääsee tapaamaan ja rapsuttelemaan joka kuukausi Lukukoiratilassa (MaA104), joka sijaitsee Mattilanniemen kampuksella. Tapaamisiin ilmoittaudutaan yliopiston Korppi -järjestelmän kautta ja ne löytyvät koodilla xkoirat. Kevään 2019 aikataulut näet tästä linkistä.

Lukukoiratila MaA104 sijaitsee Mattilanniemen kampuksella.
Tapaamisista nauttivat niin opiskelijat kuin koirakot.
Mitä näissä tapaamisissa sitten tehdään ja kenelle ne on tarkoitettu? Tapaamiset on tarkoitettu kenelle tahansa, joka haluaa päästää rentoutumaan puoleksi tunniksi koiria rapsuttelemalla ja samalla muiden koiraihmisten kanssa jutustelemalla. Koira on myös hyvä kuuntelija, jos haluat esimerkiksi päästä jakamaan murheita tai harjoitella tulevaa esitelmää, joka jännittää kovasti. Lukukoiratilassa itsensä on helppo tuntea tervetulleeksi, sillä siellä vallitsee lämmin tunnelma ja koirat tuovat selvästi hymyn kaikkien kasvoille. Monet kävijät ovat jo vakiokasvoja tapaamisissa ja heille se on hetki arjen keskellä, jolloin saa unohtaa stressin ja kiireen. Osalle haave omasta koirasta ei ole vielä mahdollista toteuttaa, mutta tapaamisten myötä saa hieman helpotusta koirakuumeeseen.

Koirat ovat mukana myös Kielikeskuksen opetuksessa osalla esiintymisvarmuuden ja kielten kursseilla. Koiralle voi olla helpompi puhua vieraalla kielellä kuin toiselle ihmiselle, sillä koira ei koskaan arvostele tai vaadi korjaamaan virheitä. Harjoittelun myötä voi saada lisää rohkeutta käyttää kieltä myös muissa tilanteissa. Koirien kanssa on harjoiteltu esimerkiksi ruotsin kielen sanastoa. Luku- ja kaverikoiratoiminnan vaikutuksista opiskelijoiden hyvinvointiin on myös valmistumassa opinnäytetöitä.

Kaverikoira Bella nauttii huomiosta ja rapsutuksista.
Opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi huolestuttavat, sillä monet kokevat esimerkiksi ylitsepääsemättömältä tuntuvaa jännitystä, pitkittynyt stressiä tai haasteita keskittymisessä. Koirien avulla pyritään löytämään uusia mahdollisuuksia ja keinoja, millä lisätä opiskelijoiden voimavaroja ja sitä kautta vahvistaa heidän hyvinvointiaan. Myönteiset vaikutukset on nähty jo esimerkiksi vanhus- ja kehitysvammayksiköissä, mutta nyt on meidän opiskelijoiden vuoro.

Kaverikoirilta riittää rakkautta kaikille.

- Ida-Sofia, varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs
Luku- ja kaverikoirat Jyväskylän yliopistossa Luku- ja kaverikoirat Jyväskylän yliopistossa Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 11.19 Rating: 5