Yksityisellä asumisen risuja ja ruusuja

Moikka!

Tänään aion kertoa  muutamia asioita mitä pidän yksityisellä asumisessa hyvänä ja huonona ja vertaan sitä omaan käsitykseeni opiskelija-asunnoista. Jokaisella on omat kokemuksensa, joten kannattaa kuulla myös muiden kokemuksia päätöksiä tehdessä! Olen itse koko opiskeluaikani asunut pelkästään yksityisillä. Asuin ensimmäiset kolme vuotta yksiössä Keltinmäessä ja nyt olen asunut kohta kolme vuotta keskustassa kaksiossa kämppiksen kanssa.

Seuraavaksi pieni lista siitä, mitkä ovat minun mielestäni joitakin hyviä ja huonoja puolia yksityisellä asumisessa ja avaan niitä sen jälkeen vähän.

Hyvät puolet:
- Enemmän valinnanvaraa mm. sijainnin suhteen
- Voit asua yksin tai haluamasi henkilön kanssa
- Enemmän "herkkuja" kuin opiskelija-asunnoissa
- Päätöksillä voi vaikuttaa esim. ekologisuuteen
- Ei ole sidottu esim. opiskelija-asunnon mahdollisiin netin käyttökattoihin ja rajoituksiin

Huonot puolet:
- Kalliimmat vuokrat
- Sähköt, vesi ja netti saattavat olla lisäkustannuksia vielä vuokran päälle
- Joskus huono valikoima esim. verkko-operaattoreiden suhteen
- Korjaukset joutuu yleensä tekemään itse tai sovittelemaan vuokranantajan tai vakuutusfirman kanssa

Enemmän valinnanvaraa tarkoittaa sitä, että yksityisen asuntoja on ympäri kaupunkia sekä niitä on hyvin paljon erilaisia. Opiskelija-asunnot Jyväskylässä ovat sidottu pääosin Ylioppilaskylään ja KOAS:n (Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön) kohteisiin, mutta opiskelija-asuntojen tarjontaa on lisätty viimeaikoina myös muiden yhtiöiden toimesta. Opiskelija-asuntoja on sijoitettu ympäri Jyväskylää, mutta varsinkin kohteisiin jotka ovat lähellä keskustaa tai kampusta on joskus pitkään jonoa. Yksityisellä asuessa voit siis tehdä enemmän valintaa (riippuen tietysti miten vapaita asuntoja on) esimerkiksi sen mukaan, että haluatko asuntosi sijaitsevan esimerkiksi lähellä keskustaa, kampusta, luontoa tai vaikkapa harrastuspaikkaasi.

Vuokrattavia asuntoja Jyväskylässä (linkki)
Vastapuolena valinnanvarassa on yleensä kalliimmat vuokrat. Yksityisellä asuminen tarkoittaa myös yleensä sitä, että voit joutua maksamaan netistä, sähköstä tai vedestä erikseen kun taas opiskelija-asunnoissa ne kuuluvat vuokraan. Jos esimerkiksi ekologisuus on tärkeää, niin tällöin yksityisasuminen voi olla hyvä valinta, koska voit vaikuttaa esimerkiksi siihen miten käyttämäsi sähkö tuotetaan.

Monesti opiskelija-asunnot on tehty tietyn kaavan mukaan samanlaisiksi asuntojen määrän maksimoinnin vuoksi, jolloin esimerkiksi ylimääräisiä neliöitä harvemmin on ja joutuu luopumaan tietyistä eduista mitä esimerkiksi yksityisasuminen voi tarjota. Tällaisia "herkkuja" voivat olla esimerkiksi oma parveke, sauna, isot huoneet tai vaikkapa erillinen keittiö.

