Jyväskylän korkeakoululiikunta ja yliopistoliikunta

Rentoa sunnuntai-päivää kaikille teille blogimme lukijoille!

Tänään teille kirjoittelee taas etnologian ja antropologian opiskelijalähettiläs Emmi. Olen toiminut etnologian opiskelijoiden ainejärjestön liikuntavastaavana kolme vuotta sekä hyödyntänyt ahkerasti yliopiston liikuntatarjontaa. Siksipä haluaisinkin jakaa teille hieman kokemuksiani Jyväskylän yliopisto- ja korkeakoululiikunnasta.

Mitä ovat korkeakoululiikunta ja yliopistoliikunta ja mikä niiden ero on?

Jyväskylän korkeakoululiikunta on suunnattu kaikille Jyväskylän yliopiston (JYU), Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) sekä humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) opiskelijoille. Korkeakoululiikunnan kattaukseen kuuluu tänä keväänä yli 60 ryhmäliikuntatuntia (37 eri lajia) ja 40 palloiluvuoroa (13 eri lajia) viikossa. Päästäkseen käsiksi korkeakoululiikunnan tarjontaan opiskelijan on hankittava liikuntatarra. Tämän kevätlukukauden tarra maksaa 35-60 euroa riippuen siitä, haluaako sisällyttää siihen pelkän ryhmäliikunnan ja palloilun vai myös (tai pelkästään) kuntosalien (Monitoimitalon ja Kortepohjan kuntosali) käytön. Korkeakoululiikunnan tarjonta ja hinta vaihtelee hieman vuosittain. Ryhmäliikunnan ja kuntosalien lisäksi korkeakoululiikunta tarjoaa liikunnallisia tapahtumia ja workshopeja.

Yliopistoliikunta on taas nimensä mukaisesti kohdistettu vain yliopiston opiskelijoille ja siihen kuuluvat kurssit, liikunta-rakennuksen kuntosalin käyttö, uinnit, vapaavuorot ja opiskelijavuorot eivät edellytä liikuntatarraa. Kurssit sen sijaan ovat pääosin maksullisia (n. 10–50 e). Kursseja ja vapaavuorojen lajeja löytyy laidasta laitaan moneen makuun.

Miksi kannattaa hyödyntää yliopiston liikuntatarjontaa?

Oma kokemukseni on, että opiskelu sujuu paljon sutjakkaammin, kun aivojen lisäksi rassaa välillä myös kroppaa – sen jälkeen, kun on pumppitunnilla käynyt ähisten ja puhisten rautaa nostamassa, tuntuu esseen kirjoittaminen yhtäkkiä kumman kevyeltä ja lystikkäältä toiminnalta. Sama toimii myös toiseen suuntaan: kun olet 8 tuntia putkeen itkenyt gradusi ääressä ja aivojenkin viimeinen solu tuntuu irtisanoutuneen tehtävästään, pieni Abs & Booty-rutistus aivot narikassa virkistää ja tuo hyvän mielen. 😊

Yliopisto- ja korkeakoululiikunnan huikean laaja tarjonta on tottakai myös hyvä syy pistää puntit tutisemaan. Jokaiselle löytyy varmasti mieluisa laji ja ajankohta sen harrastamiseen, oli sitten aamuvirkku tai iltakukkuja (kuten minä itse). Yliopiston liikuntatilat ovat myös erinomaiset liikuntatieteellisen tiedekunnan ansiosta. Liikuntatarraa ja liikuntakursseja ei ole hinnalla pilattu, joten ne ovat ehdottomasti opiskelijan laihalle kukkarolle ystävällinen vaihtoehto. Ensikertalaiset ovat aina tervetulleita, joten kelkkaan voi hypätä silloin, kun itselle hyvältä tuntuu. Ryhmäliikuntatunneille tai palloiluvuoroille ei myöskään tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Jumppatunti tai kuntosali on myös oiva paikka bondailla opiskelukavereiden kanssa ja vaihtaa kuulumisia samalla, kun lankuttaa. 😉

Omat kokemukseni

Liikuntatarran ostin ekan kerran toisena opiskeluvuotenani – ja siitä se innostus sitten lähti. Kun vain opinnot sen sallivat, käyn jumppailemassa yleensä 2-5 kertaa viikossa – joskus yksin ja joskus kaverin tai poikaystävän kanssa (Zumbaan en ole häntä vielä saanut houkuteltua, mutta pumppiin on hänkin rohjennut).

Viime syksynä kävin lähinnä Kortepohjan kuntosalilla rautaa nostamassa, mutta keväällä kuntosali alkoi kyllästyttää (innostus tulee ja menee silloin tällöin), joten joulun jälkeen olen käynyt lähinnä ryhmäliikuntatunneilla. Tällä hetkellä suosikkejani ovat pumppi, Abs & Booty, Zumba ja Afrobeat. Tällä viikolla kävin kolme kertaa pumpissa sekä perjantain kunniaksi venyttelytunnilla.

Toimin kolme vuotta myös ainejärjestömme liikuntavuorovastaavana. Hankin meille oman ilmaisen ainejärjestöliikuntavuoron, jolla pelailimme yleensä sählyä. Siellä hiki lensi ja mailat (lähinnä minun mailani 😅) katkeilivat!

Yliopistoliikunnan tarjoamilla kursseilla olen käynyt krav magan ja kuntopotkunyrkkeilyn merkeissä, kamppailu- ja itsepuolustuslajit kun ovat aina olleet sydäntä lähellä.

Yliopisto- ja korkeakoululiikunnan tarjontaa on tullut siis kokeiltua laidasta laitaan useamman vuoden ajan ja ei voi muuta sanoi kuin, että se on vertaansa vailla.

Jäikö liikuntahammasta kutkuttamaan? Nykäise allekirjoittanutta hihasta tai kurkkaa lisätietoa tältä sivulta: https://www.korkeakoululiikunta.fi

Liikunnallisin terveisin,

Emmi

Jyväskylän korkeakoululiikunta ja yliopistoliikunta Jyväskylän korkeakoululiikunta ja yliopistoliikunta Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 9.41 Rating: 5