Esittelyssä tietotekniikan uusi opiskelijalähettiläs

Moikka! Olen Heli, tietotekniikan uusi opiskelijalähettiläs. Olen neljännen vuoden opiskelija, ja aloitin tänä syksynä maisteriopinnot. Tänään kerron vähän omasta tarinastani ja opinnoistani.

Lukiossa en yhtään tiennyt mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa ja päätösten tekeminen oli kamalaa. Mikään ei erityisesti tuntunut kiinnostavalta ja olin aivan hukassa. Lähinnä tiesin vain mitä en ainakaan haluaisi opiskella ja että haluaisin yliopistoon.

Lopulta päätös tietotekniikalle hakemisesta syntyi, kun näin kaverini kautta millaista sen opiskelu on. Tehtävät näyttivät mielenkiintoisilta, vaikka en ollut aiemmin edes harkinnut koko alaa. Kun tutustuin alaan tarkemmin, se alkoi vaikuttaa vielä enemmän minun jutulta.

Aluksi kuitenkin epäröin tietotekniikalle hakemista hieman, koska minulla ei ollut oikeastaan mitään taitoja alaan liittyen. Muutinkin mieltäni hakemisesta melkein viikoittain. Pelkäsin, että en pärjäisi opinnoissa ollenkaan, sillä oikeastaan osasin vain tietokoneen peruskäytön enkä mitään muuta.

Pelkoni osoittautuivat onneksi kuitenkin turhiksi, sillä opetus alkoi aivan perusteista eikä mitään esitietoja tarvittu. Pysyin alusta asti opinnoissa hyvin mukana, ja sainkin heti huomata, että hakeminen kannatti peloista huolimatta. Olin löytänyt itselleni sopivan opiskelupaikan päättämättömyydestäni huolimatta.

Opiskelu yliopistossa eroaa minusta aika paljon lukiossa opiskelusta. Esimerkiksi kurssien suoritustavat ovat mielestäni meillä monipuolisempia. Yllätyinkin opintojen alussa positiivisesti, kun sain huomata että kursseilla on monia erilaisia suoritustapoja. Perinteiset tenttejä on aika harvoin. Kursseilla voidaan sen sijaan esimerkiksi tehdä tehtäviä, harjoitustöitä, ryhmätöitä, oppimispäiväkirjoja, pieniä välikokeita...

Minun päivät koostuvat usein erilaisten tehtävien tekemisestä ja luentojen seuraamisesta. Opinnoista suuri osa on itsenäistä työskentelyä ja vain pieni osa ajastani menee yliopistolla. Tärkein opiskeluvälineeni on (yllätys, yllätys) tietokone, ja kaikki opiskelumateriaalit ovat melkeinpä aina saatavilla ilmaiseksi verkosta.

Syksyn Valon Kaupunki -tapahtumassa
 oli myös rankat pohdinnat käynnissä
Olenkin erittäin iloinen, että tajusin hakea tälle alalle. Olisin menettänyt paljon, jos en olisikaan tajunnut hakea tänne opiskelemaan tai jos olisin antanut pelkojeni ja ennakkoluulojeni estää minua. Kannustankin kaikkia siis pohtimaan tulevaisuuden opiskelupaikkaa avoimin mielin!

Onnellista uutta vuotta kaikille!

Heli, tietotekniikan opiskelijalähettiläs

Esittelyssä tietotekniikan uusi opiskelijalähettiläs Esittelyssä tietotekniikan uusi opiskelijalähettiläs Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 6.08 Rating: 5