Jyväskylän joulu

Joulua tavalla tai toiselle juhlistavalle löytyy Jyväskylästä paljon kaikkea hauskaa tapahtumaa ja nähtävää. Sekä yliopisto ainejärjestöineen ja tiedekuntineen että kaupungin muut yhteisöt ja liikkeet järjestävät moninaista tekemistä, joista jokainen halukas varmasti löytää omansa.

Yliopiston kampusalueilta löytyy joulun alla kaikenlaista kivaa tekemistä. Ainejärjestöjen järjestämien erinäisten rientojen lisäksi esimerkiksi Kortepohjan ylioppilaskylässä on mahdollisuus askarrella joulukortteja hyvässä seurassa JYY:n joulukorttipajassa. Kampusalueilla joulukuussa kulkiessaan voi myös hyvin yllättäen osua samaan paikkaan joululauluja laulavien kuorojen tai glögitarjoilujen kanssa.
Perinteeksi muodostunut Seminaarinmäen kauneimmat joululaulut -tapahtuma kokoaa yhteen yliopiston väkeä Kirkkopuiston kauniiseen kirkkoon. Joulun alla myös useat opiskelijaravintolat tarjoavat hyvää joululounasta. Lisäksi glögiä ja pipareita on laajalti niitä himoavien saatavilla.

Yliopiston lisäksi Jyväskylässä on hyvin laaja kirjo jouluisia tapahtumia, joista jokainen löytää varmasti mieleisensä. Ympäri kaupunkia järjestetään erinäisiä yhteislaulutapahtumia ja konsertteja, Paviljongin messukeskuksessa puolestaan on vuosittain Joulumarkkinat joista voi löytää loistavia ja persoonallisia käsintehtyjä lahjoja ja joulutunnelmaa. Kaupungin paikallisliikennekin valmistautuu Jouluun tarjoamalla vuosittain tiettynä päivänä ilmaisia linkkikyytejä kaikille tonttulakki päässään matkustaville.
Jyväskylän keskustaa ja Seminaarinmäen kampusaluetta reunustaa Harju, jolta jo vuosikymmenien ajan on kantautunut kaupungin ylle iltasoitto. Näin joulun alla aina kuudelta illalla voikin kuulla Armas Maasalon säveltämän teoksen “Hiljaa, hiljaa joulunkellot kajahtaa.”

Hurmaavat valoteokset Kirkkopuistossa luovat jouluista tunnelmaa. Puiston soihduilla valaistu tie johtaa suoraan jouluiselle kävelykadulle, jonka kojuilta voi hankkia kaikenlaista joulutarviketta. Jyväskylän Sokos luo joka vuosi myös mitä ihastuttavampia jouluikkunoita, joka paljastetaan joulukadun avajaisissa ilotulituksien kera.

Iloista joulun odotusta kaikille,
Aino-Mari, yhteiskuntatieteiden ja filosofian opiskelijalähettiläs
Jyväskylän joulu Jyväskylän joulu Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 3.25 Rating: 5