Musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen opiskelijalähettiläs täällä hei!

Heips! Täällä kirjoittaa Eeva (Laitinen, pääsette myöhemmin tutustumaan toiseenkin opiskelijalähettiläs-Eevaan). Olen musiikkitieteen sekä yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelija, josta tulee isona psykologian ja terveystiedon aineenopettaja. Kuulostaa monimutkaiselta, eikö vaan? Minäpä avaan hiukan monimutkaista tarinaani.

"Ai mitä sä siis opiskelet?"

Syksyllä 2015 päädyin – hetken mielijohteesta – opiskelemaan musiikkitiedettä Jyväskylän yliopistoon. Olin aina halunnut luokanopettajaksi, mutta olin yhteishaussa lisännyt musiikkitieteen hakukohteeksi koska ”se kuulosti ihan mielenkiintoiselta”. Ei paras taktiikka koulupaikkaa valitessa, myönnettäköön. Siitäkin huolimatta päivääkään en ole katunut (paitsi pari kertaa dedisten lähestyessä). Erityisesti musiikkipsykologia, populaarimusiikki ja musiikin yhteisöllisyys ovat minua kiinnostavia aiheita. Musiikkitieteellä pääsee näiden lisäksi tutustumaan mm. taidemusiikin historiaan, musiikin teoriaan, musiikkiteknologiaan, musiikin neurotieteeseen sekä kehollisuuteen musiikissa. Sivuaineina luin kasvatustiedettä ja psykologiaa, jos päätyisin vielä hakemaan opettajaksi. No, tehän jo tiedättekin, miten siinä kävi.

Keväällä 2018 pääsin opiskelemaan yleistä ja aikuiskasvatustiedettä. Sen kautta olen oppinut koululaitoksen muutoksesta, oppimisesta, toimijuudesta, työelämästä ja monesta muusta. Kasvatustieteen opinnot ovat lisänneet ymmärrystäni erityisesti koululaitoksen ja työelämän vaatimuksista sekä näiden yhdistämisestä. En kuitenkaan halunnut luopua musiikkitieteestä, koska eihän sitä ikinä tiedä mitä isona haluaa tehdä! Päätin siis suorittaa ns. tuplamaisterin eli tehdä kaksi eri tutkintoa. Sitten joskus kun valmistun, olen sekä filosofian että kasvatustieteen maisteri. Tällainenkin vaihtoehto on siis olemassa, jos itseni tavoin ette osaa päättää kahden eri tutkinnon välillä. Työmäärä kaksinkertaistuu, mutta myös työmahdollisuudet lisääntyvät samassa suhteessa. Musiikkitiede ja kasvatustiede ovat molemmat ns. geneerisiä aloja, eli meiltä ei valmistu mihinkään tiettyyn työtehtävään tai ammattiin. Sivuaineiden avulla voit suunnata tutkintoasi haluamaasi suuntaan sen mukaan, millaista osaamista haluat itsellesi kartuttaa.

Ai niin, miten psykologian ja terveystiedon opettajuus liittyy tähän kaikkeen? Tänä lukuvuonna pääsin vihdoin toteuttamaan opettajahaavettani pedagogisten opintojen muodossa, eli minusta tulee musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen asiantuntijan lisäksi aineenopettaja. Tulevaisuudessa voin siis opettaa esimerkiksi yläkoulussa, lukiossa, ammattikoulussa tai muussa oppilaitoksessa. Opinnoissa pääsee oikeasti pitämään oppitunteja Jyväskyläläisiin kouluihin ja suunnittelemaan kokonaisia kursseja opiskelijoiden kesken. Lisäksi ne sisältävät todella paljon ryhmässä tekemistä, ja oman aineen lisäksi pääsee tutustumaan poikkitieteellisesti muihinkin opeopiskelijoihin.

Ota se askel!

Sotkuisen opintopolkuni ansiosta olen tällä hetkellä kolmen eri ainejärjestön jäsen, soitan liikunnanopiskelijoiden bändissä, saanut ystäviä lähes kaikista tiedekunnista, käynyt musiikkitietelijöiden kanssa risteilyllä, tehnyt päätöksen tulevaisuudestani miljoona kertaa uudelleen, juhlinut iltamekko päällä kasvatustieteen ainejärjestöni syntymäpäiviä ja oppinut mielettömästi sekä itsestäni että ympäröivästä maailmasta (jos nyt muutama asia pitää luetella). Jyväskylän yliopisto tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia, kun vain uskaltaa ja jaksaa nähdä vaivaa niiden eteen.

Olen elävä esimerkki siitä, miten yhteen tutkintoon hakeminen ei vielä määritä loppu elämäänne. En välttämättä suosittele hakemaan yliopistoon hetken mielijohteen perusteella, mutta minun tapauksessani kaikki kääntyi onneksi parhain päin. Ennen yliopistoon tuloa en olisi edes miettinyt useaa ammattivaihtoehtoa, mihin minulla on nyt mahdollisuus suuntautua. Mitä haluan tarinallani kertoa? Älkää pelätkö kokeilemista ja erehtymistä! Parhaimmillaan löydätte jotain, mitä ette olisi aiemmin osannut edes kuvitella. :)

Terveisin, Eeva
Musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen opiskelijalähettiläs
Musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen opiskelijalähettiläs täällä hei! Musiikkitieteen ja yleisen kasvatustieteen opiskelijalähettiläs täällä hei! Reviewed by JYU Opiskelijalähettiläät on 8.04 Rating: 5