Viikko opiskelijan elämää

Yleisen kasvatustieteen ja musiikkitieteen opiskelijalähettiläs Eeva täällä taas! Viimeksi kirjoitellessani blogiin esittelin monimutkaista opintopolkunani, ja tällä kertaa pääsette tutustumaan siihen, miltä arkeni näyttää kaiken tämän monimutkaisuuden keskellä. Valitettavasti viikkoon ei sisältynyt yhtään musiikkitieteen tai yleisen kasvatustieteen luentoja, mutta terveystiedon aineopintojen ja psykologian aineenopettajan pedagogisten opintojen parissa oli riittävästi hommaa tälle viikolle. Joten eiköhän lähdetä liikkeelle!

Maanantai

Kuten kalenterissa näkyy, viikko alkoi tehokkaasti psykologian oppitunnin pitämisellä lukiolaisille. Aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa saamme suunnitella tunnit kokonaan itse, ja myös oppitunnin pitäminen on kokonaan omalla vastuullamme. Jokaisen tunnin jälkeen ohjaava opettaja antaa palautetta tunnin kulusta ja omasta toiminnasta. Opetustunnin jälkeen lähdin yliopistolle odottelemaan opehuoneen alkamista. Monesti luentojen välissä voi olla pari tuntia väliä, jonka yleensä käytän itsenäisten hommien tekemiseen ja lounaaseen (tonnikala-ananas-pizzaa, nam!). Opehuoneessa käsitellään opetukseen liittyviä teemoja toisten alojen opeopiskelijoiden kanssa, ja tänään aiheena oli monikulttuurisuus ja sen huomioiminen koulussa. Pedagogisissa opinnoissa pääsee todella hyvin tutustumaan myös muiden alojen opeopiskelijoihin, mikä on yksi opintokokonaisuuden parhaita puolia. Iltapäivät kuluvat yleensä itsenäisten hommien parissa joko kämpällä tai yliopistolla. Ja tietysti iltalenkillä.

Tiistai

Pedagogiset opinnot jatkuivat meidän psykologian opeopiskelijoiden opintopiirin muodossa. Pedagogisiin opintoihin kuuluu meillä psykologialla kokonaisen kurssin suunnittelu ja pitäminen, jota aloitimme tänään opintopiirissä. Päivä jatkui suoraan terveystiedon didaktiikan demolla, jossa päivän aiheena oli arviointi: pääsimme arvioimaan ylioppilaskokeiden vastauksia ja suunnittelemaan itse kurssikokeen. Illalla oli usean eri ainejärjestön suunnittelema Luova ilta -niminen tapahtuma, johon kuka tahansa sai ilmoittautua esiintyjäksi. Kuvassa esiintyy kasvatustieteen opiskelukaverini Juha (vasemmalla) ja Markus (oikealla).

Keskiviikko

Keskiviikko täyttyi pedagogisten opintojen ryhmäkuunteluista. Ryhmäkuuntelussa seurataan ensin jonkun oman opetettavan aineen opiskelijan pitämää oppituntia, jonka jälkeen ryhmässä annetaan palautetta tunnin pitäjälle. Aamulla oli toisen opiskelijan pitämä tunti ja siihen liittyvä ryhmäkuuntelu, jonka jälkeen jatkettiin minun oppituntini parissa. Ryhmäkuunteluissa saa normaalia monipuolisemmin palautetta omasta tunnista, kun arvioijia on useampi. Meillä on vielä mahtava porukka, ja palautesessio oli ihanan positiivinen ja kannustava. :) Iltapäivällä kävimme kaverin kanssa kuntosalilla. Jyväskylän monipuolisista liikuntamahdollisuuksista pääsette kuulemaan blogissa vähän myöhemmin…

Torstai

Torstai ei sisältänyt muuta opintoihin liittyvää aikataulullista menoa kuin terveystiedon ryhmätyön tekemistä. Tarkoituksena oli suunnitella yksi lukion terveystiedon kurssi, jota ei kuitenkaan tarvitse itse pitää (toisin kuin psykologiassa). Sen lisäksi päivään kuului bänditreenit Liikunnan tanssiaisia varten. Yleisen ja aikuiskasvatustieteen ainejärjestöllä Emile ry:llä olisi ollut sitsit (=akateeminen pöytäjuhla) illalla, mutta seuraavan aamun opetustunnin takia jouduin jättämään sen tällä kertaa välistä. Sen sijaan katsoin pari jaksoa Gilmore Girls -sarjaa Netflixistä. :)

Perjantai

Aamulla oli taas opetustunti, josta juoksin suoraan pedagogisiin opintoihin liittyvään psykologian ja terveystiedon opeopiskelijoiden aineryhmän tapaamiseen. Tällä kertaa keskustelun aiheena oli erityisesti digitaaliset oppimiskanavat. Ennen iltapäivän luentoa vietin tunnin lounastauon kaverin kanssa, koska miksi ei. Minulle sattui kahden luennon päällekkäisyys iltapäivälle, mutta tällä kertaa menin terveystiedon asiantuntijuutta koskevalle demolle. Tällaisetkin tilanteet selviävät, kun vain sopii luennoitsijoiden kanssa asiasta. Iltapäivän pyhitin levolle katsomalla Netflixiä ja tietysti Suomi-Liechtenstein jalkapallo-ottelun (hyvä Suomi!!).

Viikonloppu

Viikonloppu meni muuttoasioita selvitellessä, sillä pääsen joulukuun alussa muuttamaan juuri valmistuneeseen opiskelija-asuntoon. Sen lisäksi teimme kaverini kanssa ruokaa ja treenasimme biisejä tanssiaisia varten. Viikko päättyi Korkeakoululiikunnan järjestämään joogaan.

Tällainen oli yksi marraskuinen opiskelijan viikko hyvin tiivistetyssä muodossa. Yliopistossa jokainen viikko voi olla erilainen, sillä luentojen aikataulut eivät välttämättä ole pysyviä ja tapahtumia on vaihdellen. Kalenterin voi täyttää omien mielenkiinnon kohteiden mukaiseksi, mihin Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylä kaupunkina tarjoaa hyvät mahdollisuudet. :)

Terkuin, Eeva
Musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen opiskelijalähettiläs

Viikko opiskelijan elämää Viikko opiskelijan elämää Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 0.46 Rating: 5