Opiskelijan vappu

Mistä tietää, että opiskelijan vappu on alkanut?

No ainakin siitä, että Jyväskylä täyttyy haalarikansasta, vapputapahtumista sekä auringosta. Vappu on yksi opiskelijan vuoden kohokohdista ja monille vapun vietto tarkoittaa myös sitä, että kohta alkaa kauan odotettu kesäloma.

Vappuna Jyväskylässä on paljon perinteitä ja tapahtumia. Minna Canth lakitetaan Kirkkopuistossa vappuaattona kello 18. Tilaisuuteen kerääntyy valtava määrä haalarikansaa ja usein paikalla on myös Yliopiston puhallinorkesteri Puhkupillit. Kun Minna on lakitettu, on jokaisen opiskelijan vuoro painaa valkolakki päähän.

Tiesitkö, että ylioppilaslakeissa oleva kultainen lyyramerkki on nimeltään kokardi. Ylioppilaslakeissa Suomessa on valmiiksi kiinittetty Helsingin yliopiston lyyra, mutta muissa korkeakouluissa opiskeleva opiskelija voi kiinnittää sen tilalle oman korkeakoulunsa lakkimerkin. Minun lakissani komeilee Jyväskylän yliopiston soihtu.

Vappupäivänä opiskelijat kokoontuvat harjulle vappupicnicille. Harjulla on aina ollut leppoisa vappumeininki. Ehdottomasti parasta on jos aurinko paistaa ja skumppapullot poksuvat. Ainejärjestöjen liput liehuvat, haalarimeri on mieletön ja kaikki opiskelijat ovat yhtä suurta perhettä.

Perinteisiä vapun ajan tapahtumia Jyväskylässä ovat Vappuapprot, Jyväsmetro sekä ainejärjestöjen omat vappuhulinat. Vappuapproilla kerätään kaupungin eri kuppiloista ja ruokapaikoista leimoja, joita vastaan saa haalarimerkin. Jyväsmetro on tapahtuma, jossa kuppiloita kierretään Jyväskylässä metron raiteilla, asiantuntevan matkaoppaan kera.  Vappuna myös Jyväskylässä kuunnellaan perinteistä vappuradiota.

Ainejärjestöillä on usein omia vappuhulinoita. Musiikkikasvatuksen ainejärjestössä Pedaalissa on perinteenä tarjoilla Musicalla laadukasta musiikkia kampushumpan merkeissä. Vapun kohokohta musiikkikasvattajille on sivusoitinorkesterin konsertti Musicalla. Sivusoitinorkesteri "Sivari" on todellakin hulvaton ja raikas orkesteri, joka taitaa soiton salat. Jokainen orkesterilainen soittaa itselleen vierasta soitinta. Piipahda Musicalle, jos musiikkihammasta kolottaa.

Ja mikä parasta: vapu ei lopu. Osa opiskelijoista aloittaa vapunvieton jo maaliskuun lopulla, mutta vapulle ei siis näy loppua lainkaan. Kuinka moni selviää vapusta 2019? Se jää nähtäväksi.

Iloista loppukevättä, tsemppiä pääsykokeisiin! Kivaa vappua!

Sarri
Musiikkikasvatuksen lähettiläs

Opiskelijan vappu Opiskelijan vappu Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 6.59 Rating: 5