"Monipuolisuus tuntui helpottavalta" - esittelyssä kauppiksen lähettiläs Eeva

Moikka, tänään täällä blogin puolella kirjoittelee Eeva, 3. vuoden opiskelija Jyväskylän kauppakorkeakoulussa.

Oma tarinani kauppikseen päätymisestä muistuttaa sitä tuttua: lukiossa monet aiheet kiinnostivat, mutta ei ollut oikein yhtä aihetta tai alaa, joka olisi vienyt voiton kaikista muista. Oma päätökseni kauppikseen hakemisesta syntyi vaivihkaa lukion aikana, vaikka en kuitenkaan täysin hahmottanut, mihin tulevaisuudessa valmistuisin. Koin kuitenkin, että kauppatieteiden ala oli monipuolinen ja vaihtoehtoja löytyi paljon, mikä tuntui siinä vaiheessa helpottavalta.

Pääsykokeisiin lukiessa päätös onneksi vain vahvistui entisestään, sillä huomasin pääsykoekirjoissa esiintyvien aiheiden kiinnostavan niin markkinoinnin, johtamisen kuin laskentatoimenkin osalta. Ihan ensimmäisellä yrittämällä en päässyt vielä sisään, mutta onneksi kahden välivuoden jälkeen oma paikka varmistui Jyväskylän kauppakorkeakoulusta. Opiskelun pariin palaamista odotti siinä vaiheessa jo innolla, vaikka välivuodet olivat olleet täynnä unohtumattomia kokemuksia.

Ihana Jyväsjärvi ja auringonlasku

Ensimmäisenä vuonna kauppiksessa käydään liiketoiminnan perusopintoja, ellei ole sitten valinnut taloustieteen opintosuuntaa, ja vasta sen jälkeen valitaan pääaine. Peruskursseista parhaan vaikutuksen teki markkinointi, vaikka viestinnän johtaminen kiinnosti aiheena hirveästi. Muistan, miten pähkäilin näiden kahden pääaineen välillä hyvinkin pitkään, kun pääainehaku alkoi häämöttää edessä. Viestinnän johtaminen vei lopulta voiton ja en voisi olla tyytyväisempi valintaani!

Nyt kolmas vuosi alkaa olla jo puolessa välissä, ja kandidaatintutkielmakin on myös hyvässä vauhdissa. Omat opinnot ovat sisältäneet paljon vaihtelua, sillä opintopisteitä on tullut kerättyä niin ryhmätöiden, tenttien kuin ihan perinteisten itsenäisten tehtävien avulla. Osalla kursseista on painottunut luennoilla käyminen ja sen kautta oppiminen, mutta myös joustava opiskelu on mahdollistettu, esimerkiksi luentojen videoimisen avulla.

Ainejärjestömme Pörssi ry:n vuosijuhlilta
Meillä on kuulunut opintoihin myös paljon kieliopintoja, sillä englannin ja ruotsin lisäksi opiskellaan vielä jotain kolmatta vierasta kieltä (ranska, saksa, espanja tai venäjä). Valitsemasta kielestä käydään kaksi syventävää kurssia, jos lukiossa on jo opiskellut kyseistä kieltä. Itse opiskelin italiaa lukiossa, mutta olin jo päättänyt, että aloitan uuden kielen yliopistossa.  Niinpä aloitin espanjan kielen opiskelun, ja nyt suunnitelmissa olisikin lähteä vaihtoon Espanjaan. Tämän lisäksi valitsin viime keväänä sivuaineeksi tietojärjestelmätieteen, johon olen päässyt nyt syksyllä paneutumaan enemmän. Monipuolisuutta ei siis ainakaan puutu!

Aika on viilettänyt kovaa vauhtia eteenpäin ja tuntuu hurjalta, että siitä on yli 2 vuotta, kun aloitin omat opintoni. Ensi vuonna toivottavasti jännäillään vaihtoon lähtemistä ja onneksi opintoja on vielä senkin jälkeen edessä.

Tsemppiä kaikille tulevaisuuden opiskelujaan pohtiville!

Lämmintä joulunodotusta toivottelee,
Eeva

"Monipuolisuus tuntui helpottavalta" - esittelyssä kauppiksen lähettiläs Eeva "Monipuolisuus tuntui helpottavalta" - esittelyssä kauppiksen lähettiläs Eeva Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 4.47 Rating: 5