Terveisiä Studia-messuilta!

Studia-messut, Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma, järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 3.-4. joulukuuta. Opiskelijalähettiläät olivat luonnollisesti mukana, edustus kaikista tiedekunnista. Yliopiston ständi sijaitsi EduFuturan osastolla, messuvierailla oli siis mahdollisuus tutustua koko kaupungin koulutustarjontaan kerralla.

Pisteellämme kävi kuhina ja pääsimme molempina päivinä kertomaan Jyväskylän yliopistosta valtavalle määrälle hakijoita. Hiljaista tai tylsää hetkeä ei todella tullut. Vaikka lähettiläillä on toki tietoa koko yliopiston ja etenkin oman tiedekuntansa oppiaineista, oli hauskaa laittaa tietämyksensä (ja tiedonhakutaitonsa) kunnolla peliin hakijoiden esittäessä haastavia kysymyksiä vieraammista aloista. Saattoi käydä niin, että maisterivaiheen humanistia rupesi harmittamaan, ettei ole opiskellut yhteiskuntapolitiikkaa kirjallisuuden opintojensa ohessa, niin mielenkiintoiseksi se kurssikuvauksiltaan osoittautui. Yksi yliopistomme hienouksista onkin se, että valtaosa aineista on ainakin osittain valittavissa tai vähintään haettavissa omaa tutkintoa täydentäviin vapaavalintaisiin opintoihin. Kursseja saa siis valita yli oppiaine-, laitos- ja tiedekuntarajojen.

Yliopiston koko koulutustarjonta löytyy täältä, jokaisen oppiaineen kohdalla on esittely sekä tietoa hausta ja valintaperusteista. Mikäli pää menee pyörälle eri ohjelmien ja opintosuuntien viidakossa, voin suositella tutustumista opetussuunnitelmiin. Ne löytyvät kaikkien aineiden osalta täältä. Kun klikkaa itsensä tiettyyn oppiaineeseen tai opintosuuntaan, avautuu lista kursseista ja linkkien takaa niiden kuvaukset. Näin pääsee tutustumaan siihen, minkälaisia kurssit todella ovat ja saa paremman käsityksen opintojen sisällöstä.

Toistuva kysymys messuilla oli se, että miten yliopisto-opiskelu eroaa lukiosta. Sen lisäksi, että yliopistossa on akateeminen vapaus ja mahdollisuus räätälöidä tutkintonsa itsensä näköiseksi, on asioiden oppimisessa ero. Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että lukiossa opiskellaan asioita ja yliopistossa opitaan ymmärtämään niitä sekä käsittelemään edellä mainittua oppia ja ymmärrystä. Toki vastauksia tähän on yhtä monta kuin vastaajiakin, eikä mikään niistä ole väärin.

Mikäli et tavannut meitä messuilla tai ehtinyt kysymään kaikkea, laita rohkeasti kommenttia tai viestiä täällä, Facebookissa tai InstagramissaKiitos vielä kaikille juttelemaan tulleille, oli hurjan kivat messut!

Joulua kovasti odottavin terveisin,
Mirjami, kirjallisuuden opiskelijalähettiläs

Terveisiä Studia-messuilta! Terveisiä Studia-messuilta! Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 8.11 Rating: 5

1 kommentti:

1. Classic Long Handled Long Handle 3 Piece Stainless Steel