Elämää Kortepohjassa

Valtteri kirjoitti jo aikaisemmin yksityisellä asumisesta. Nyt on minun vuoroni kertoa opiskelija-asunnossa asumisesta.

Jyväskylän Kortepohjassa, tuossa elävässä ja viihtyisässä kaupunginosassa, sijaitsee ylioppilaskylä, jonka omistaa Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta. Kortepohjan ylioppilaskylässä asuu yli 1900 ihmistä, joista suurin osa on yliopisto-opiskelijoita. Asuaksesi ylioppilaskylässä, tarvitset yliopiston opiskelupaikan.

Olen asunut Kortepohjan ylioppilaskylässä nyt neljä vuotta. Muutin tänne ensimmäisenä opiskeluvuotenani asuttuani ensin puoli vuotta KOAS:in solussa Kuokkalan puolella. Toiselle puolelle kaupunkia muuttaminen tuntui ensin kummalliselta, mutta nyt en enää toiselle puolelle kaipaisikaan. Minulla on 20 neliön yksiö vanhan 60-70-luvun taitteessa valmistuneen tornitalon 8. kerroksessa. Vanhoja taloja aletaan juuri peruskorjata talo kerrallaan, ja odotankin innolla, mitä uudistuksia korjaukset tuovat tullessaan.

20 neliötä voi tuntua pieneltä, mutta yhdelle ihmiselle se on mielestäni juuri sopivasti. Eipähän kulu siivoamiseen hurjan paljon aikaa! Kummitätini on aikoinaan asunut samaisissa yksiöissä, tosin silloin yhtä 20 neliön asuntoa majoittivat kaksi opiskelijaa. Asuin kesällä 2014 kuukauden verran täällä kahden siskoni kanssa, joten todistettu on, että useampikin tänne mahtuu majailemaan.

Pohjaratkaisu vaikuttaa siihen, miten paljon huonekaluja asuntoon mahtuu. Asuntoni neliöt ovat tehokkaasti käytössä, ja siitä syystä olen saanut asuntooni mahdutettua mm. 120 cm leveän sängyn, kirjoituspöydän ja ruokapöydän, vuodesohvan, television ja pari säilytyshuonekalua. Elämäni on toisinaan kuin Tetris-peli, jotta saan kaikki tuhannet tavarani mahtumaan, mutta toistaiseksi kaikki on järjestelyn tuloksena löytäneet paikkansa.

Usein käy niin, että muuttaessaan ensi kertaa tavaran määrä on melko pieni, mutta hiljalleen olen minäkin roudannut vanhempieni luota lisää ja lisää tavaraa Jyväskylään, ja toisaalta tehnyt sisustusostoksia juuri kyseistä asuntoa varten.

Toisinaan olen kaivannut parveketta, toisinaan mietin mitä sillä tekisin, kun kesäajat tulee vietettyä kuitenkin muualla. Kun muutin, pintaremontoimme asunnon kiinteistöhuollon miehiltä saamallamme maalilla. ”Mitä väriä sais olla?” oli vastakysymys, kun kysyin, onko maaleja saatavilla. Sittemmin olen sisustanut asuntoa mm. laittamalla sisustusmuoveja keittiön kaapinoviin ja tasoon.

Laajakaista, vesi, sähkö, harrastus- sekä työskentelytilat, pesutuvat ja kotivakuutus kuuluvat samaan kiinteään vuokran hintaan, joka on opiskelijoille todella edullinen. Itse maksan omasta asunnostani vuokraa 271 euroa kuukaudessa. Sen lisäksi minulla on lämpötolpallinen autopaikka, josta maksan 10 euroa kuukaudessa. Opintotuesta ja asumislisästä jää siis noin puolet elämiseen vuokramenojen jälkeen.

Tärkeimmät palvelut (kaupat jne.) ovat lähellä, eikä yliopistollekaan (Seminaarinmäelle) ole kuin parisen kilometriä. Tuo matka taittuu hyvin sekä kävellen että pyörällä, tai tarvittaessa myös bussilla, joka kiertää ylioppilaskylän edustalta kaksi kertaa tunnissa.

Ikkunastani näkyvät Laajavuoren hyppyrimäki ja rinteet. Kortepohjassa luonto on lähellä. Välillä ehkä liiankin lähellä, kerran nimittäin lintu lensi sisään ikkunastani. Onneksi se tajusi heti lentää takaisin sinne mistä tuli.

Mikäs täällä puiden yläpuolella on oleskellessa.

Ikkunastani näkyvät myös kauneimmat auringonlaskut.
Kortepohja on mielestäni turvallinen paikka asua. Myös huolto pelaa. Milloin kireä hana on vaihdettu kokonaan uuteen vesikalustoon, milloin ilmanvaihtoventtiilit uusittu. Sainpa viime syksynä uuden jääkaapinkin, kun vanha oli päässyt menemään huonoon kuntoon.

Kortepohjassa ehdottomasti parasta on yhteisöllisyys. Täällä moikkaillaan tuntemattomia ja vietetään yhdessä aikaa erilaisissa harrastuksissa. Ylioppilaskylä tarjoaa harrastustiloja ja aktiivinen toimikunta järjestää tapahtumia ja erilaisia illanviettoja pitkin vuotta. Ehkä yksi moitteen sana tulee siitä, että joskus opiskelijabileet venyvät yöhön ja metakka saattaa jatkua hiljaisuuden yli. Väitän kuitenkin, että ylioppilaskylä on suhteellisen rauhallinen paikka asua ja tehdä koti.

Suosittelen Kortepohjassa asumista kaikille, joille asumisen edullisuus ja luonnonläheisyys on keskustasijaintia tärkeämpää.

- Elina, suomen kielen opiskelijalähettiläs

Lähde: https://www.kortepohja.fi/fi/
Elämää Kortepohjassa Elämää Kortepohjassa Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.04 Rating: 5