Viestinnän uusi opiskelijalähettiläs esittäytyy!

Hellurei!

Olen Jenni ja opiskelen viidettä ja viimeistä vuotta viestintää (entinen puheviestintä) Jyväskylän yliopistossa, hui! Lieneekin paikallaan tässä kohtaa katsoa hieman taaksepäin mitä kaikkea neljän vuoden yliopistouraan on ehtinyt mahtua.

Polkuni lukion penkiltä Jyväskylän Seminaarinmäelle ei välttämättä ole mikään erikoisin, mutta voi pojat, millaisia ovia sen polun kulkemisen jälkeen mulle onkaan avautunut! Olin jo lukion tokalla päättänyt, että Jyväskylä olisi erinomainen opiskelukaupunki: Sopivan kokoinen, riittävän kaukana vanhoista piireistä ja paljon, paljon, paljon muitakin opiskelijoita ja opiskelijatapahtumia! Kiinnostus viestinnän opintoja kohtaan oli herännyt äidinkielen puhetaito-kurssilla, sekä puhtaasta uteliaisuudesta ihmisten toimintaa kohtaan: Miten ihmisiä voi johtaa? Millaiset työelämän tiimit menestyvät ja miksi? Viestintä houkutteli myös tulevaisuuden työmahdollisuuksien puolesta. Viestinnältä valmistutaan laaja-alaisiksi viestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntijoiksi, jotka yleensä myös toimivat eri yritysten johdossa, konsultteina, kouluttajina… you name it!

Ystäviä ja ammatillisia pohdintoja

Opintoni pääsin aloittamaan 15 muun fuksin kanssa ja opinnot eivät olleetkaan sellaisia kuin odotin, vaan huimasti paljon parempia. Tässä kohtaa haluaisin huomauttaa, että Jyväskylän viestinnän opetus on saanut valtakunnallista mainetta erinomaisuudestaan. Opintojani olen suorittanut pitkälti erilaisina ryhmä- ja paritöinä, joiden myötä olen oppinut samalla tärkeitä työelämätaitoja. Tämän lisäksi suurin osa läheisimmistä ystävyyssuhteistani on solmittu yhteisten viestintäpohdintojen äärellä tai viestijöiden yhteisissä illanistujaisissa ja tapahtumissa.

Omat opintomme ovat hyvin työelämälähtöisiä ja opintoihin kuuluukin useampi työelämän opintojakso, joissa tehdään erityyppisiä viestintäprojekteja organisaatioille. Näiden projektien kautta ymmärtää oman osaamisen merkityksen, kun näkee sen suoria vaikutuksia. Projektit auttavat myös oman kiinnostuksen löytämisessä, sekä ammatillisen palon kasvattamisessa.

Omia opintojani olen tasapainottanut kasvatus-, yhteiskunta- ja kauppatieteiden opinnoilla. Jyväskylän yliopiston ehdoton plussa on erinomaiset sivuaineopintomahdollisuudet. Omasta tutkinnosta voi näin tehdä monipuolisen ja omien mielenkiinnon kohteiden mukaisen.

Onneksi elämä ei ole ollut näinä vuosina pelkkää opiskelua. Tutorina toiminen, ainejärjestömme hallituksessa hääriminen ja lähes jokaiseen opiskelijoiden asiatapahtumiin ja pippaloihin osallistuminen on pitänyt tämän mimmin menossa. Ihanien viestijä-ystävien rinnalle olen saanut lukuisia poikkitieteellisiä kaveriporukoita niin Jyväskylästä kuin Tampereeltakin.

Opiskelijalähettiläät löydät myös Instagramista ja Facebookista. Ota meidät seurantaan, niin olet ajantasalla kaikesta mitä me lähettiläät puuhataan!

Mahtavaa loppusyksyä, jengi!
Terkuin Jenni

Viestinnän uusi opiskelijalähettiläs esittäytyy! Viestinnän uusi opiskelijalähettiläs esittäytyy! Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.26 Rating: 5