Lähtisinkö vaihtoon? Kokemuksia Euroopan ulkopuolisesta vaihdosta

Jyväskylän yliopistossa on vielä hetken ajan voimassa Euroopan ulkopuolisen opiskelijavaihdon hakuaika, joten on ajankohtaista kertoa sekä omista kokemuksistani vaihtoon liittyen että yliopistomme tarjoamista lukuisista vaihtomahdollisuuksista. Vaihtohaku Euroopan ulkopuolisiin kohteisiin on voimassa vuosittain 1.10 - 1.11.

Vaihtokokemukseni Kiotossa

Tein vaihtohakemukseni Kiotoon Japaniin lokakuussa 2017 pitkän harkinnan jälkeen. Olin miettinyt paljon sitä, uskallanko lähteä yksin niin kauas Suomesta ja vielä kuuden kuukauden ajaksi. Ajatus Japanissa opiskelusta ja elämisestä innosti hurjasti, mutta samalla mietin, kuinka kova ikävä minulla tulisi läheisiäni.
Lopulta kuitenkin tajusin, kuinka ainutlaatuinen ja hieno mahdollisuus tämä on päästä kokemaan vierasta kulttuuria ja elämää maapallon toisella puolella ja päätin hakea. Japani oli kiinnostanut minua lapsuudestani saakka ja ymmärsin, etten ehkä saa toista samankaltaista mahdollisuutta päästä asumaan siellä noin pitkäksi aikaa. Tämä oli rohkein päätös tähänastisessa elämässäni ja olen ylpeä itsestäni, että uskalsin tehdä sen.

Saavuin Kiotoon syyskuun alussa 2018. Uuteen ympäristöön syvällisemmin tutustuminen oli mahtavaa. En tule unohtamaan sitä intoa, kun olin juuri saapunut Kiotoon ja pääsin tutkailemaan tätä
kaupunkia tarkemmin. Parasta oli ehdottomasti myös tunne siitä, kun huomasin kielitaitoni parantuneen huomattavasti verrattuna vaihtoa edeltäneisiin taitoihini.  Uusien ystävien löytäminen ja heidän kanssaan matkailu oli myös ikimuistoista.

Yllättävintä oli se, kuinka paljon myös omaa aikaa tarvitsin vaihdon aikana. Nyt jos voisin yhden asian muuttaa, ottaisin ehdottomasti oman huoneen. Vaikka kämppikseni olikin mukava, jäin kaipaamaan omaa tilaa.
Lisäksi vaikka olin opiskellut japanin kieltä ja kulttuuria jo pitkään ennen vaihtoon lähtöäni, koin kulttuurishokin saapuessani Kiotoon. Sopeutuminen vei minulla jonkin verran aikaa.

Tämä näkymä on kuvattu suoraan vaihtoyliopistoni kampukselta. Vuorimaisemaa on ikävä!

Opiskelu vaihtoyliopistossa oli hyvin erilaista kuin odotin. Kotitehtäviä tuli paljon ja pieniä testejä oli viikottain. Matkailulle ei jäänyt niin paljon aikaa kuin alunperin ajattelin.
Tiedän nyt kuitenkin vaihdon jälkeen tarkemmin, kuka ja millainen olen. Olen rohkeampi toteuttamaan omannäköistä elämääni ja opin Japanista paljon sellaisia asioita, mitä en olisi kirjoista tai turistimatkailusta voinut oppia. Odotukseni vaihtoa kohtaan olivat hyvin korkealla, joten ihan kaikkea odottamaani en kokemukseltani saanut, mutta sain paljon sellaisia asioita mitä en odottanut.

Kustannukset

Vaihdon kustannukset mietityttivät minua paljon hakiessani. Huolta ei onneksi ollut, sillä sain opintorahaa, ulkomaan asumistukea sekä korotettua opintolainaa vaihdossa ollessani. Lisäksi Jyväskylän yliopisto myöntää vaihtoon lähtijöille apurahan. Apurahan suuruuteen vaikuttaa vaihtokohde sekä vaihdon pituus (lukukausi vai lukuvuosi). Olin myös ennen vaihtoon lähtöäni säästänyt rahaa jonkin verran osa-aikaisista töistäni. Tuet ja pienet säästöt riittivät kattamaan kuluni Japanissa asuessani. Vuokra ei ollut kallis (n. 190 e/kk), sillä jaoin huoneeni yhden kämppiksen kanssa. Lentoliput jouduin kustantamaan itse, mutta näistäkin onneksi löytyy kampanjahintoja.

Kuka voi hakea vaihtoon?

Kinkakuji-temppeli syysloistossaan
Kuka vaan voi yliopistossamme hakea vaihtopaikkaa tiedekunnasta ja alasta riippumatta, mikä on mielestäni loistojuttu. Toki kannattaa miettiä kohteen soveltuvuutta omiin opintoihin, mutta esimerkiksi omaa pääainetta ei ole välttämätöntä opiskella vaihdossa ollessaan. Itse opiskelin japanin kieltä sekä kulttuuria, vaikka pääaineeni onkin psykologia.
Suosittelen vaihtoon lähtemistä kenelle tahansa, ketä kiehtovat uudet kokemukset, erilaiset kulttuurit ja kansainvälistyminen. Lähdin vaihtoon nimenomaan haastamaan itseäni sekä kokemaan elämää eri puolella maailmaa ja se kannatti.

Miksi juuri SINUN kannattaisi hakea?

Vaihdossa ollessa tulet kohtaamaan uusia tilanteita sekä tapaamaan ihmisiä erilaisista taustoista ja kulttuureista. Opit näiden uusien tilanteiden ja ihmisten kautta paljon sekä ympäröivästä maailmasta että erityisesti myös itsestäsi. Vannon, että tulet takaisin itsetietoisempana ja lukuisia kokemuksia rikkaampana. Lisäksi olet saanut vaihdossa ollessasi työelämässä arvostettavaa kansainvälistä kokemusta. Vaikka kokisit vaihdossa ikäviä tilanteita ja tunteita (kuten itsekin välillä koin), tulet oppimaan niistäkin hyvin paljon ja nämä kokemukset kääntyvät vielä sinulle hyödyksi.

Jyväskylän yliopisto tarjoaa laajat mahdollisuudet vaihtoon lähtemiseen sekä Euroopan ulkopuolelle että lähemmäs. Yliopiston omilta kansainvälistymissivuilta täältä löytyy paljon lisätietoa vaihtokohteista, hakemisesta sekä aikaisemmin vaihdossa olleiden kokemuksia. Rohkaisen kaikkia halukkaita hakemaan, sillä vaihtokokemuksesta et jää miinuksen puolelle, oli kokemus minkälainen tahansa!

Tsemppiterkuin,
Psykologian lähettiläs Sonia

Lähtisinkö vaihtoon? Kokemuksia Euroopan ulkopuolisesta vaihdosta Lähtisinkö vaihtoon? Kokemuksia Euroopan ulkopuolisesta vaihdosta Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 7.18 Rating: 5