Etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs esittäytyy!

Heissan alla!

Täällä päiväänne ilahduttaa etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs Emmi. Edellä mainitun pääaineeni oheen olen hamstrannut enemmän kuin riittävästi muita opintoja: historiaa, museologiaa, sukupuolentutkimusta, saksaa, japania, arabiaa, kulttuurienvälistä viestintää sekä kulttuurisesti moninaisen yhteiskunnan poikkitieteellisen sivuainekokonaisuuden. Näissä merkeissä olen palloillut Jyväskylän yliopistossa pian viisi vuotta. Jyväskylän ihmeelliseen maailmaan olen ponnistanut melkein tuosta nuapurjpitäjästä, joka myös (ainakin paikallisten keskuudessa) mualiman napana tunnetaan, elikkä Pohojois-Savon piäkaapungista Kuopijosta.

Tällä hetkellä suurin opintosuoritus työn alla on maisterintutkielma eli pro gradu (tuttavallisemmin pelkkä gradu). Samaan aikaan olen tutustumassa Etelä-Aasian etnografiaan, pohdiskelen sukupuoleen liittyviä teemoja sukupuolentutkimuksen opinnäytetyöseminaarissa sekä aloitan pian kehitysetnografian kurssin. Kesätyönhakustressi on onneksi jo takana ja kesätyöpaikkoja jäikin tänä vuonna haaviin peräti kaksi! Tyytyväisenä voinkin siis opintojen ohessa keskittyä harrastuksiini, joihin näin kevään korvalla kuuluvat korkeakoululiikunnan jumppien lisäksi taimikasvatus, viltin alla leffojen katsastaminen sekä pleikkarilla pelailu.

Eivätkö sanat etnologia ja antropologia sytytä lamppua pääsi päälle? Ei edes lamppua? Pelkkiä kysymysmerkkejä? Eipä huolta, harva on tästä alasta kuullut, jollei onnekkaan sattuman kautta tunne etnologeja tai antropologeja, sillä oppiaine ei kuulu lukion tai ammattikoulun tarjontaan.

Itselleni antropologia tuli sanana ensimmäisen kerran tutuksi lukion maailmanhistorian kurssilla, kun oppikirjamme eräällä sivulla oli pieni punainen laatikko, jonka otsikko oli jotain sen suuntaista kuin "antropologia tutkii kulttuureja" ja vieressä oli kuva antropologista tarkkailemassa aboriginaali-alkuperäiskansaan kuuluvaa miestä. Tekstissä kerrottiin innostavasti, kuinka antropologit matkaavat maailman ääriin tutkimaan katoavia (alkuperäis)kulttuureita ja kirjoittavat eeppisiä matkakertomuksia. Kukapa ei tällaisesta ammatinkuvasta innostuisi!

Niinpä sitten aloin googlettelemaan antropologiaa ja törmäsin Jyväskylän yliopiston tarjoamaan etnologian pääaineeseen – ja ei kun hakemaan! Sittemmin oppiaineemme nimi on muutettu ”etnologiaksi ja antropologiaksi”. Nimimuutos on lähinnä muodollinen ja sen tarkoitus on kuvata kattavammin opintojemme todellista sisältöä – Jyväskylän yliopistossa opiskelija kun saa valmiudet sekä etnologian että antropologian tutkimukseen.

Mutta mitä se etnologia/antropologia oikein nyt olikaan? Pähkinänkuoressa: kulttuurintutkimusta. Etnologin tai antropologin tutkivan katseen kohteena ovat ihmiset ja ihmisten muodostamat yhteisöt, kulttuurit ja yhteiskunnat. Meitä kiinnostavat esimerkiksi muistot, arvot, uskomukset, tavat, uskonnot, roolit, rituaalit, maailmankuvat, kokemukset, asenteet, merkitykset, sosiaaliset rakenteet, järjestelmät ja ilmiöt. Aika pläjäys, eikö vaan? Tutkittava ei kesken lopu!

Nyt kun yhteishakukin on juuri alkanut, haluan rohkaista teitä tämän kevään hakijoita nykimään minua hihasta kaikilla etnologiaan/antropologiaan liittyvillä kysymyksillänne. Ja jos jäitte vielä kaipaamaan tarkempaa kuvaa etnologian opiskelijan arjesta, keep tuned, koska minulta on vielä keväällä tulossa postaus, jossa kerron omasta arkiviikostani. Lisäksi teillä on mahdollisuus tulla tutustumaan minun arkipäivääni opiskelijalähettiläiden ”varjostuksen” kautta. Sähköpostia vain tulemaan niin sovitaan sopiva päivä. 😊

Onnea kevään opintohakuihin toivottelee,

etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs Emmi
Etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs esittäytyy! Etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs esittäytyy! Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 11.26 Rating: 5