Korkeakoulujen yhteishaku 15.3.-5.4.2017

Heipä hei! Täällä kirjoittelee varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs Ida-Sofia.

Nyt on jälleen koittanut se aika vuodesta. Nimittäin yhteishaku yliopistoihin ja korkeakouluihin on alkanut tänään, keskiviikkona 15.3. klo 9:00. Jyväskylän yliopiston hakijan -sivuilta löydät vastaukset muun muassa kysymyksiin siitä, mitä kaikkea meillä voi opiskella ja millaisia valintaperusteita eri aloille on.

Monen hakijan mielessä varmasti pyörii paljon kysymyksiä ja saattaa tuntua toisinaan haastavaltakin tehdä valintoja. Mikä minua oikeasti kiinnostaa? Missä minä olen hyvä? Onko minusta tälle alalle? Osaanko varmasti tehdä oikeat valinnat koulutuspaikkojen suhteen?

Ainakin itseäni edellä mainitut ja monet muutkin asiat pohdituttivat, kun hain ensimmäisen kerran yliopisto-opintoihin keväällä 2011. Ja vielä kolmena keväänä sen jälkeenkin. Oma hakuprosessini sisältää neljänä keväänä tehdyn yhteishaun, kahtena keväänä käydyn valmennuskurssin, neljän eri pääsykoemateriaalin hankkimisen ja lopulta unelmien opiskelupaikan vastaanottamisen. Kova työ palkittiin lopulta.

VAKAVA -artikkelikokoelma keväältä 2013

Jokaisen tarina opiskelupaikan saamiseksi rakentuu erilailla. Olen itse aina ollut huono pänttäämään mitään ulkoa ja se oli oma kompastuskiveni kasvatusalalle vaadittavaa VAKAVA -pääsykoemateriaalia lukiessa. Osa ystävistä ja sukulaisista alkoi jo vihjailla minulle, että olisiko aika miettiä jonkinlainen varasuunnitelma. "Ehkä yliopisto ei ole vain sinua varten, kun sinne on noin vaikea päästä." Haluan kuitenkin sanoa teille kaikille tämän kevään hakijoille, että älkää antako muiden ihmisten epäilyjen nujertaa itseänne. Luottakaa itseenne, sillä vain te tiedätte parhaiten, mikä on teille oikea valinta. Omalla kohdallani totesin kaikille epäilijöille, että aion hakea vaikka kymmenen kertaa opiskelemaan, jos se on minusta itsestäni kiinni. Uskoin ja tiesin, että kasvatusala on minulle ainoa oikea vaihtoehto, enkä luopuisi siitä muutaman takapakin jälkeen.

Jos käy niin, että opiskelupaikka ei aukea vielä tänä keväänä, ei hätää! Toisinaan sillä voi olla suurikin merkitys omille tavoitteille. Harmistuksen ja pettymyksen tunteen jälkeen seurasi itselläni aina uudenlainen taistelutahto. Minähän en luovuta näin helposti! Ehdin niin kutsuttujen välivuosien aikana opiskella itselleni koulunkäynnin sekä aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajan ammattitutkinnon, työskennellä yläasteella pienluokassa vuoden ajan sekä suorittaa muun muassa kasvatustieteen perusopinnot ja akateemisen ruotsin kurssin Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Joten kun syksyllä 2014 viimein laskin jalkani tukevasti Seminaarinmäelle, en ollut katkera kuluneista vuosista vaan hyvin kiitollinen. Päivä päivältä minulle oli vahvistunut se, mitä haluan saavuttaa, ja voih, miten hyvältä se tuntuikaan muuttuessaan todeksi.

Tsemppiä kaikille yhteishakuun ja pääsykokeisiin lukemiseen!

Toivotan koko meidän opiskelijalähettilästiimin puolesta oikein paljon onnea jokaiselle hakijalle yhteishakuun, olet sitten ensikertalainen tai jo vanha konkari! Tee juuri itsesi näköisiä valintoja ja seiso niiden takana, niin olet varmasti oikealla tiellä.

- Ida-Sofia, varhaiskasvatuksen opiskelijalähettiläs

Korkeakoulujen yhteishaku 15.3.-5.4.2017 Korkeakoulujen yhteishaku 15.3.-5.4.2017 Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 1.34 Rating: 5