Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs esittäytyy

Moikka! Tällä viikolla blogivuorossa on Sarri. Olen musiikkikasvatuksen neljännen vuoden opiskelija humanistis-yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta. Minulla onkin takataskussa jo lähettiläskokemusta, sillä olin viimekauden myös lähettiläshommissa.

Musiikista ammatti

Olen jo lapsesta asti halunnut opettajaksi. Kun lukiossa piti alkaa oikeasti miettimään mihin hakeutuu opiskelemaan, päätin hakeutua musiikinopettajan koulutukseen. Haaveilin hakemisen yhteydessä myös luokanopettajan koulutuksesta, mutta musiikki kiinnosti siinä vaiheessa enemmän. Halusin tehdä rakkaasta harrastuksesta itselleni ammatin. Enkä ole päivääkään katunut Helsingistä Jyväskylään muuttoa enkä kyseenalaistanut omaa ammatinvalintaani.

Pääsin Jyväskylään opiskelemaan musiikkikasvatusta vuonna 2016 peräti kolmen välivuoden jälkeen. Hain musakasvatukselle Helsinkiin muutaman kerran, mutta lopulta Jyväskylän lämminhenkinen ja uniikki tunnelma sai minut hakemaan opiskelupaikkaa myös tänne. Välivuosieni aikana treenasin ahkerasti sekä soittoa että laulua, samalla töissä käyden.

Sivuaineilla lisää pätevyyttä

Sivuaineita minulla tällä hetkellä ovat draamakasvatus sekä luokanopettajan opinnot. Meillä Jyväskylässä on mahtavat sivuainevalikoimat ja esimerkiksi useamman aineenopettajapätevyyden voi lukea opintojen aikana. Jyväskylän yliopiston koulutustarjonnassa ainutlaatuista on myös se, että miellä osa aineenopettajaopiskelijoista voi saada opintojensa aikana sivuaineoikeuden luokanopettajan koulutukseen. Tämä haave toteutui pari vuotta sitten kohdallani. Nyt teen luokanope-sivuainepakettia jo toista vuotta. Musiikinopettajan pätevyyden lisäksi saan toimia luokanopettajana sekä draamakasvatuksen kentällä.

Opinnoissa onkin ollut ihan mahtavaa huomata, että tutkintoon voi koota juurikin niitä opintoja jotka kiinnostavat ja joita haluaa opiskella. Itselläni on nyt sellainen paletti opintoja, joilla on omasta mielestäni hyvä hakea juuri itselleni mielekkäitä töitä.

Parasta Jyväskylässä

Vaikka olen kotoisin Helsingistä, kotiuduin Jyväskylään nopeasti. Rakastuin Jyväskylässä siihen, että se on `pieni suuri kaupunki`. Palvelut ja luontopolut ovat pyöräilymatkan päässä, tapahtumia ja kulttuuria riittää vuoden ympäri ja harrastusmahdollisuuksia on huikea määrä. Asuminen on edullista ja opiskelija-alea saa monista kaupoista ja kuppiloista. Täällä on opiskelijan hyvä olla.

Usein lukiovierailuja tehdessä yleisin kysymys on: mikä just mun opinnoissa on parasta? Meillä musiikkikasvatuksella on ihan mahtava meininki! Opiskeluporukasta on muodostunut tärkeä tukiverkko ja vertaistuki, jossa kaikki saa olla sellaisia kuin ovat. Teemme paljon musiikkiin liittyviä projekteja yhdessä ja musisoimme milloin missäkin juhlissa. Itselleni tärkeäksi kokoonpanoksi on muodostunut vuosikurssimme perustama kuoro Sekakuoro Sentimento, jonka kesken treenaamme viikottain. Jyväskylän yliopisto on todellakin yhteisöllinen paikka, jossa puhalletaan yhteen hiileen!

Kysy rohkeasti musakasvatuksen opinnoista

Minulta voi kysellä somen tai mailin kautta musiikkikasvatuksen opinnoista, aineenopettajaopinnoista, draamakasvatuksesta, luokanopeopinnoista, hakemisesta ja monesta muusta askarruttavasta asiasta!

Loppuun vielä musiikkikasvattajan aforismi, olkaa hyvät!

Ei ole väliä kuinka hyvin laulat tai soitat, kunhan teet sen täysillä. Nuotin vieressä on aina tilaa!

Terkuin, Sarri
Musiikkikasvatuksen opiskelijalähettiläs

Kuvat
C:Sarri Honkanen