Lukuvinkkejä pääsykokeisiin

Moikka!
Täällä kirjoittelee psykan opiskelijalähettiläs Anna. Moni teistä on varmasti jo aloittanut pääsykokeisiin lukemisen, joten tässäpä muutama vinkki siihen liittyen!

Tee lukusuunnitelma…  ja pysy siinä!
Varsinkin jos materiaalia on paljon, kannattaa tehdä jonkinlainen aikataulu, jotta aika ei varmasti lopu kesken. Lukusuunnitelman on tärkeää olla realistinen, sillä liian tiukka aikataulu ja mahdottomat tavoitteet masentavat. Suunnitelmassa kannattaa myös olla hieman jouston varaa vaikkapa sairastumisen varalta.

Lue monella eri tavalla
Kun itse luin psykologian pääsykokeisiin, hyödynsin hyvin monenlaisia tekniikoita. Luin materiaalin läpi, tein merkintöjä, kirjoitin sekä laajoja että tiiviimpiä muistiinpanoja, tein käsitekarttoja ja kysymyslappuja, tein monivalintoja, äänitin ja kuuntelin, luin yhdessä kavereiden kanssa… Monipuoliset lukutekniikat ehkäisevät kyllästymistä ja varmasti edistävät oppimista.

Lue itsellesi ja kokeeseesi sopivalla tavalla

Vaikka käyttäisitkin monipuolisesti eri tekniikoita, kannattaa myös miettiä sitä, miten juuri itse opit parhaiten. On myös tärkeää opiskella juuri kyseiseen kokeeseen sopivalla tavalla. Psykologian pääsykoe oli monivalintakoe, joten teimme yhdessä kavereiden kanssa toisillemme monivalintakysymyksiä ja vastasimme niihin. Jos taas kyseessä on esseekoe, kannattaa harjoitella esseen rakentamista ja jäsentämistä.

Hyödynnä vertaistukea

Jos tunnet muita samaan kokeeseen lukevia, kannattaa hyödyntää sosiaalisen tuen voimaa. Itse koin erittäin suureksi vahvuudeksi sen, että luimme parin kaverin kanssa yhdessä. Teimme toisillemme monivalintakysymyksiä ja vastasimme niihin, sekä kävimme yhdessä läpi vaikeita kohtia. Näin huomasimme, jos joku oli ymmärtänyt jonkin kohdan väärin. Omaa oppimista tehosti myös se, kun selitti asioita toisille. Samassa tilanteessa olevilta kavereilta sai myös tsemppiä silloin, kun itselle iski epätoivo.

Muista palautuminen

Raskaan lukemisen aikana on tärkeä pitää huolta myös omasta hyvinvoinnista. Näe ystäviä, harrasta liikuntaa, syö ja lepää hyvin. Palautuminen on tärkeä osa lukuprosessia, ettei polta itseään loppuun.

Motivaatio hukassa?
Pitkän, pänttäämisentäyteisen kevään aikana voi tulla hetkiä, jolloin ei vain kiinnosta. Silloin kannattaa pitää pieni tauko lukemisesta ja miettiä, miksi tätä oikein tekee. Kyseessä on unelmien opiskelupaikka, ja siitä muutaman kuukauden lukeminen on pieni hinta. Myös itseä motivoivien ja tsemppaavien kuvien laittaminen näkyville paikoille voi auttaa!
Henkilökohtainen suosikkini: motivaatiopingviini!
Eri alojen kokeet ovat erilaisia, eikä tyhjentävää listausta toimivista vinkeistä voi antaa. Tässä kuitenkin muutama tärppi, jotka itse koin hyödyllisiksi lukemisen aikana. Tsemppiä kaikille luku-urakkaan!

Lukuvinkkejä pääsykokeisiin Lukuvinkkejä pääsykokeisiin Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 23.58 Rating: 5