Heipsan!
Täällä kirjoittelee Mari, neljännen vuoden
luokanopettajaopiskelija kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta.
Minulla on käynnissä ensimmäinen lähettiläskausi, ja nyt kerron teille opiskelijatarinani.
Tavallinen koululainen
Olen pienestä pitäen tykännyt käydä koulua. Parasta siellä
on aina ollut uuden oppiminen. Rakastan tutkia tämän upean maailmankaikkeutemme
pieniä ja suuria ihmeitä, niin luonnon- kuin ihmisvoimien kiemuroita. Minulle
oppiminen on seikkailua, ja ajattelen, että opettajat toimivat koulussa
seikkailunjohtajina. Kaikki opettajat eivät sitä ehkä ymmärrä ja saavat siksi
oppimisen maistumaan joskus puulta.
Minulla ei ole mitään supertaitoa. En ole koskaan ollut
millään tietyllä osa-alueella erinomainen, vaan kaikessa keskinkertainen. Siten
ei myöskään opiskelupaikkaa valitessani noussut mikään tieteenala ylitse
muiden. Tykkäsin kaikista oppiaineista lähes yhtä paljon. Yläkoulussa ja
lukiossa kaverini kertoivat näkevänsä minussa selvän opettajan, mutta minä itse
en nähnyt opettajuudessa mitään kiinnostavaa. Ainakaan alakoulun opettajaa
minusta ei ikinä tulisi, vannoin.
Kova työ palkitaan
Lukiossa neutraali suhtautumiseni matematiikkaa kohtaan
muuttui viha–rakkaus-suhteeksi. Kurssiarvosanani notkahtivat hyvän alun jälkeen
nopeasti. Suoritin toisen ja kolmannen vuoden matikan kurssit tasaiseen tahtiin
arvosanoin 6,6,6,6,6,6… En olisi enää jaksanut jatkaa yrittämistä, sillä vaikka
käytin paljon aikaa matematiikan opiskeluun, ei tulosta tullut. Vuodatin
opettajalle ahdinkoni tuloksettomasta opiskelusta, mutta opettaja kannusti
eteenpäin. Jatka vain, hän sanoi. Jatka vain, kova työ palkitaan kyllä. En
uskonut, mutta jatkoin. Matematiikan 17 kurssista oli jäljellä enää muutama ja
suurista toiveistani vain hippunen. Päätin vain suorittaa loput soveltavat
kurssit, läpäistä ylioppilaskirjoitukset ja jatkaa sitten lukiosta eteenpäin ilman
matematiikkaa.
Soveltavien kurssien arvosanat kuitenkin yllättivät: totuttu
kuutonen kääntyikin ympäri, ja sain lopuista matematiikan kursseista
kiitettävät arvosanat. Ylioppilaskirjoituksissa menestyin odotettua paremmin,
ja uskotte varmaan, että tyytyväisyyden tunne oli syystäkin valtaisa. Ymmärsin,
että ilman opettajaa olisin luovuttanut matematiikan suhteen jo kauan sitten. Tuntui
käsittämättömältä, että opettajan sana kävi toteen; kova työ todellakin
palkittiin. Se palkittiin, vaikka en siihen jaksanutkaan uskoa. Päätin, että
samanlaisia tarinoita haluan minäkin olla opettajana tekemässä. Auttaa ihmisiä
jaksamaan, jatkamaan ja lopulta voittamaan itsensä.
Haku yliopistoon
Kevään yhteishaussa pääsin Jyväskylän yliopistoon matematiikan
aineenopettajakoulutukseen, ja lykkäsin aloittamista välivuoden ajaksi.
Opinnot aloitin syksyllä 2015. Menestyin opinnoissani hyvin, mutta en
nauttinut opiskelusta enää yhtään. Oppimisen ilo, jota aina ennen olin
tuntenut, oli kadoksissa. Matematiikka ei sittenkään tuntunut omalta alalta,
mutta en keksinyt sopivampaakaan. Alkoi ankara pohdinta, jota seurasi lukuisat
keskustelut eri ihmisten kanssa. Kevään hakuaika läheni, eikä minulla ollut
edelleenkään aavistusta tulevaisuudestani.
