Yhdeksän päivää vappua

Vappu - opiskeluvuoden yksi kohokohdista on nyt ohi. Yhdeksän päivää tapahtumia, rastinpitämisiä, ihania ihmisiä ja monta vappumunkkia.

"Vapu ei lopu" on perinteeksi muodostunut lausahdus opiskelijoiden vapun vietosta. Sanonta kuvastaa hyvin sitä, että osa opiskelijoista juhlii vappua pitkään. Toisille riittää päivä tai kaksi, mutta osa juhlii pidempään - jopa useamman viikon. Tänä vuonna pääsiäinen osui juuri ennen vappua ja siitä syystä suurimmalla osalla opiskelijoista vappu jäi enintään yhdeksän päiväiseksi juhlaksi. Yhdeksän päivää on kuitenkin pitkä aika ja siinä kerkeää tehdä vaikka ja mitä!

Opiskelijalähettiläs Sarri kertoi edellisessä postauksessa Jyväskylän opiskelijavapusta. Voit käydä lukemassa Sarrin postauksen tästä: http://bit.ly/2VgJ6m5

Nyt vapun jälkeen minä, viestinnän opiskelijalähettiläs Jessica, kerron muutamasta vappuuni kuuluneesta tapahtumasta. Olen mukana Jyväskylä Entrepreneurship Societyn eli JES:n hallituksessa, ja siten sain olla rastinpitäjänä tai järjestävänä osapuolena monessa vapun ajan tapahtumassa. Tänä vappuna kelit helli, sillä lämpöasteita oli lähemmäs 20 ja aurinko paistoi joka päivä.

Vappuni alkoi rastinpitämisellä kolmen eri ainejärjestön yhteisessä liikuntatapahtumassa, jossa JES piti omaa rastiaan. JES:n rastilla heitettiin sanomalehdistä ja jesarista itse askarreltuja tarroilla koristeltuja turbokeihäitä. Aurinko paistoi, opiskelijat kisasivat leikkimielisesti eri urheilulajeissa ja ilmassa oli urheilujuhlan tuntua. Täydellinen vapun aloitus!

Olin mukana pitämässä rastia myös Amazing Race Jyväskylä -tapahtumassa. Amazing Race Jyväskylä on saanut nimensä telkkarista tutun Amazing Race -ohjelman mukaan ja tapahtuman idea on vastaava. Opiskelijat kilpailevat neljän hengen tiimeissä etsien vihjeiden perusteella paikkoja ympäri Jyväskylää. Sallittuja kulkuvälineitä ovat Jyväskylän julkisen liikenteen bussit sekä omat jalat. Oikean paikan löydyttyä rastilla odottaa joukkuetta jokin hauska tehtävä. Amazing Race vaatii ripauksen seikkailumieltä, nokkeluutta ja rutkasti hyvää meininkiä!
Kuva: Otto Virtanen / Amazing Race Jyväskylä
Sarri mainitsi postauksessaan opiskelijoiden vapun ajan radion. Vappuradio JKL soi netissä ja fm-taajuuksilla noin viikon ajan ennen vappua. Hupailu- ja asiaohjelmia radioon tekee pääosin yliopiston journalistiikan ja viestinnän opiskelijat, mutta myös muiden alojen opiskelijat ovat tervetulleita tekemään radiota. Ohjelmia tehdään pilke silmäkulmassa yhdessä oppien. Itse sain tänä vuonna olla mukana JES:n radio-ohjelmassa, jossa yritimme muun muassa radiopantomiimia. Radiopantomiimi konseptina kaipaa vielä hieman kehittämistä, mutta olihan meillä hauskaa!

Viestinnän opiskelijoiden ainejärjestö Parku järjesti myös monenlaista tapahtumaa vappupäiville. Yksi suosikkini on Parkun vappunotski, jossa päästään rauhoittumaan vappuhulinoiden keskeltä Laajavuoren kodalle paistamaan makkaraa ja laulamaan nuotiolauluja. Notskilla palkitaan perinteisesti myös vuoden menestyjä-, bile-, vanha-, hymy- ja kultainen kettu. Kettupalkinnot tulevat siitä, että kettu on parkulaisten symboli ja palkinnot jaetaan äänestyksen perusteella ansioituneille parkulaisille.
Kuva: Karoliina Sormunen / Jyväsmetro

Vappuun mahtuu perinteisiä alkoholillisia juhlia kuten Jyväsmetro, mutta myös esimerkiksi liikuntatapahtumia, radiota ja rentoa hengailua nuotiolla. Vappu on jokaisen opiskelijan juhla ja kaikki löytävät varmasti laajasta tarjonnasta itselleen mieluisat tapahtumat. Vapun jälkeen moni opiskelija, kuten myös allekirjoittanut kokee "vappumasennusta". Vappumasennuksella tarkoitetaan leikkimielisesti tyhjää oloa siitä, kun pitkään kestänyt yhteiselo kavereiden kanssa päättyy ja arkirutiinit ja velvollisuudet odottavat.

Monella alalla opinnot päättyvät kevään osalta vappuun ja opiskelijat siirtyvät kesälomalle. Moni lähtee vapun jälkeen kesätöihin toiselle paikkakunnalle ja opiskelijahaalarit heitetään kaapin perälle odottamaan seuraavaa syksyä. Toivottavasti sinäkin pääset juhlimaan opiskelijavappua haalarit jalassa ensi keväänä tänne Jyväskylään!

Sitä ennen hyvää kesää ja tsemppiä pääsykokeisiin!

Jessica
Viestinnän opiskelijalähettiläs

Yhdeksän päivää vappua Yhdeksän päivää vappua Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 3.31 Rating: 5

1 kommentti:

1. Teamed with hassle-free customer support throughout 40 gross sales and repair places and 34 distribution facilities, Essentra CNC machining Components can ship your parts where you need them, whenever you need them. Maintaining the proper temperatures within this a part of} the method is key to making sure the plastic may be injected effectively and the final half formed precisely. Polycarbonate – a high-performance plastic, PC is light-weight, has high impression energy and stability, alongside some good electrical properties. Nylons – out there in a spread of types, different nylons provide numerous properties. Typically, nylons have good temperature and chemical resistance and may take in moisture. Plastic coating is the applying of liquid polymers or plastic on the floor of a workpiece by dipping or immersion.

VastaaPoista