Kansainvälistyminen tutoroimalla

Varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs Ida-Sofia tässä moi!

Kiinnostaako sinua kansainvälistyminen, mutta et haluaisi lähteä Suomen ulkopuolelle? Vai haluaisitko kenties jatkaa kansainvälistä elämää vaihdosta palattuasi? Haluatko tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuureihin? Tahdotko treenata kielitaitoasi eri kielillä?

Jos vastasit edes yhteen edellä mainituista kysymyksistä kyllä, silloin minulla on sinulle erinomainen ratkaisu. Kansainvälisenä tutorina yhdistät vaikka kaikki yllämainitut ja vähän enemmän. Itse jo kaksi vuotta kansainvälisenä tutorina toimineena voin koko sydämeni pohjasta todeta, että tutorointi antaa enemmän kuin ottaa. Tahdon nyt kertoa sinulle oman näkemykseni kv-tutoroinnista kokemusteni pohjalta.

Korvapuustien leivontaa vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Mitä on kansainvälinen tutorointi?
Kansainvälinen tutor on Jyväskylän yliopiston opiskelija, joka auttaa kansainvälisiä opiskelijoita sopeutumisessa ja arjen haasteissa heidän saapuessaan Suomeen. Kansainväliset tutorit valitsee yliopiston kansainvälinen toimisto ja he maksavat pientä korvausta tehdyistä tunneista.

Miten pääsen kansainväliseksi tutoriksi?
Joka vuosi maalis-huhtikuussa on haku kansainväliseksi tutoriksi seuraavalle syyslukukaudelle. Haku tapahtuu täyttämällä yliopiston sivuilla englannin kielinen hakulomake määräaikaan mennessä. Haun loputtua osa hakijoista kutsutaan haastatteluun, joka tapahtuu englanniksi. Heidän joukostaan valitaan uudet tutorit syyslukukaudelle. Kevätlukukauden kv-tutorit valitaan syksyllä tutoreina toimineista.

Ketä kansainvälinen tutor tutoroi?
Jyväskylän yliopistoon tulee niin kansainvälisiä vaihto- kuin tutkinto-opiskelijoita sekä vierailijoita. Vaihto-opiskelijat opiskelevat Jyväskylän yliopistossa yleensä yhden lukukauden tai yhden lukuvuoden. Kansainväliset tutkinto-opiskelijat saattavat asua useampia vuosia Jyväskylässä tehdessään kansainvälistä tutkintoa. Opiskelijoita ja vierailijoita saapuu Jyväskylään kaikista maanosista. Jokaisella tutorilla valikoidaan niin sanottu oma tutorryhmä, johon kuuluu keskimäärin 5-6 tutoroitavaa. Ryhmät pyritään muodostamaan niin, että kaikki opiskelisivat samaa pääainetta tai olisivat samassa tiedekunnassa, mutta aina tämä ei ole mahdollista tutoroitavien ja tutoreiden suhdeluvuista riippuen.

Millaisia tehtäviä kansainväliselle tutorille kuuluu?
Kv-tutorin ensimmäinen tehtävä on ottaa yhteyttä tutoroitaviin sähköpostin välityksellä. Sähköpostittelun myötä on tarkoitus muun muassa esitellä itsensä, selvittää tutoroitavan saapumisajankohta ja tuleva osoite Suomessa sekä vastailla tutoroitavan mahdollisiin kysymyksiin käytännönasioista. Tutor hakee tutoroitavan Matkakeskukselta ja vie hänet hänen asunnolleen. Tutoroitavaa opastetaan käytännönasioissa kuten kaupassa käymisessä ja bussikortin hankkimisessa. Tutor järjestää tutoroitavilleen myös kampus-, kirjasto- ja kaupunkikierrokset, vierailee heidän kanssaan eri toimistoissa sekä osallistuu orientaatioviikkoon, jossa kansainväliset opiskelijat saavat tietoa yliopisto-opiskelusta Jyväskylässä.

Piknik Tuomiojärven rannalla.

Miksi kannattaa ryhtyä kansainväliseksi tutoriksi?
Saadaksesi rohkeutta puhua vierasta kieltä. Tavataksesi ihania ihmisiä, joiden kanssa muodostaa jopa loppuelämän kestäviä ystävyysuhteita. Katsoaksesi omaa kotimaatasi ja kulttuuriasi uudesta näkökulmasta. Luodaksesi ikimuistoisia muistoja. Oppiaksesi lisää omasta yliopistosta ja opiskelukaupungista. Nauraaksesi paljon ja makeasti. Opettaaksesi noin 20 vaihto-opiskelijaa laulamaan Antti Tuiskun Sata salamaa niin, että vielä vuodenkin päästä he muistavat koko kertosäkeen. Päästäksesi herkuttelemaan eri kulttuurien perinneruuilla ja samalla juodaksesi laihinta kahvia, mitä kukaan on ikinä keittänyt. Kaikki nämä syyt ja varmasti sata lisää!

Tutoroinnin ei tarvitse loppua siihen, kun kaikki niin sanotusti pakolliset tutorointitehtävät on hoidettu. On vain sinusta itsestäsi kiinni, kuinka aktiivisesti olet yhteyksissä tutoroitaviesi kanssa. Ehkäpä kansainvälinen tutorointi on yksi hyvä syy lisää, miksi hakea opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon...

- Ida-Sofia Tuomimäki, varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs
Kansainvälistyminen tutoroimalla Kansainvälistyminen tutoroimalla Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 2.52 Rating: 5