Kampusesittely: Seminaarinmäki

Seminaarinmäen kampusalue voi vaikuttaa hämmentävältä. Läheltä kaupungin keskustaa, Kortepohjan ylioppilaskylää ja muita yliopiston kampusaleita löytää suuren kirjon yliopiston rakennuksia, joista vanhimmat on rakennettu 1800-luvun lopulla. Seminaarinmäki onkin suojeltua, historiallista aluetta - juuri täällä sai alkunsa ensimmäinen suomenkielinen opettajankoulutusseminaari. Suurta rakennusten määrä ei kuitenkaan kannata säikähtää, sillä alueella on useita opastekylttejä ja keskeisimmät rakennukset on helppo tunnistaa jo kaukaa.

Kampusalueen lounaisnurkasta löytyy Alvar Aallon suunnittelema Liikunta-rakennus ja sen edustalta Paavo Nurmen patsas. Täällä toimii Suomen ainoa liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikunnalta löytyy useiden luentosalien lisäksi pieni kirjasto, Syke-ravintola, kuntosali sekä muita huikeita tiloja liikkua.

Liikunnan läheisyydessä sijaitsevat Opinkivi, Ilokivi sekä P-rakennus. Opinkivestä löytää esimerkiksi yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen henkilöstön, Ilokivestä puolestaan ylioppilaskunnan toimiston ja ravintolan sekä kampuskinon edullisine elokuvineen.

P-rakennuksessa voi nauttia niin ikään opiskelijahintaista lounasta Lozzissa, minkä lisäksi rakennuksen yläkerrassa voi kokoustaa kauniissa Lyhty-tilassa.

Matka puistomaisen kampusalueen läpi kuljettaa melkein väistämättä yliopiston päärakennuksen, C:n ohitse. Tämäkin, juuri remontoitu rakennus on Alvar Aallon käsialaa. C:stä löytyy suuria luentosaleja ja rehtoreiden sekä viestinnän palveluiden työtilat. Lisäksi päärakennuksella voi nauttia välipalaa Belvedere-kahvilan pöydissä tai opiskella Aalto-lukusalin rauhassa.

Päärakennuksen ohi kulkiessa vastaan tulee liuta punatiilisiä rakennuksia. Näistä muun muassa Musica- ja Educa-rakennuksista löytää musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen. Kieli- ja viestintälaitoksen tilat ovat puolestaan Athenaeum-rakennuksessa. Historica-rakennuksessa toimii historian ja etnologian laitos.

T-rakennuksesta tavoittaa tarvittaessa yliopistopalvelut. Jyväskylän normaalikoulun ja Aalto alvari-uimahallin läheisyydessä Proxima taasen tarjoaa opetustilojen lisäksi yliopiston digipalveluiden lähitukipisteen.

Seminaarinmäeltä löytyy tällä hetkellä myös pienoinen työmaa. Kampuksen koillispäädyssä entisestä kirjastorakennuksesta on tulossa Avoimen tiedon talo, jossa yhdistyy yliopiston kirjaston palvelut ja tiedemuseo, joka tällä hetkellä löytyy Seminarium-rakennuksesta. Tämän uuden rakennuksen ja sen tarjoamien opiskelutilojen valmistumista ei kuitenkaan tarvitse odottaa kauaa, sillä remontin on määrä valmistua vuonna 2021.

Aino-Mari Uisma
2. vuoden yhteiskuntatieteiden opiskelija
Kampusesittely: Seminaarinmäki Kampusesittely: Seminaarinmäki Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 21.59 Rating: 5