Opiskelijan säästövinkit

Usein meiltä lähettiläiltä kysytään opiskelijan rahankäyttöön liittyviä kysymyksiä. Mitä opiskelijan arki maksaa ja mihin rahaa menee? Ida-Sofia kirjoittelikin viimeksi blogiin opiskelijan rahankäytöstä. Sama teema jatkuu tässäkin postauksessa, jossa esittelen muutamia säästövinkkejä opiskelijaelämään.

Ruokakulut kuriin

Opiskelijalla raha menee pääasiassa asumisen lisäksi ruokakuluihin. Opintotuki on noin 250e kuukaudessa ja siitäkin osa usein menee vuokranmaksuun. Miten opiskelija saisi vähennettyä ruokakuluja? Tässä muutamia vinkkejä!

→ Syö kasvispainotteisesti. Kasvispainotteinen ruokavalio tulee usein edullisemmaksi pidemmän päälle. Esimerkiksi soijarouhe on todella edullista, riittoisaa sekä terveellinen kasviproteiini. Soijarouheesta loihtii helposti kastikkeen, keiton, pataruuan, kiusauksen tai paistoksen. Kotimaiset juurekset ja kasvikset, kuten peruna tai kaali ovat myös verrattain halpoja. Seuraa myös satokauden tuotteita, ne ovat usein edullisempia.

→ Suosi isoja kauppoja ja säästöpakkauksia. Isot kaupat keskustan ulkopuolella ovat hiukan halvempia kuin keskustan pienet marketit. Myös isot säästöpakkaukset tulevat pidemmän päälle halvemmaksi. Vertaile tuotteiden kilohintoja ja osta edullinen vaihtoehto, suosi tarjouksia.

→ Suosi opiskelijaravintoloita. Ulkona syöminen tulee kalliiksi, varsinkin kun sitä tekee usein. Opiskelijaravintoloiden ruoka on ravitsevaa ja maukasta, suosi siis opiskelijaruokaa. Opiskelijalounaan hinta on 2,60e ja siihen kuuluu yksi lämmin ruokavaihtoehto, salaatti, leipä sekä ruokajuoma. Myös kahvin tai teen ostaminen lounaan kylkeen on edullisempaa, kuin kahvilassa juominen.

→ Tee kauppalista. Usein kaupassa tulee ostettua satunnaisia mielitekoja. Kaupassakäyntiä auttaa se, että on suunnitellut mitä ostaa ja mitä ruokaa aikoo tehdä. Näin voi välttyä heräteostosten houkutukselta.

Asumisen kulut katossa?

Asumisen kuluja voi helposti pienentää muutamalla vinkillä.

→ Asu kämppiksen/puolison kanssa. Kämppiksen kanssa asuminen tulee edullisemmaksi kuin yksiössä asuminen. Kaikille kämppisasuminen ei sovi, mutta hyvän kämppiksen kanssa homma kyllä toimii. Solu- ja kimppakämppiä on paljon tarjolla ympäri kaupunkia, joten ehdottomasti säästömielessä kannattaa tsekata kämppisasuntojen tarjonta. Myös kumppanin kanssa asuminen vähentää kuluja, varsinkin jos molemmat muuttavat yksiöistä yhteiseen asuntoon.

→ Hae asumaan opiskelijakämppään. Jyväskylässä opiksleija-asuntoja tarjoavat sekä KOAS että JYY. KOASilla on asuntoja ympäri Jyväskylää ja JYYn asunnot sijaitsevat Kortepohjan ylioppilaskylässä. Kannattaa harkita näiden asuntojen hakemista, sillä ne ovat edullisia asumisratkaisuja. Usein opiskelija-asunnon vuokraan kuuluu sähkö, vesi ja netti.

Edullisin menopeli?

Monilla opiskelijoilla on auto, mutta olisiko kuitenkin ilmastoa ja kukkaroa säästäviä ratkaisuja? Onhan niitä!

→ Pyörä alle. Jyväskylässä pääsee näppärästi pyörällä melkeimpä minne vaan. Käytetty pyörä ei ole kallis investointi ja hyvällä huollolla siitä saa kestävän menopelin. Muista myös kypärä!

→ Linkki vie. Jyväskylässä julkinen liikenne on hyvin järjestetty ja Linkit kuljettavat ihmisiä ympäri kaupunkia. Linkin kuukausikortti on opiskelijalle halvennettu, joten sitä kannattaa harkita. Matkakortin saa kätevästi keskustan Linkin toimipisteestä.

Suosi käytettyä, lainaa kaverilta

Muissa hankinnoissa suosittelen harkitsemaan ostopäätöstä tarkasti. Opiskelijan rahat ovat tiukilla ja välttämättä kaikkea ylimääräistä ei kannata shoppailla tai hurvitella viimeiseen penniin.

→ Suosi kirpparia. Jyväskylässä on monta hyvää kirpparia, joista löytyy hyväkuntoisia käytettyjä tavaroita Vaatteita on kirppareilla reilusti samoin kuin muutakin tarpeellista tavaraa. Omat tarpeettomat tavarat voi myös myydä kirpparilla eteenpäin, jolloin saa vähän tiliä kerrytettyä.

→ Lainaa kaverilta. Monia tavaroita ei tarvitse ostaa itselle. Kysy kaverilta lainaan tarvitsemaasi tavaraa ennenkuin käyt kaupasta ostamassa sen. Myös ylioppilaskunnalta (JYY) saa lainaksi erilaisia tavaroita kuten pihapelejä tai vaikka ompelukoneen. Myös kirjastosta saa tavaroita lainaan, esimerkiksi ukulelejä ja ipadejä.

Muita vinkkejä

→ Opiskelija-ale. Muista kysyä kaupassa aina opiskelija-alea. Monesta kaupasta saa -10% ostoksista opiskelijakorttia näyttämällä. Lataamalla puhelimeen Frank app- sovelluksen kulkee sähköinen opiskelijakortti aina mukana, samoin alekupongit ja tarjoukset.

→ Pidä kirjaa menoista ja tuloista. Budjetin laatiminen usein auttaa rahankäytössä. Kun kulut kirjaa ylös, näkee mihin rahaa menee. Oman budjetin laatimisessa joutuu kohtaamaan oman rahankäytön silmästä silmään, jolloin viimeistään tajuaa millainen rahankäyttäjä sitä onkaan sisimmässään.

Kevätterkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs
Opiskelijan säästövinkit Opiskelijan säästövinkit Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 7.58 Rating: 5