Yhteiskuntatieteiden toinen lähettiläs esittäytyy

Tervehdys!

Olen Juhani, ja toimin nyt toista vuotta Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen opiskelijalähettiläänä. Olen yhteiskuntatieteiden ja filosofian kandidaattiohjelman (YFIKA) kolmannen vuoden opiskelija, ja opintosuuntani, eli vanhanaikaisesti ilmaistuna pääaineeni on politiikantutkimus. Tänne päädyin enemmän tai vähemmän tuurilla: alkukeväästä 2017 mietin, minne hakisin opiskelemaan, ja päädyin katsomaan Wikipediasta luetteloa suomalaisista yliopistokaupungeista. Ajattelin, että Jyväskylä on varmaan mukava paikka. Opintopolusta löytyi sitten tämä yhteiskuntatieteiden ja filosofian hakukohde, jonka kuvaus vaikutti heti kiinnostavalta. Arveluni sekä opiskelualasta että kaupungista osuivat oikeaan!

YFIKA-ohjelmasta sanottakoon sen verran, että se on hyvin anteeksiantavainen tilanteessa, jossa ei ole vielä ihan varma siitä mikä ohjelman piiriin kuuluvista oppiaineista (politiikantutkimus, yhteiskuntapolitiikka, sosiologia, filosofia) on se oma juttu. Opiskelu alkaa kaikille yhteisillä perusopinnoilla, joiden jälkeen pikkuhiljaa ruvetaan suuntautumaan yhteen tai halutessaan useampaan opintosuuntaan. Luonnollisesti opiskelu onnistuu vallan mainiosti myös silloin, jos tietää jo valmiiksi, mitä opinnoissaan haluaa painottaa. Itse tykkään YFIKA-ohjelmassa erityisesti sen tuomasta vapaudesta ja valinnanvarasta sekä yleisimmin monitieteisyydestä.

Valinnaisina opintoina (entisinä sivuaineina) olen opiskellut tilastotiedettä (joka sujuu yllättävän hyvin lyhyellä matikalla) ja ihmistieteiden metodeja. Menetelmistä on tullut rakas harrastus - niihin liittyvää kirjallisuutta tulee luettua vapaa-ajallakin. Tosin keväällä tällainen "vapaa-aika" luettaneen osaksi kandinkirjoitusurakkaa.

Eräs suosikkipaikoistani yliopistolla, Mattilanniemen kampuksella
Olen kotoisin Joensuusta, mutta tänne Jyväskylään on tullut mukavasti kotiuduttua. Mielestäni Jyväskylästä tekee hyvän asuinpaikan etenkin sen keskeinen sijainti: täältä ei tunnu olevaan minnekään pitkä matka. Lisäksi ainakin itselleni tämä on juuri sopivan kokoinen kaupunki asua. Asukkaita on sen verran paljon, että hyviä palveluita saa ympäri kaupunkia, ja keskustasta löytyy jos jonkinmoista puotia ja putiikkia kun katselee ympärilleen. Kuitenkin täällä on helppoa liikkua niin jalkaisin, pyörällä kuin autollakin, eivätkä välimatkat tai matkustusajat kasva liian pitkiksi. Tämän havainnon tein itse asiassa jo käydessäni pääsykokeissa: Mattilanniemen kampukselta keskustaan käveleminen matkalaukun kanssa ei tuottanut minkäänlaisia hankaluuksia. Tuolloin Jyväsjärven rantaa pitkin kävellessäni varmistuin siitä, että tänne täytyy päästä opiskelemaan. Onneksi näin pääsikin käymään!

Yliopistosta yleisesti on pakko kertoa ainakin se, että yliopiston käyttämä hashtag #JYUnity on harvinaisen osuva. Ainakin itse olen kokenut, että hengailuseuraa löytyy kampukselta helposti, ja vaikka ei ihan kaikkien opiskelukavereiden kanssa säännöllisesti viettäisikään aikaa vapaa-ajalla, niin porukoihin voi silti aina lyöttäytyä mukaan. Toimii tämä tietenkin vapaallakin: ainejärjestöillä on lähes aina tiedossa jotain kivaa tekemistä, mikä tuo vaihtelua arkeen ja antaa mahdollisuuden tavata kavereita.

Syksyisiä värejä niin ikään Mattilanniemestä
Oma elämäni pyörii tällä hetkellä pitkälti ensikeväisen kandidaatintutkielman miettimisen ja Joensuussa ramppaamisen ympärillä, mutta ihmeesti aikaa riittää myös sekä kavereiden näkemiseen että kaikenlaiseen yleiseen harrastamiseen - esimerkiksi vanhan liiton tietokonepelien pelaamiseen. Lisäksi toimin vuonna 2020 Jyväskylän Eurooppanuorten puheenjohtajana, joten kyseisen järjestön touhuissa olen tulevana vuonna tiiviisti mukana!

Mukavaa joulun odotusta!

Juhani Marjomaa, YFI:n lähettiläs

Yhteiskuntatieteiden toinen lähettiläs esittäytyy Yhteiskuntatieteiden toinen lähettiläs esittäytyy Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 15.01 Rating: 5