Kokemuksia avoimesta yliopistosta

Tällä kertaa allekirjoittanut avaa kokemuksiaan avoimessa yliopistossa opiskelusta.

Avoin yliopisto on yliopiston alainen opintojärjestelmä, joka tarjoaa yliopisto-opintoja. Yliopistot järjestävät opetuksen usein yhteistyössä aikuisoppilaitosten, kuten kansanopistojen, kanssa ympäri Suomea. Sana avoin tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että kenellä tahansa on esimerkiksi iästä riippumatta mahdollisuus osallistua opetukseen.

Olen aloittanut yliopisto-opintoni avoimessa yliopistossa. Lukion jälkeisenä välivuonna opiskelin Helsingin avoimen yliopiston alaisuudessa Lahden aikuiskoulutuskeskuksessa kasvatustieteen perusopinnot ja yhden kurssin puheviestintää. Draamakasvatuksen perusopinnot aloitin Tampereen kesäyliopiston järjestämässä opetuksessa Tampereella Jyväskylän avoimen yliopiston alaisuudessa.

Avoimessa opiskelu mahdollistaa opiskelun esimerkiksi silloin, jos opiskelupaikka ei aukea ensiyrittämällä, mutta haluaa jo astua yliopistomaailmaan. Niin minä tein, koska halusin käyttää välivuoteni hyödyllisesti. Avoimessa opiskellut opinnot voi liittää osaksi yliopistotutkintoa, ja näin päästyäni virallisesti yliopiston kirjoille, sain hyväksilukea esimerkiksi osan kasvatustieteiden opinnoista ja liittää loputkin opinnot tutkintoni osaksi. Uskonpa, että avoimessa opiskeluni näytti myös hyvältä valintakokeisiin liittyvässä haastattelussa, jossa toin ilmi motivaationi opiskella esimerkiksi kertomalla jo opiskelleeni mm. kasvatustieteitä. Voipa olla, että avoimessa opiskelu auttaa myös valintakokeisiin lukemisessa seuraavalla kerralla.

Avoimessa opiskelu maksaa noin 15 euroa opintopisteeltä opetuksen järjestäjästä riippuen. Se on kuitenkin sijoitus opintoihisi ja itseesi, joten joka euro kannattaa. Myöhemmin olen opiskellut myös draamakasvatuksen aineopinnot avoimessa yliopistossa. Vaikka pari itsenäisesti tehtävää projektia jäivät opinto-oikeuden puitteissa tekemättä, saa opinto-oikeutta ostettua lisää tarpeen mukaan ja sitten, kun sitä tarvitsee ja aikoo opintoja edistää.

Avoimen yliopiston opetus järjestetään työssäkäyvien ehdoilla usein ilta-aikaan tai viikonloppuisin. Omat opintoni ovat sijoittuneet useimmiten esimerkiksi perjantai-illoille (1721) ja lauantaipäiville (917). Pidempi, intensiivisempi lähiopetus mahdollistaa erilaista opetusta kuin perinteiset parituntiset luennot päiväsaikaan. Usein suoritusmahdollisuudet ovat monipuolisia ja joustavia. Opiskelen tällä hetkellä kirjoittamisen perusopintoja avoimessa yliopistossa. Suoritustapoina on sekä läsnäolo-opetusta että verkkokurssia ja itsenäisiä suoritusvaihtoehtoja.

Avoimen yliopiston opinnoissa pääsee tutustumaan ihmisiin, joihin ei muuten tutustuisi, esimerkiksi aikuisiin ja eri opiskelutaustaisiin ihmisiin, joilla on hyvin erilaisia elämänkokemuksia. Erilaisten ihmisten kohtaaminen opettaa paljon.

Jos jokin haaste avoimessa opiskeluun liittyen pitää mainita, niin väittäisin tieteellisen kirjoittamisen opettelun olevan hieman haastavampaa avoimessa kuin varsinaisessa yliopistossa, sillä se vaatii paljon itseopettelua. Apua saa kuitenkin aina, kunhan uskaltaa pyytää.

Eli esimerkiksi sinä abi, joka pelkäät ettet saa ensi syksyksi opiskelupaikkaa: avoin yliopisto on yksi vaihtoehto, jos opiskelupaikka ei heti aukea. Ei kun sekaan vaan, rohkeasti!

Elina, suomen kielen opiskelijalähettiläs
Kokemuksia avoimesta yliopistosta Kokemuksia avoimesta yliopistosta Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.15 Rating: 5