Ensimmäinen opiskelija-asunto on usein soluasunto. Opiskelija-asuntoyksiöt ja -kaksiot on yleensä varattu jo pidempään soluasunnossa asuneille tai esimerkiksi perheille ja pariskunnille. Vaikka yksityisellä asuminen voi olla kalliimpaa, niin taakkaa voi jakaa esimerkiksi muuttamalla kaverin kanssa kämppiksiksi ja tällöin voit myös vaikuttaa enemmän kämppikseesi kuin soluasunnossa. Monesti myös eri palstoilla esimerkiksi kaksioissa asuvat henkilöt etsivät kämppistä itselleen. Esimerkiksi itse maksoin aikanaan Keltinmäen yksiöstäni 430e/kk ja vuokraan kuului sähkö ja vesi, mutta netistä maksoin erikseen 20e/kk. Nykyään asun kämppiksen kanssa keskustassa ja vuokrani on 330e/kk, vesimaksu 12,5e/kk, netti 10e/kk ja sähkö n. 25-30e/kk. Maksan siis kämppiksen kanssa asuessa jopa 70 euroa vähemmän kuussa ja lisäksi sijainti on lähempänä yliopistoa ja aivan keskustassa. Opiskelija-asuntojen hinnat voivat olla jopa alle 250e/kk.

Yksityisellä asumisessa yksi huonoista puolista voi olla, että jotkut vuokrantantajat ovat todella tiukkoja esimerkiksi vahinkojen suhteen. Monet vaativat jonkinlaisen vakuutuksen, jolloin asioita joutuu sovittelemaan vakuutusfirman kanssa ja omavastuu menee omasta pussista. Opiskelija-asunnoissakin tietysti on säännöt, mutta esimerkiksi rikkoutuneen jääkaapin korjaamisesta sopiminen voi olla helpompaa kuin yksityisen kanssa. Myös esimerkiksi jotkut vuokranantajat ovat todella tarkkoja vaikkapa loppusiivouksen suhteen ja siivoojan lasku voi tulla melko pienistäkin huolimattomuusvirheistä jälkeenpäin. Oman käsitykseni mukaan opiskelija-asunnoissa esimerkiksi ikkunan välin siivoamatta jättämisestä tai parista pölypallosta listan päällä ei tarvitse pelästyä. Huonoja kokemuksia vuokranantajista minulla ei itselläni ole, mutta joskus ystäväni ovat joutuneet hieman sumplimaan asioita joskus ehkäpä liian monimutkaisen kaavan mukaan. Pääsääntöisesti kuitenkin vuokrantajat ovat leppoisia ja asioista on helppo sopia, joten ei kannata antaa pienen pelottelun tuskastuttaa!

Vaikka itse tykkäänkin yksityisellä asua, niin opiskelija-asunnot ovat syystä olemassa ja erittäin hyvä vaihtoehto. Halvemmat vuokrat tarkoittavat, että jää enemmän rahaa omaan pussiin sekä opiskelija-asunnoissa tunnelma on aivan omanlaisensa. Lisäksi monet nykyiset ja entiset ja viihtyneet opiskelija-asunnoissa jo vuosia ja ainakin omat kaverini ovat pitäneet niissä asumisesta ihan yhtälailla kuin yksityisellä asumisestakin.

Tässä siis muutama asia, jotka kannattaa laittaa mietintämyssyyn! Muistakaa kuitenkin, että asuitpa missä tahansa, niin tehkää siitä koti!

Terkuin Valtteri
Yksityisellä asumisen risuja ja ruusuja Yksityisellä asumisen risuja ja ruusuja Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 23.25 Rating: 5

1 kommentti:

1. Hyviä pointteja. Meidän nuorimmanen on lähdössä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, joten opiskelija-asunnon etsiminen on tulossa eteen. Vielä en tiedä, mitä hän itse tahtoisi, mutta tottakai olisi hyvä jos asunto olisi yleisesti ottaen edullinen. Täytyy hieman käydä läpi vaihtoehtoja. Kiitos tästä! https://setlementtiasunnot.fi/kontulan-setlementtiasunnot/

VastaaPoista