Hakuaikaa oli jäljellä enää yksi tunti, enkä ollut saanut
päätöstä aikaan. Haku oli tehtävä heti. Alaa halusin vaihtaa, kaupunkia
en, joten aloin selata Jyväskylän yliopiston tarjontaa. Sivuaineena
kasvatustieteet oli tuntunut mukiinmenevältä, tilastotieteet taas ei. Sen
perusteella laitoin varttituntia ennen haun sulkeutumista luokanopettajakoulutuksen
ykköskohteeksi ja muita kasvatustieteen opintosuuntia toiseksi ja kolmanneksi. Matematiikan,
tilastotieteen ja kasvatustieteen opintojen ohelle tuli Vakava-lukemisprosessi. Tekemistä oli liikaa, mutta minulla oli ehkä suunta
tulevaisuudelleni.
Opettajaksi sittenkin
Koitti kesä, ja soveltuvuuskokeiden tulokset saapuivat.
Aloittaisin syksyllä luokanopettajan opinnot. Asia, jonka olin lukiossa vannoen
kieltänyt koskaan tapahtumasta, oli tapahtunut. Minusta tulisi opettaja
alakouluun. Saisin tehdä merkityksellistä ja tulevaisuuteen suuntautuvaa työtä.
Saisin olla tukemassa ja ohjaamassa lasten oppimisprosesseja. Saisin olla
luotettava ja turvallinen aikuinen lapselle, jolta sellainen puuttuu.
Nyt minulla on meneillään 4. vuosi luokanopettajankoulutusta,
enkä voisi olla oikeammassa paikassa. Yläkoulu- ja lukiokavereideni näkemä
opettajuus minussa taisi olla aitoa, ja nyt olen itsekin valmis näkemään tuon
opettajuuden. Luokanopettajan opinnoissa kehittyy kasvatuksen ja opetuksen
asiantuntijaksi. Opinnot valmistavat luokanopettajan monipuoliseen työhön, joka
haastaa joka päivä oppimaan uutta. Parasta täällä Jyväskylän yliopiston
opettajankoulutuksessa on käytännön arjen ja tieteen yhdistyminen. Aamupäivällä
istutaan luennolla kasvatustieteen teorioiden parissa, ja iltapäivällä taotaan
puukkoa hiiliahjon tulessa. Opiskelu tapahtuu pääosin ryhmätyöskentelynä eli
yksin ei tarvitse puurtaa. Lisäksi koko Jyväskylän yliopiston opettajankoulutus
on nykyaikaista ja tulevaisuuteen suuntautuvaa, mikä valmistaa tulevia
opettajia hyvin yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin. Monipuolisuus on siis
näissä opinnoissa taattu!
Lopuksi
Taisin olla aika pihalla haaveistani, mutta niin vain
minäkin löysin oman alani. Luulenpa, että meitä on monia, jotka löytävät oman
juttunsa kokeilun kautta, tietämättä sitä etukäteen. Ei kannata lannistua,
vaikka omaa juttuaan joutuisi miettimään ja etsimään, sillä varmasti se löytyy
vielä. Yhdelle meistä suunta on alusta asti selkeämpi kuin toiselle, mutta
kaikille meille paikka löytyy.
Tsemppiä kaikille loppusyksyn kiireisiin!
Terkuin
Mari
Kasvatustieteen opiskelijalähettiläs
PS. Kysy rohkeasti luokanopettajan ja kasvatustieteen opinnoista
tai muista asioista somessa tai sähköpostilla!
Kuvat: Mari Puhakka
Kasvatustieteen opiskelijalähettiläs esittäytyy
Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät
on
2.26
Rating:
Bet on Sports with 1xbet Korean | Sportsbook for Free
VastaaPoista› sports-bet › sports-bet Sportsbook for 1xbet Free ✓ Bet on sports for real bet365 money 샌즈카지노 ✓ Mobile app ✓ Online betting & more ✓ Best Betting Sites for betting on sports at 1xbet Korean in